Discussie Kippenhokken/rennen ....... Afsplitsing: Ren groot genoeg?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Discussie Kippenhokken/rennen ....... Afsplitsing: Ren groot genoeg?

Berichtdoor debbykippetjes » 30 aug 2018 15:01

Mooi verhaal hoor jongens, maar moet ik nu voor mijn 15 kippen een voetbalveld gaan kopen of red ik het ook met een formaat van twee pingpongtafels aan buitenren? Er is toch zeker wel een leuk beginners middenmootje?
Momenteel ik ik 21 opgroeiende asturiers in een nachthok van ca. 3 m bij 1,5, en een afgesloten ren van 3 bij 4, aaneen, op stahoogte. Zonodig kunnen we de bovenverdieping ook als hok inrichten, maar mijn ervaring is inderdaad dat ze graag op elkaar kruipen s’nachts.
Het is de bedoeling ze vrij te laten als ze groot genoeg zijn om buizerd-proof te zijn, is die ren dan niet groot genoeg voorlopig? Ze zien er niet gestrest uit ofzo...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor Fryske » 30 aug 2018 15:44

Ik denk dat de ruimte van twee pingpongtafels voor 15 grote kippen veel te klein is. Maar die lopen ook los begrijp ik? Want als ze overdag los mogen is het prima. Voor het opgroeiende grut? 3 x 4 ren voor grote kuikens totdat ze los mogen (12/15 weken?) lijkt me ook vrij klein.

Officieel moet je zelf dit even melden of vragen in een eigen opgestart draadje. Oude topics ophalen hebben ze hier liever niet :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor Trea » 30 aug 2018 21:18

Reken maar op 4m2 per kip voor grote kippen als je ze opsluit in een ren.
Als je ze minder ruimte geeft raken kippen gestresst. Een beetje afhankelijk van het ras. De leghybrides zijn o.a. gefokt op verdraagzaamheid. Want een gestreste kip legt geen eieren en daar is de boer dan weer niet blij mee.

Het is niet voor niets dat alleen van kippen die 4 m2 per kip hebben de eieren met 3 sterren worden beloond. Dat is diervriendelijk.

Er is nog een dingetje. Als je weinig ruimte hebt voor je kippen raakt de grond erg snel vervuild en loop je meer risico op ziektes. De boeren in de bioindustrie hebben dit ondervangen door de kippen in een stal te houden en snel af te schrijven. Na ca 1,5 jaar worden de legkippen geruimd (afdanken voor soepkip) en de stallen te ontsmet voor er een nieuwe lading kippen in de stal komt.

Dat het niet oke is om zoveel kippen op een kluitje te zetten kun je zien in de filmpjes over de bioindustrie. De gewone scharrelkippen zien er na enige tijd opgesloten te zitten ronduit akelig en zielig uit. Er komen allerlei problemen voor aan poten. De snavels worden nog steeds gekapt omdat de hennen anders last krijgen van verenpikken . (Snavels inkorten binnenkort verboden)

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor lnge » 30 aug 2018 23:12

Fryske schreef:
Officieel moet je zelf dit even melden of vragen in een eigen opgestart draadje. Oude topics ophalen hebben ze hier liever niet :-D

Uitzondering voor dit topic. Dit is een 'sticky topic', blijft altijd bovenaan staan, ook als er lange tijd niet in gepost wordt, en blijft open voor reacties.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor jantien » 31 aug 2018 07:39

Lezen Trea, :bril:
Dit gaat over opgroeiende kuikens die vrij mogen als ze veilig zijn voor roofdieren uit de lucht!

Debbykippetjes, dit is een prima ruimte om de kuikens op te laten groeien totdat ze groot genoeg zijn om overdag veilig buiten te kunnen lopen ( (14/16 weken) en om ze voor de nacht veilig in op te sluiten.( neem aan dat ren roofdierproof is en ze als ze volwassen zijn allemaal op stok kunnen als ze dat zouden willen?)

debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor debbykippetjes » 31 aug 2018 08:59

Ok, dan heb ik dus ongeveer 60 m2 nodig als ik het spul opgesloten wil houden.
Hmm, mijn dames en heren wegen nog niet zoveel, ze zijn van half/ eind mei. Groeien ze dan wel goed of zijn ze gewoon geen plofkipjes? Ze zouden een kilo of drie moeten gaan wegen maar ik zit pas op de helft?

Mijn angst is: formidabel koppeltje buizerds precies naast ons perceel,
valse boerenkatten ( de categorie die zelfredzaam is, als je begrijpt wat ik bedoel),
Gelukkig géén vossen gesignaleerd hier,
Wel sloten rondom

Mijn buurvrouw heeft krielkippen met een haan en die zijn net de tien bierflesjes op de plank...

Mijn kippen vertonen geen pest of stressgedrag, kan ik dan niet beter even wachten voor ik ze loslaat?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor Fryske » 31 aug 2018 09:07

Even voor de duidelijkheid. De 15 grote? kippen lopen los of heb je die in een ren? Welk ras?

Hoe oud zijn je kuikens?

Mijn jongste kuikens zijn nu bijna 10 weken en nog een mooi pak kleiner dan de oudere kippen. Maar dat nu hard hoor, met 'inhalen' :-D Ik heb er nu nog vier en laat ze overdag al eens even los bij de andere loslopende kippen. Blijf er dan bij in de buurt.


@Inge, dat had ik niet in de gaten :-D

debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor debbykippetjes » 31 aug 2018 09:08

Toen ik kippen ging houden dacht ik dat ons schiereiland ( een goeie 1400 m2) met schutting een handige natuurlijke afscheiding was, nu krijg ik gruwelbeelden van verdrinkende kippen op mijn netvlies. :(

En ik had nog wel zo express een supergroot ras karatekippen uitgezocht, verdikkie.

debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor debbykippetjes » 31 aug 2018 09:13

Ik had na de meivakantie een leeg nieuw zelfbouw hok en een doos “ pitu pintu” eitjes. Het is een groot, asturisch ras, niet persé voor eieren of vlees, echt een erfkip voor alle doelen, type Breton.

debbykippetjes
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 okt 2014 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor debbykippetjes » 31 aug 2018 09:19

Overigens weten ze wel te sporten in hun ruimte: er is niks toffer dan een los veertje te pakken te krijgen, dat opzichtig in je snavel houden en er dan rondjes mee hollen tot ze je achterna komen, echt suppergrappig :lol: Maar ik heb niet gezien dat ze elkaar pijn doen of ongelukkige kipjes met kale plekjes oid gezien, zelfs de haantjes maken nog geen ruzie


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten