Beste locatie kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Marziozie
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 aug 2018 16:07
Land: Nederland
M/V: V

Beste locatie kippenhok

Berichtdoor Marziozie » 13 aug 2018 15:46

Ik ben een beetje aan het twijfelen over de plek waar het kippenhok moet komen te staan. We gaan het zelf bouwen. Het is de bedoeling dat ze aan hun hok een ren krijgen, maar dat ze vrij in de tuin mogen als ik thuis ben.

Afbeelding

De beste plek voor het hok lijkt mij langs de schutting aan de linkerkant, vlak voor de fietsoverkapping.
Voordelen zijn:
Alleen ochtend en middagzon.
Geen vochtige plek.
Aan het eind van de tuin zodat de buren er geen 'last' van hebben.
Nadelen zijn:
Misschien iets te veel zon.
Vlakbij een brakke stinksloot waar een hoop eenden zitten. Deze eenden krijgen heel veel brood van alle buren, dus er zal vast ook iets van ratten zitten.
De grote eikenboom vaan de overbuurman hangt over dit gedeelte van de tuin. Weet niet wat voor een insect-gebeuren daar uit kan komen. Wat misschien ook een voordeel kan zijn.

Andere plek zou zijn als het hok aan de linkerkant blijft, maar dan meer richting het huis komt.
Voordelen zijn:
Alleen de ochtendzon en vroegmiddagzon.
Verder van de sloot en de boom.

Nadelen zijn:
Iets vochtigere plek en in de winter heeeel weinig zon.
Dichterbij de buurman. Deze man is al wel erg oud, en ik verwacht niet dat hij nog 20 jaar hier blijft wonen.

Nog een andere plek is aan de rechterkant van de tuin, en dan dicht bij het huis.
Voordelen zijn:
Weinig zon.
Verder van de sloot en de boom.

Nadelen zijn:
Vlak naast het gedeelte waar de buren hun zitgedeelte hebben.
Vochtige plek, en is de winter helemaal geen zon.

Mijn gevoel zegt me dat de eerste optie, die het verst van het huis staat, de beste is.
Graag zou ik gebruik maken van jullie kennis en advies willen over de beste plek voor het hok.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beste locatie kippenhok

Berichtdoor Trea » 13 aug 2018 16:11

Ik neig ook naar de eerste optie als beste plek. Een vochtige ren is niet fijn.

Voor ratten, eenden en ander gespuis kun je ipv kippengaas zogenaamd dubbeltjesgaas gebruiken met 1 cm of 1,2 cm maas. Zowel voor het hok als voor de vaste ren. Voor een veilige ren kun je het gaas 30 cm ingraven en overdekken met gaas of als je. De ren ca. 2 meter hoog maakt met stevig net. Ik zou de ren ook deels overkappen. Of maak een groot hok met een raam , zo dat ze bij slecht weer ook binnen kunnen zitten.

Volwassen kippen die loslopen hebben overdag geen last van ratten. En ik neem aan dat je de kippen s nachts veilig opsluit.

Insecten vinden kippen een lekkernij. Misschien kun je bordjes plaatsen bij het water. Geen eenden voeren ivm overlast van ratten.

Zon is fijn en gezond voor kippen. Als ze ook maar de schaduw op kunnen zoeken. Zeker bij zomerse temperaturen.

Bij de FAQs staat een stuk over huisvesting. Zie ook link bij mij ondertekening voor meer info voor beginners met kippen.

Marziozie
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 aug 2018 16:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beste locatie kippenhok

Berichtdoor Marziozie » 15 aug 2018 21:56

Dank je wel voor je antwoord.

Ik had dat stuk idd ook al gelezen, en vanuit dat geschreven stuk de beste locatie bepaald.
Het hok komt dan wel in de zomer in de volle zon te staan, maar ik zal voldoende schaduwplekken aanbrengen voor de kippen om te kunnen schuilen. Ik denk ook aan een ren aan beide kanten van het hok, zodat het hok zelf ook schaduw geeft.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten