Nachthok - op maat

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 06 aug 2018 23:14

wendyg86 schreef:
Fryske schreef:Onze kippen lopen in een stuk afgezet weiland. Daar staat een hok met eraan vast een roofdierproof ren. Nachthok gaat nooit dicht. Ren wel :-D

Maar of ik het nachthok of de ren dicht moet doen, maakt uiteindelijk niet uit. Met mijn wisselende diensten betekent het sowieso dat er een hokopener moet komen, toch? Of snap ik het nu niet,..


Voordeel van een ren is dat het veel openen is en dus het leef klimaat veel beter voor de kippen. Je kan daar ook gewoon met een hokopener werken.

Maar zoals de dames hiervoor al zeggen. Je moet het doen zoals jij het prettig vind :duimop:


Tegelijk :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Isabel » 07 aug 2018 06:35

Trea schreef:Kies een dier waarvan je wil weten of deze is gespot. Vul je provincie in en het tijdvak.

Je bedoelt het goed hoor, maar het blijven dieren Trea. Dus verplaatsbaar door middel van pootjes of vleugels. Die trekken zich weinig aan van zulke waarnemingen.

Ga van jouw gevoel uit en als jij het fijner vindt dat de dieren de hele dag in een afgesloten ren,overdekt of niet overdekt, moeten zitten... dan doe je dat. Het moet voor de dieren een fijne woonomgeving zijn, maar het baasje moet er ook een goed gevoel bij hebben en niet in de zenuwen zitten dat er misschien een dier wordt gepakt. :mrgreen:

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 07 aug 2018 09:26

Dat snap ik, Fryske. Maar ik denk ook even aan het financiele plaatje. Ik ben met kleine overdekte ren + gaasnet goedkoper uit dan met kleine overdekte ren + hokopener. In beide situaties zitten ze veilig voor roofdieren en ze hebben dezelfde vrije uitloop.

@Isabel: ze hebben sowieso een afgesloten ren van ca 35 vierkante meter. In de winter mogen zij - als ik thuis ben - ook wel in de rest van de tuin waarschijnlijk, maar tussen april en september niet, want dan gaat mijn moestuin eraan :gutgut:

Het net over de ren komt op 1.80. Dit betekent in ieder geval dat ik er goed in kan staan, want ik haal de 1.70 niet eens. De mensen die groter zijn dan dat, bukken maar gewoon :puh2:

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 07 aug 2018 11:23

Ok, misschien een domme vraag, maar hoe maak je een hokopener op het deurtje van de ren?? Het deurtje van de ren gaat zijwaarts open met scharnieren en niet dmv geleiders van boven naar beneden, toch? :frons:

En, zoals je ziet, ben ik er nog niet helemaal uit :gutgut:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 07 aug 2018 11:58

Je bedoeld dan de 'loopdeur' ? Je kunt apart een kleine kippen uitloop maken. Daar de opener voor.

Als ik dit zo lees doe je het zoals ik voorgesteld heb :gutgut:

Hokje, ren eraan met hokopener. Rest van de ren...(alleen dan met daar een net over) :-D

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 07 aug 2018 12:03

Ja ik ben er dus nog niet uit, haha! Als ik een hokopener op de ren zet, dan is het net over de grote ren niet nodig lijkt mij.

Zit al te denken dan een mensendeurtje in die kleine ren te maken en in dat deurtje een kippendeurtje (principe van een kattenluikje haha), zodat ik er zelf wel ook in kan komen.

Mijn hersenen draaien overuren :crazyeyes:

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 10 aug 2018 14:53

Is dit goed gaas om de grote ren mee te maken? Ik moet 1 gaaswand maken van 7,50m breed, en 1.50-1.80 hoog. Het geheel komt op tegels te staan, dus ik dacht gewoon een geraamte van tuinpalen te maken en daar dit gaas op te spannen met krammen? En dan het geheel vast maken aan de schutting aan beide uiteinden.

https://www.giga-gaas.nl/voliegraveregaas/groen/voliregaas-12x12mm-12mm-180cm-hoog-125m-rol-groen

Deze is goedkoper: https://www.giga-gaas.nl/kippengaas/zwart/kippengaas-zwart-rol-25m-180cm-13mm, maar het draad is ook maar 0.8 dik. En 25m is 3x zoveel als ik nodig heb, haha

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Isabel » 10 aug 2018 15:44

Persoonlijk zou ik voor het eerste gaas gaan. En slimme oplossing met die palen en vastmaken aan de schutting. Scheelt een hoop geld. :-D
Ik heb ook eerst een geraamte gemaakt en hierna de binnenkant bekleed met gaas. Daarna de hele bende aan de schuur vastgemaakt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 10 aug 2018 16:53

Gewoon verzinkt is goedkoper en minder slecht voor t milieu dan pvc geplastificeerd. Wil je zwart of groen mooier?
Ik heb 2 diktes op mijn ren. Vierkant 1 cm fijn houdt ook goed. 1,2 cm vierkant is dikker, duurder en degelijker.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 10 aug 2018 17:00

Het mooie van zwart gaas is dat je het haast niet ziet. Je kan er beter doorheen kijken en zien wat er achter loopt. Wat gaas over is ook altijd handig.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten