Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 22 jul 2018 18:10

Zou dit een mooi nachthok zijn?

https://www.dierenverblijf.com/7407-kip ... gK_n_D_BwE


Op de site staat dat het geschikt is voor 2 grote kippen of 4 krielkipjes. Maar ik weet niet of ik nog wel uit mag gaan van de info die staat op sites van standaard hokken (omdat ze bij hokken met ren ook zeggen dat deze geschikt zijn terwijl die niet zo blijkt te zijn)

Er staat dan de breedte 62,5cm is en 2 stokken heeft. Maar bij 15 tot 20 cm per kip zouden er in theorie dus meer krielkippen in dit hok gehouden kunnen worden (6) ?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 07:05

Kippen moet los van de zijwand kunnen slapen. De volledige 62 cm kan daarom niet worden benut.

Hoe dicht zitten de stokken op de achterwand? Daar moet ook voldoende ruimte zijn. Hoe is de ventilatie geregeld? Zit er gaas voor de opening? Kun je een zijwand open maken om eenvoudig schoon te maken?

Wil je het deurtje snacht sluiten? Dan is het fijn om een royaler hok te hebben. Die hokjes met een kleine ren zijn vaak prettig als je het deurtje openlaat. Hebben de kippen in elk geval wat bewegingsruimte als het licht is en jij nog op een oor ligt te slapen.

Voordeel van een houten hok is dat je makkelijk heea kan verbouwen als dat nodig blijkt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 09:14

Aan hoeveel zijden is je terrasoverkapping straks dicht? Je zou er ook voor kunnen kiezen om ze daar gewoon in te laten slapen. Dus zonder nachthok.

Je kan er zeffs een boomstam met vertakkingen in zetten :-)

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 23 jul 2018 09:23

De overkapping heeft aan 2 zijde de schutting en is daar dus dicht. Het is ook in zijn geheel overkapt.
Is het in de winter niet te koud voor ze om geen nachthokje te hebben?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 jul 2018 10:18

Als het hok aan minimaal 3 zijden afgesloten en winddicht is, kan het prima. Kippen kunnen heel goed tegen de kou, beter dan tegen de huidige warmte bijvoorbeeld. En zo'n boom als hierboven geopperd wordt vinden ze natuurlijk helemaal prachtig, net de natuur.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Fryske » 23 jul 2018 10:26

Hoe opener hoe beter, als het maar droog en tochtvrij is. Kippen uit de natuur slapen in bomen. Als je ren roversproof is dan zou ik daar zeker voor gaan.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor jantien » 23 jul 2018 12:52

Hier kun je inderdaad een prachtig hok en ren van maken zonder al teveel poespas :duimop:
Als het een van mijn hokken zou zijn (ik heb ook bijna allemaal grote tuinhuis hokken) zou een deur plaatsen in het *kozijn* zoals je al aangaf en de rest van de wanden met stevig gaas van 1 cm2 dichtmaken. Kippengaas is lang niet zo sterk.
Dan op de bodem zou ik tegels leggen, werkt prima, ook om schoon te houden. Als je met 30x30 werkt, dan ondersteboven leggen, dan heb je gladde kant boven en weinig naden.
Binnen in hok zou ik dan op helft achterste wand een wand zetten met een klein voorwandje eraan.
Dan kunnen ze heerlijk beschut zitten als het bar en boos is buiten. grootste stuk voorkant blijft dan open (richting deur, snap je het nog :gutgut: )
In mijn ervaringen vinden kippen dat heerlijk, ik zie ze hier altijd toch wel beschutting zoeken, ook daarom heb ik grote hokken ;) En in dat stuk de legnesten en zitstokken...en klaar!
In ren kun je natuurlijk ook wat zitstokken plaatsen, wel zo maken dat je je het makkelijk kunt wegpakken om schoon te maken.
Veel plezier met het maken van een mooi kippenhok :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Trea » 23 jul 2018 13:21

Ja natuurlijk. De hele overkapping als kippenhok. :duimop:

Heel mooi als je op (tegen hekwerk en dakconstructie) gaas spant en in de hoek waar de kippen slapen de derde zijde dicht maakt met een paar planken. Of nog mooier als je daar (tweedehands) ramen kan plaatsen. Neem zeker geen kippengaas. Daar komen sommige roofdieren en ratten gewoon doorheen.

Zo krijg je een prachtig, licht en veilig kippenonderkomen.
Onder de zit/slaap stokken kun je bv een poepbak maken voor makkelijk uitmesten.

Beschuttig op noord en westzijde is het belangrijkst. Hoe is de ligging?

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor Infinite » 24 jul 2018 11:21

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb even de ligging uitgetekend:

Afbeelding

De noord en westzijde zijn juist open. De wind/regen komt hier meestal uit het zuid-oosten heb ik me laten vertellen.

Als kippengaas niet geschikt is, welk soort gaas dan wel? Van dat vierkante 1x1cm voliere gaas?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenhok maken van voormalige terrasoverkapping

Berichtdoor jantien » 24 jul 2018 11:24

Yep, dat geplastificeerde gaas.
Weet niet of je een beetje in het zuiden van het land woont?
Bij Cranenbroek kun je dat gaas voor een zeer redelijke prijs kopen :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten