Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Naara » 25 sep 2018 09:32

Ik zit met een probleem. Het nachthok van m’n 9 weken oude Serama’s wordt vochtig. Vorige week was het goed weer en dus niets aan de hand maar de afgelopen 2 ochtenden merk ik dat de bodembedekking klam is en er condens zit aan de binnenkant van het dak en het raampje. Ben hier niet zo gelukkig mee want dat gaat van de winter zeker problemen geven.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Dit is de ventilatie die het hok heeft:

Deurtje van het nachthok met de helft gaas
Afbeelding

Luikje naar de ren staat open en in de nok zit een hele ruime opening
Afbeelding

Aan de andere kant zit bij zowel het nachthok als de nestkast ventilatie door de golven van het dak
Afbeelding

Het dak zelf ligt op balkjes dus daar is aan beide kanten ook een kier waar warmte van de kipjes weg kan.
Afbeelding

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor RodrigoCosta » 25 sep 2018 10:23

Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet veel aan kunt doen. Het is gewoon gigantisch vochtig op het moment. Auto is ook elke dag weer aangeslagen en de luchtvochtigheid is hier gigantisch. Maar ik lees hier graag even mee. Je hok lijkt in ieder geval voldoende doorgelucht te worden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Trea » 25 sep 2018 10:57

Hi Naära,

Is het mogelijk dat de regen ergens naar binnen slaat? Bv bij een bepaalde windrichting of door capilaire werking. Of sijpelt er misschien water naar binnen via de schroeven in het dak?
Als je zoiets hebt dan kan het flink nat worden in het hok. En daartegen helpt ook goede ventilatie niet.

Zelf heb ik ook enkele vochtprobleempjes gehad bij regen.
Een lekkage heb ik op kunnen lossen bij een houten dak dat door de regen was kromgetrokken. Daar heb ik een folie onderdoor getrokken.
Een andere lekkage had ik ooit bij een klep van een uithangend legnest. Daar heb ik een strookje EPDM (rubber) overheen geniet.

Door goed te kijken waar het echt nat is na een regenbui kom je er waarschijnlijk wel achter of je ook zoiets hebt. Mogelijk helpt t als je stukken keukenrol tegen het dak en in de hoeken bevestigd om te zien of het van de regen is en waar dan het probleem zit.

Ook belangrijk: Hoe groot is de kleinste oversteek van het dak? Hoe groot is de hoek (afloop).

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Naara » 25 sep 2018 11:15

Ik heb geen lekkage kunnen ontdekken. Het zou alleen via het raampje in de deur kunnen inregenen, maar dan zou de bodembedekking ook plaatselijk nat zijn en niet overal licht vochtig.
Er zit echt over het hele dak condens en aan de binnenkant van het plexiglas raampje dat naast de deur zit. Als ik daar met m’n hand overheen ga is hij zeiknat.
Onder dat raampje is de wand ook wat vochtig, zal van het druppen van de condens zijn. Plexiglas is verder afgekit dus raampje kan ook niet lekken.
Gisteren eind van de middag was alles droog, maar vanochtend was het weer vochtig.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Trea » 25 sep 2018 12:41

Omdat het s nachts/ ochtends buiten erg vochtig is (mist) wordt het in het hok ook erg vochtig. Misschien eens meten met een hygrometer?. Een nacht buiten.. Een nacht binnen. Bij gelijk weertype.

Je kunt omdat je veel ontluchting hebt aan de bovenkant de onderkant meer afsluiten met 3 van zulke kleine kipjes. Er zijn ook kippenhokken waar alleen aan de bovenzijde (aan twee kanten dan) ventilatie zit. Misschien helpt dat tegen de mist.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Naara » 25 sep 2018 13:00

Bedankt.
Het ligt dus echt aan het vochtige weer en niet zozeer aan m’n hok?

Zou ik dan dat gaas op het deurtje aan de voorkant dichtmaken? Stukje doorzichtig zeil of plexiglas er voor?
Luik van het nachthok zit in het overdekte gedeelte van de ren, dus dat zit nog wel wat beschut. En dan kunnen ze ‘s ochtends al aan hun ontbijt als ze dat willen.

Ze zijn nog zo jong hè, nog geen stevige volle kippen met voldoende weerstand. Sowieso een ras wat wat gevoeliger is op kou, bij degene waar ze vandaan komen zaten ze wel allemaal buiten en de ouderdieren waren ook winterhard. En m’n eerste kipjes dus best spannend allemaal.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Kip La La » 25 sep 2018 13:19

Nou je hebt gelijk want vocht is voor niemand goed.
Ik denk ook dat wat meer dichtmaken aan de onderkant een goed idee is, liever niet met plastic dan, dat ademt weer niet.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Naara » 25 sep 2018 13:21

Hoe dan? Wil ook hun licht niet wegnemen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Trea » 25 sep 2018 15:32

Je hebt nu al een deel van het hok met perspex toch? Dan is het logisch om hier ook perspex in te zetten.
Glas ademt ook niet. En daarop zal het vocht ook neerslaan. Een stukje triplex of zoiets kan ook als er al daglicht in het hok komt.

Als je het gaas laat zitten en het perspex/triplex o.i.d. met klemmetjes of schroefjes vastmaakt kun je dat in het voorjaar/zomers weer weghalen voor extra ventilatie. Dan zijn je kippen daar heel blij mee.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Vochtig nachthok bij m’n Serama's

Berichtdoor Naara » 25 sep 2018 16:01

Ja zit naast het deurtje een raampje met plexiglas. Zal eens om een stukje gaan. Dan in de winter dicht en kan het in de zomer lekker open.

Hoop alleen dat het iets helpt aan het vocht.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten