Kippenren uitbreiden: tips?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor hamerke » 16 nov 2018 08:04

Ik heb nu twee rennen: een grotere achteraan in de tuin, een kleinere vlak naast het huis. In elke ren zit een handvol hennen met een haan. De kippen zien elkaar niet. Nu komt er een nieuwe haan bij en bijgevolg een extra ren met nachthok. Ik ga een stuk ren bijmaken aansluitend aan een van mijn bestaande rennen. De haantjes gaan elkaar dan voortdurend zien. Moet ik problemen voorzien? Ik denk bijvoorbeeld aan: opspringen tegen elkaar, pikken door de afsluiting, onrust, een constant gekraai... Of moet dit prima kunnen lukken omdat elke haan gewoon zijn eigen ding kan doen...
Indien dit geen goed idee is, is er dan een betere oplossing of zijn er tips om dit aan te pakken? Ik veronderstel dat er best wat liefhebbers zijn die meerdere hanen in elkaars buurt huisvesten. De derde ren nog ergens anders plaatsen kan niet wegens nergens plaats.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor Roan12 » 16 nov 2018 08:49

Ja hoor wordt vaker gedaan op die manier. Het is altijd mogelijk dat de hanen elkaar opzoeken bij het gaas. Maar vaak genoeg zijn ze helemaal niet met elkaar bezig. Mocht dat wel zo zijn, kun je iets aan het gaas bevestigen zodat ze elkaar niet kunnen beschadigen. Eventueel materiaal gebruiken dat ze elkaar niet zien. Maar zou eerst even kijken hoe het loopt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor Isabel » 16 nov 2018 08:52

Ik sluit mij - heel makkelijk - bij Roan aan. Aankijken en zonodig aanpassen door er bijvoorbeeld een struik of zeil/ rietmat voor te plaatsen.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor hamerke » 16 nov 2018 10:31

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga geen voorzorgen nemen en afwachten wat er gebeurd wanneer de nieuwkomer binnenkort zijn intrede doet.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor jantien » 16 nov 2018 16:39

Ik heb een haan met een aantal hennen apart van de anderen zitten en heb daar dubbel gaas moeten zetten omdat ze elkaar elke dag weer opzoeken en niet op een erg aardige manier.. :mrnono:

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor hamerke » 17 dec 2018 12:03

jantien schreef:Ik heb een haan met een aantal hennen apart van de anderen zitten en heb daar dubbel gaas moeten zetten omdat ze elkaar elke dag weer opzoeken en niet op een erg aardige manier.. :mrnono:

Mijn uitlopen zijn afgemaakt met een kastanjehouten hek van 1m (decoratief, de vrouw wil ook een mooie tuin behouden). Mijn wyandottekrielen kunnen hier theoretisch over, al doen ze dat eigenlijk bijna nooit. Zouden de hanen bij elkaar in de ren durven vliegen op zoek naar boel? Ik ben bijna klaar met alle werkzaamheden, dus de nieuwe toom gaat snel verhuizen... Ik ga sowieso wachten op een dag dat ik de hele tijd thuis ben om te zien wat er gebeurt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor jantien » 17 dec 2018 15:39

Ja hoor, dat kun je zeker verwachten met die hanen :twisted:

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor hamerke » 17 dec 2018 19:47

Ai ai.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor jantien » 17 dec 2018 20:11

Dun draadje erboven spannen kan helpen, maar ik zou het niet aandurven :mrnono:

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Kippenren uitbreiden: tips?

Berichtdoor hamerke » 17 dec 2018 20:24

Da's een tegenvaller. Ik heb hier nog meer dan een halve rol van dat dure hekwerk liggen. Normaal is dat hoog genoeg, maar heb dus geen ervaring met hanen naast elkaar. Had toch gehoopt deze afsluiting te kunnen gebruiken. De ren die ik in twee ga doen is ook van hetzelfde hekwerk gemaakt, het moet ook nog een beetje proper afgewerkt zijn in de tuin. :(


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten