Bodembedekking hok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Bodembedekking hok

Berichtdoor Westie80 » 13 jul 2018 10:15

Hoi allemaal, sinds een maandje ongeveer, heb ik 3 krieltjes. Moeder en haar 2 kuikens. In de ren van het hok, heb ik graszoden gelegd. Het hok zelf staat op klinkertjes, dat scheelde ook tegen indringers en/of ontsnappen. De graszoden worden nu een beetje zielig, omdat de dames er aan pikken en ik vroeg mij af, wat jullie in het hok hebben liggen qua ondergrond. Wat is practisch? Ook met het opruimen van poep?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor RodrigoCosta » 13 jul 2018 10:40

Hier hebben ze een buitenren van 80 vierkante meter, dat was ook gras maar inmiddels vooral zand met wat struiken. Buiten een bodembedekker zou ik sowieso alleen doen als het overdekt is, anders gewoon zand. Gras vinden ze heerlijk, maar overleeft het nooit als het een kleine ruimte is. Zelfs hier niet, als de ruimte al een stuk groter is. In het hok zelf liggen hier houtkrullen. Neemt goed vocht op.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Westie80 » 13 jul 2018 14:54

Ik denk, dat ik er inderdaad zand in gooi. Dat de meest practische oplossing. En voor de kippen het prettigst.

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Westie80 » 20 jul 2018 21:07

Hebben jullie zwart zand of ‘zandbak-zand’ in jullie ren?
Als ik zoek op tuinaarde, dan zit er eigenlijk altijd mest bij in. Dit lijkt me niet fijn voor de kipjes. Of maakt dat niet uit?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Isabel » 20 jul 2018 21:11

Ik heb een deel tegels, voor de bakken voer en de rest zandbakzand. Als het uit de zak komt, is het nog wat vochtig (Karwei en Gamma), moet je een paar dagen omscheppen. Wordt het vanzelf droog.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor RodrigoCosta » 20 jul 2018 21:20

Daar hoef je momenteel niet voor te scheppen, om het droog te krijgen :lol:

Bemeste tuinaarde is niet nodig, gewoon zwarte grond of witte grond, is allebei prima.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 21:26

Ik had 4 zakken brekerzand voor bij de kuikens in de ren. Gistermiddag in geleegd twee uur later was het al droog :-D Dat gaat nu wel heel snel.

Ps. heb al eens gevraagd of ze het niet droog kunnen bewaren :-D

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Westie80 » 20 jul 2018 21:48

Zwarte grond is vaak met mest. Of je moet zo’n bigbag bestellen en dat is veel te veel. Ik heb op Mp gereageerd, maar dan reageren mensen eerst wel en dan ineens niet meer... :? Anders koop ik wel een paar zakken zand bij een bouwmarkt. Het is ook wel een goed idee om een deel steentjes te houden ivm het voer. Er ligt soms meer buiten de silo dan er in :lol: Bedankt voor jullie reacties!

Westie80
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2018 11:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Westie80 » 20 jul 2018 21:54

Maar als het regent, wordt het zand toch ook nat? Een deel van de ren is nl met een gaas-dak. Dat is een extra aanbouw-ren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bodembedekking hok

Berichtdoor Trea » 20 jul 2018 23:02

Zelf heb ik ook zand in het overdekte hok wat ik af en toe aanhark en een nieuwe laag op breng. Gewoon aarde uit eigen tuin of speelzand ..ik gebruik allebei.

De open ren was ooit gras maar daar is nu alleen nog groen van struiken en een meterbak voor kippen waar ik gaas op heb gemaakt.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten