Ervaring hoogte hek buitenren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Bert Pleizier
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 mei 2009 19:13
Land: Nederland
M/V: M

Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Bert Pleizier » 26 aug 2018 16:04

Wat is jullie ervaring qua hoogte van het hekwerk rondom jullie buitenren?

Ik ben langzaamaan bezig om een stukje tuin (28 m2) kippenklaar te maken. Aan 1 zijde staat een 2,5 meter hoge coniferenhaag met gaas er voor, maar aan de andere 3 zijden moet ik een hekwerk maken.

Uiteraard zullen de kippen gekortwiekt worden. Ik zelf wil graag zijdehoenders, maar ik vrees dat niet iedereen in huis het daar mee eens gaat zijn :roll: , dus het ras is nog niet helemaal zeker.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Roan12 » 26 aug 2018 16:58

Misschien is het handig om eerst een ras uit te zoeken. Dan kun je hier de hoogte/eisen aan afstellen. Bij elk ras kan dit namelijk weer anders zijn door invloeden van karakter bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat mijn rassen, Wyandotte kriel en Sussex kriel, beide zeer rustig en niet heel vliegerig zijn. Ze blijven netjes op hun eigen stuk lopen. Het hek is niet veel hoger dan een 60 cm, hier blijven ze netjes achter.

In ieder geval, mochten het Zijdehoenders worden, dan hoef je deze niet te kortwieken. Door de zijdeachtige structuur van de veren hebben ze geen draagkracht met hun vleugels en zullen ze niet vliegen. Dat betekend dat je dus een redelijk laag hekje voor ze kunt zetten, waar ze achter zullen blijven.

Bert Pleizier
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 mei 2009 19:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Bert Pleizier » 26 aug 2018 17:02

Dan voor je reactie. Zou een hek van 120 cm voldoende zijn voor krielen? Het zullen geen grote kippen worden.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Roan12 » 26 aug 2018 17:06

Zoals gezegd is dat afhankelijk van het ras. Een kriel dat goed kan vliegen komt daar makkelijk over heen. Een Wyandotte kriel, zoals bij mij niet. Voor Zijdehoenders is het prima.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor hamerke » 26 aug 2018 23:03

Ik heb hekken van 1m hoog en de wyandotte krielen doen geen moeite om er overheen te komen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Trea » 26 aug 2018 23:22

Ik heb hollandse en doornikse krielen. Deze krielen kunnen met gemak op een hek van 1.50 of eroverheen. Kies je zo'n krielhoender ras dan zul je dus jaarlijks moeten kortwieken of een net over de ren spannen. Een net is ook meteen veiliger ;). Je kunt natuurlijk ook een ras kiezen dat niet hoog kan 'vliegen'.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor Fryske » 27 aug 2018 08:27

Hier ook een hek van een meter hoog om de kippenweide. Zweedse bloemenkippen komen er regelmatig, met gemak, over heen. De grote Orpingtons en Fryske Blomkes niet, tenzij er iets staat om als tussenstap te gebruiken. Maar, kortwieken daar doe ik niet aan. Ze lopen hier gezellig rond :-D maar gaan altijd terug. Kippen zijn erg honkvast. Kortwieken maakt ze ook minder mobiel om te vluchten voor evt. rovers.

Als je het hek niet zo hoog maakt en er een draad boven spant dan gaan de kippen er al een stuk minder makkelijk over.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor ChickenChick » 27 aug 2018 14:55

Schuttingen van 2 meter rondom en een hek van 90 cm tussen ren en terras. Beide kunnen ze over, met gemak, maar ze hebben inmiddels geleerd dat het de bedoeling is om achter het hekje te blijven. De schutting zitten ze nog wel graag op :mrgreen:

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaring hoogte hek buitenren

Berichtdoor tankton » 29 aug 2018 17:06

Ligt heel erg aan het ras. Ik hen nu Jersey Giants, gaan niet over een hekje van 1 meter heen. Heb hiervoor hollandse krielen gehad, vlogen gewoon 2m+ om in een boom te zitten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten