Nachthok - op maat

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Kip La La » 06 aug 2018 10:09

Denk je ook aan sneeuwval en bladeren waardoor een net kan gaan doorhangen?

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 10:35

Ja ik heb begrepen dat ik voor het net aan de bovenkant moet kiezen voor een maaswijdte van minimaal 5cm, zodat de sneeuw er niet bovenop blijft liggen? En natuurlijk is het iets wat ik in de gaten zal moeten houden bij heftige sneeuwval.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor tuff cookie » 06 aug 2018 10:55

Het afsluitbare rennetje hoeft maar vanaf de voorkant van het hok te zijn.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 06 aug 2018 11:26

Prima tekening om mee te starten. :duimop:

Misschien heb je hier iets aan om naar je eigen wensen aan te passen: een tekening met stappenplan van de gamma.
https://www.gamma.nl/klusadvies/tuin/st ... nhok-maken

Ik zou het hok en legnesten op 60-65 hoogte maken en de ren er onder door laten lopen: kleine moeite voor extra uitloopruimte. Als je er een deurtje inmaakt en de NW zijde dichtmaakt met planken is dat ook een handige plek voor eten en water. Ook fijn bij erg slecht weer. En makkelijk schoon te maken.

Ook handig als je nog ooit kuikens wilt uit natuurbroed.

Als je op de buitenren een constructie maakt met een puntdak zoals een partyren, dan heb je geen last van uitzakken van het net. Ik heb net van 4x4 cm. Dat kan ook.

Plan je ook een raam en ventilatie in het nachthok?

Vaak kun je voor heel weinig geld op marktplaats 2e hands spullen kopen om een hok te bouwen voor weinig geld. Zo kocht ik vorig jaar 2 ramen met hardhouten kozijnen uit een verbouwing voor maar 10 euro.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 06 aug 2018 11:43

Is er een reden waarom de hele ren afgesloten moet worden?

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 11:59

Fryske schreef:Is er een reden waarom de hele ren afgesloten moet worden?


Er zitten hier roofvogels,.. En ik werk wisselende diensten waardoor het niet handig is als ik het nachthok open en dicht moet doen. Dus vandaar leek het mij nodig?

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 12:12

Trea schreef:Prima tekening om mee te starten. :duimop:

Misschien heb je hier iets aan om naar je eigen wensen aan te passen: een tekening met stappenplan van de gamma.
https://www.gamma.nl/klusadvies/tuin/st ... nhok-maken

Ik zou het hok en legnesten op 60-65 hoogte maken en de ren er onder door laten lopen: kleine moeite voor extra uitloopruimte. Als je er een deurtje inmaakt en de NW zijde dichtmaakt met planken is dat ook een handige plek voor eten en water. Ook fijn bij erg slecht weer. En makkelijk schoon te maken.

Ook handig als je nog ooit kuikens wilt uit natuurbroed.

Als je op de buitenren een constructie maakt met een puntdak zoals een partyren, dan heb je geen last van uitzakken van het net. Ik heb net van 4x4 cm. Dat kan ook.

Plan je ook een raam en ventilatie in het nachthok?

Vaak kun je voor heel weinig geld op marktplaats 2e hands spullen kopen om een hok te bouwen voor weinig geld. Zo kocht ik vorig jaar 2 ramen met hardhouten kozijnen uit een verbouwing voor maar 10 euro.


Dit is een voorbeeld van een hok dat mijn vriendin's pake gemaakt heeft. Foto's zijn niet scherp helaas, maar het zijn solide hokken met raampjes, ventilatie, zitstok en van buiten bereikbare legnesten. Best mooi leek mij zo? Vriendin gaat binnenkort even aan hem vragen of hij op dit moment nog hokken heeft staan die misschien in aanmerking komen, dat is ook nog een optie! Daar kan ik dan zelf een overdekte ren aan maken.

https://postimg.cc/gallery/2nzl5zm0o/

Het nemen van kuikens uit natuurbroed bedoel je dat ik eieren door mijn eigen hennen laat uitbroeden? Dat zit niet direct in de planning hoor, eerst maar eens beginnen! ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 06 aug 2018 12:45

Dat rennetje aan het nachthok snap ik maar dacht dat je de hele tuin met een net wilde overspannen ;-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 06 aug 2018 12:46

Hey, die hokken staan ook op FB toch? Netjes :duimop:

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 12:55

Ja, klopt. Hij doet dit hobbymatig, houdt hem van de straat. :gutgut: Jij woont in die regio, denk ik :gulzig: Dit specifieke hok is er misschien nog. Zou het wat zijn voor mij?

Specs:
Oppervlakte: 100x180
Nachthok hoogte: 90
Totale hoogte: 145
Hoogte onder hok: 50
4 legnesten, van buitenaf bereikbaar
Met zitstok

Zelf een overdekt rennetje fixen aan het hok. En dan de grote ren nog maken, maar dat is slechts 1 kant. De rest is al dicht dmv schutting.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten