Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 20 jul 2018 11:47

Goedemorgen!

Al jaren wil ik dolgraag een aantal kippen houden voor de gezelligheid in de tuin en ook een beetje voor de eitjes, maar jammer genoeg was de tuin en omgeving van ons huis niet geschikt voor kippen.
Nu zijn mijn man en ik rond de jaarwisseling verhuisd naar een woning met grotere tuin en hier is het mogelijk om een paar kippen te houden :mrgreen: !

In een hoekje van de tuin staan momenteel twee houten overkappingen waar nog een hoop 'troep' onder ligt. Het is een ruimte die we niet gebruiken omdat de buren twee hangbuikzwijntjes aan de andere kant van de schutting hebben staan.
Heel lief het geknor, maar niet om 's ochtends mijn kopje koffie naast te drinken. Wellicht wel ideaal om om te bouwen tot kippenhok/ren?!

Mijn vraag is dan ook of deze ruimte geschikt is om een ren van te maken en er een nachthok in te zetten voor 3(tot 5?) krielkipjes (cochin's vinden we erg leuke kippen).
We zouden de elektra en balustrade eruit halen, het dak aan de binnenkant en palen fris wit schilderen, er een deur in plaatsen en rondom afzetten met kippengaas.

-Het nachthok moet dan nog uitgezocht worden en kan denk ik los in de ren gezet worden?

-De vloer is momenteel van houten vlonderplanken. Kunnen die erin blijven liggen of is het beter om ze eruit te halen/te vervangen voor tegels?

-De overkapping staat zo dat er tot in de namiddag geen zon op staat, vanaf 16:00 schijnt de zon erin. Is dit ok/goed?

Overdag mogen de kipjes ook gewoon vrij door de tuin lopen (+/-200m2). Maar ik zou wel graag een goede ren hebben voor als we op vakantie zijn of als er ophokplicht is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat iemand met kippenervaring de tijd zou willen nemen om naar de fotos te kijken en mee te denken :ilove:
Ik zou het heel vervelend vinden om een aantal kippen aan te schaffen en dat naderhand blijkt dat de huisvesting helemaal niet in orde is. Ondertussen ben ik er al echter dat de kant-en-klare hokken met ren helemaal niet geschikt zijn als permanente verblijfplaats en dit idee is wellicht wat kip-vriendelijker?!

Groetjes, Carola

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 12:08

Leuk Carola, dat je eindelijk je kippenwens kan laten uitkomen! Ik denk dat het een prima plek is voor een ren.

Als het mogelijk is zou ik een betonvloer storten. Dit ivm. met ratten.

Heel veel succes :duimop:

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 20 jul 2018 13:47

Bedankt voor je berichtje!

Zijn er meer voordelen aan een betonvloer dan aan een vloer van (stoep)tegels?
Beton is zo lastig weg te halen mochten we ooit de tuin anders willen indelen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Kip La La » 20 jul 2018 14:13

Wow, luxe!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Fryske » 20 jul 2018 15:01

Hele zware grote betontegels zou ook nog kunnen. Maar ratten ondermijnen alles. Maar idd. beton kan ook weer een probleem zijn. Wij hadden mazzel en via een veiling grote trespaplaten op de kop kunnen tikken. Die hebben wij in een ren liggen. Denk niet dat ze daar doorheen gaan komen.

Het wordt vast mooi :duimop:

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 20 jul 2018 17:27

Trespa is wel stevig spul inderdaad :duimop:

Hoeveel kipjes zou ik kwijt kunnen in zo'n formaat ren?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Trea » 20 jul 2018 22:42

Mooie plek om daar een kippenverblijf van te maken.
Als je savonds het eten weghaalt hoef je denk ik niet erg bang te zijn voor ratten. Mits er bij de varkentjes ook geen ratten zitten. Blijft ....voorkomen is altijd beter dan genezen.

Ik zou overigens nog verl meer voorzieningen treffen tegen allerlei rovers als je de kippen een een veilig onderkomen wil bieden met een open nachthok. Wat m.i. het beste wekt is 1.25 cm vierkant gaas. Dat zou ik dan onder de bodem en tegen alle zijwanden maken.

Heb je een goed nachthok met een automatische hokafsluiter dan is een veilige uitloop (het terras) minder urgent.

Het hout kun je inspuiten/smeren met diatomeenaarde verdunt met water om een bloedluisplaag te voorkomen. En ik zou ook diatomeeenaarde en tabakstelen in het nachthok gaan gebruiken.

Een kuip met zand is fijn om een zandbad te nemen op het terras bij aanhoudende regen.

De grootte van het nachthok en hoe lang ze daarin/in de uitloop moeten blijven is bepalend voor het aantal kipjes.

Succes

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Fryske » 21 jul 2018 08:16

Het nachthok bepaald het aantal kippen. Bij krielen reken je 15/20 cm. zitstok. Als je er ook een haan bijneemt zou je voor een stuk of vier kunnen gaan. Een haan, drie hennetjes. Wil je er meer dan zou je kuikens kunnen laten uitbroeden van je eigen kipjes. Ook leuk :-D

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 21 jul 2018 09:36

Bedankt voor de reacties! Heel fijn om wat feedback te krijgen!!!

Ik ga me nog wat meer inlezen betreft bloedluizen, diadinges-aarde en tabaksstelen...
Want mijn kennis schiet nog rijkelijk tekort merk ik.

Qua nachthok weet ik nu ook beter waar ik op moet letten icm het aantal kipjes.

Een haantje zullen we niet nemen omdat we nog steeds in een (ruime) woonwijk wonen, maar 3 kipjes en later evt wat broedeitjes om uit te laten broeden zouden wel superleuk zijn.
Kan je 'gemakkelijk' nieuwe dieren/kuikentjes introduceren in een groepje van 3 kippen, of wordt dat geheid ruzie in het hok?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Trea » 21 jul 2018 10:18

Een hen laten broeden en zo nieuwe aanwinst generen geeft i.h.a. het minste problemen met acceptatie. De kloek beschermd dan de kleintjes. Zorg wel altijd voor voldoende ruimte en verstopplekjes.

Kuikens van elders /andere leeftijd introduceren is vaak problematisch. Zou ik me niet aan wagen.

Volwassen kippen aan een toom met volwassen kippen toevoegen is vaak een weekje ruzie om de nieuwe pikorde te bepalen. Ligt ook aan de karakters / ras. Cochins zijn dacht ik makkelijk tov andere rassen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 12 gasten