Nachthok - op maat

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 10 aug 2018 17:41

De keuze voor groen gaas (of zwart, ik twijfel nog) is inderdaad de zichtbaarheid. Je kan veel beter erachter kijken dan bij verzinkt gaas..

Ik sla deze dan op onder mijn favorieten! Ik heb dan inderdaad ongeveer 5 meter "teveel" maar dat is nooit weg!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor jantien » 10 aug 2018 19:17

Je woont niet ergens in het zuiden bij een Cranenbroek winkel?

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 10 aug 2018 19:36

Nee, helaas. Ik woon in het noordwesten

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 15 aug 2018 10:04

Na de afgelopen dagen eens goed opletten, zien we toch regelmatig de roofvogels uit de weilanden over de woonwijken vliegen. Geen idee welke roofvogel het is, die we zien vliegen, maar bruin en een enorme spanwijdte zal zelfs een kenner niet veel mee kunnen denk ik. :gna:

Change of plans dus: ik ga toch een net spannen over de volledige ren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 15 aug 2018 10:32

Waarschijnlijk zag je een buizerd. Die komen heel veel voor in Nederland. De meeste buizerds eten alleen aas en geen levende kippen. Maar er zijn uitzonderingen.

Een havik is een echte reuzegrote roofvogel die ook normaal formaat kippen pakt.

Een sperwer ziet er hetzelfde uit maar is een maatje kleiner. De sperwer pakt alleen kleinere vogels tot formaat duif en kleine krielkipjes. (En die zat bij mij een keer un de perenboom naar de kipjes onder het net te loeren).

Googel eens voor de plaatjes.

Als je besluit om net te kopen kan ik je trixie kattennet aanbevelen. Je krijgt daar rijgdraad bij om het vast te maken op de ren. Maak in het midden best een wat hogere paal o.i.d. tegen inzakken.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 15 aug 2018 10:37

Het zal een buizerd of havik geweest zijn. Neig op basis van foto's eerder naar een havik zelfs. Maar geen risico nemen..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Kip La La » 15 aug 2018 13:49

Huh :o een havik is echt superlink hoor.
Mensen denken vaak ten onrechte dat zulke grote vogels moeite hebben om tussen bomen door te vliegen.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 15 aug 2018 16:16

Zoals Trea ook al zei, is een havik inderdaad eentje die kippen wel als lekker hapje ziet. Ik ga dus inderdaad geen risico nemen en mijn hele hok roofdierproof maken.

Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Fryslân

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Venderwel » 22 aug 2018 11:05

Havik en Buizerd lijken voor het ongetrainde oog enigszins op elkaar.
De Buizerd is van nature lui en zal voor een makkelijke (eventueel al dode) prooi gaan. Van de andere kant, kippen in een omsloten ren kunnen wel eens als makkelijke prooi gezien worden.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog visite krijgen van deze prachtige dieren, tenminste wij wel, gewoon in een boom, naast onze achtertuin. Al weet ik niet of Ransuilen van volwassen kippen houden.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 22 aug 2018 15:39

Gaaf zo'n uil. Pakt geen kipen. Wel kuikens en muizen.

Buizerds hebben niet allemaal hetzelfde.jacht- en fourageergedrag. De meeste eten alleen aas. Maar er zijn er ook die levende vogelbeesten op het menu hebben staan.. Tja en dan is een kip in de ren wel heel makkelijk.

Soms krijgen buizerds ook onterecht de schuld van ern moordpartij. Dan is de vogel/kip gedood door ern havik of ' een valk en komt de buizerd al snel om de killer te verjagen en de resten op te peuzelen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten