Nachthok - op maat

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 12:57

Fryske schreef:Dat rennetje aan het nachthok snap ik maar dacht dat je de hele tuin met een net wilde overspannen ;-)


Als ik dat rennetje maak, is het grote net niet meer nodig? en kan ik dan het nachthok open laten?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 06 aug 2018 19:25

Je loopt overdag met een open ren niet veel risico als je in midden in een dorp of stad woont. Verreweg de meeste kippenhouders nemen dat risico. Als je in de buurt van weilanden of bos woont is het risico aanzienlijk groter.

Voor mij was een open ren het geen optie. Omdat ik langs een natuurstrookje woon komen hier zo af en toe 'enge' beesten langs zoals vossen en sperwers (mijn kipjes zijn zo groot als een flinke duif). Er is een website waar meldingen worden geregistreerd van roofdieren. Misschien helpt jou dat om de keuze te maken voor wel of niet extra zekerheid.

Een net over de ren is zeker geen must als bij jou in de buurt geen rovers voorkomen die bij daglicht jagen (haviken en vossen).

Als je de ren die aan het hok maakt, goed roofdierproef maakt, dan kunnen de kippen veilig in het hok met aangebouwde ren blijven tot een automatisch deurtje opengaat naar de grotere open ren.

In de vroege ochtend kun je het auto-deurtje nog instellen dat ze pas naar de ren gaan als het echt goed licht is of op tijd (bijvoorbeeld na 8 uur). S avonds is lastiger want het deurtje mag niet te vroeg dichtgaan. Ze moet wel weer terug in het hok kunnen. Je merkt snel genoeg bij welke schermer je het automatisch deurtje kan laten sluiten.

Het hok ziet er prima uit. :duimop:

Enne dat van natuurbroed: Een slimme meid is op de toekomst voorbereid toch? Je moet dan trouwens geen leghybriden of barnevelders kiezen. Die worden niet broeds.

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 20:22

Ik woon gewoon in een woonwijk. Ik fiets wel regelmatig door de weilanden, maar in de directe omgeving zie ik nooit roofdieren, zeker geen vossen. Ik weet wel dat er roofvogels zijn boven de weilanden, maar dat is toch nog wel een flink stukje bij mij vandaan.

Heb je een link van die website, want ik kan hem nergens vinden?

Zijn die automatische hokopeners echt zo duur? :shock: ik vind ze niet onder de 100 euro,..

Ik weet nog niet precies welk ras het gaat worden. Misschien komt er wel wat op mijn pad. Zo komen de diertjes namelijk meestal bij mij terecht haha! Leghybriden en Barnevelders stonden in ieder geval niet op mijn shortlist. ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Fryske » 06 aug 2018 20:41

Onze kippen lopen in een stuk afgezet weiland. Daar staat een hok met eraan vast een roofdierproof ren. Nachthok gaat nooit dicht. Ren wel :-D

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 20:47

Fryske schreef:Onze kippen lopen in een stuk afgezet weiland. Daar staat een hok met eraan vast een roofdierproof ren. Nachthok gaat nooit dicht. Ren wel :-D

Maar of ik het nachthok of de ren dicht moet doen, maakt uiteindelijk niet uit. Met mijn wisselende diensten betekent het sowieso dat er een hokopener moet komen, toch? Of snap ik het nu niet,..

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Isabel » 06 aug 2018 20:55

Ik woon ook in een woonwijk en regelmatig zie ik roofvogels overvliegen. De dames slaan daar ook direct op aan. Ook loopt er een moordlustige buurtkat rond. Ik loop het risico niet en heb een compleet afgesloten en overdekte ren. Daardoor heb ik ook geen automatische hokopener nodig. In het weekend sluit ik het deurtje van de doorgang zodat de buren niet heel vroeg wakker worden.

Je moet voor jezelf bekijken wat voor jouw situatie het beste is. :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 06 aug 2018 22:29

Je moet voor jezelf bekijken wat voor jouw situatie het beste is. :-D

Isabel slaat de spijker op zijn kop. Wij hebben allemaal eigen oplossingen die voor ons het beste werken of toevallig zo zijn gekomen of in de loop der tijd zijn 'gegroeid'.

Een hokafsluiter (chickenguard) kocht ik 3 jaar terug voor ongeveer 130.- bij een kleine webshop in belgie. Ik vond dat toen ook veel geld. En dan komt er ook nog wat knutselwerk bij. Maar ik heb nooit spijt gehad van deze investering. De deurtje was wel gratis (een oude plastic ikea snijplank)

Het is echt fijn om er niet altijd te hoeven zijn om de kippen in de ren te laten en weer veilig op te sluiten voor de nacht. In de drie jaar dat ik hem heb heeft het apparaatje altijd gewekt. En hij geeft een waarschuwing als je de batterijen moet vervangen. Met jouw werk lijkt me zo'n ding een fijne investering.

De website met meldingen roofdieren zoek ik nog even op. Ik moet daar ook even voor googelen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 06 aug 2018 22:54

Gevonden. Het overzicht met meldingen van de vos en andere roofdieren:

https://waarneming.nl

wendyg86
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2018 17:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor wendyg86 » 06 aug 2018 23:10

Thanks! Ik vind zo snel geen waarnemingen hier maar in de directe omgeving zijn ze er wel degelijk. In ieder geval roofvogels.

Jullie hebben helemaal gelijk dat ik de beslissing zelf moet nemen. Ik ken de omgeving het beste. Het zou niet eerlijk zijn tegenover mijzelf en mijn kippen als ik de gevaren niet onder ogen zie.

Vooralsnog neig ik naar: een kleine overdekte ren aan het nachthok en een compleet met gaas overdekte ren. En dit is waarom: een kleine overdekte ren aan het nachthok geeft beschutting bij extreme weersomstandigheden en het geeft mij de mogelijkheid om daar eten, drinken en zandbad aan te bieden. De grote ren overdekken met gaas geeft mij de mogelijkheid om nachthok incl aangebouwde ren open te laten zonder dat ik mijn kippen in gevaar breng. Bovendien is een nachthok dat open kan blijven nog steeds het beste voor het klimaat in het hok. En het geeft mij de vrijheid die ik nodig heb met mijn wisselende diensten.

Als ik nu heel raar denk, zeggen jullie het wel he :puh2:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok - op maat

Berichtdoor Trea » 06 aug 2018 23:14

Het is even zoeken hoe je de waarnemingen kan zien die relevant zijn.

Kies een dier waarvan je wil weten of deze is gespot. Vul je provincie in en het tijdvak.

Voorbeeld: vulpes vulpes, gelderland, 1 juli tot 6 augustus 2018.
https://waarneming.nl/soort/view/428?waardplant=0&poly=1&from=2018-07-01&to=2018-08-06&method=0&rar=0&only_approved=0&maand=0&prov=7&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten