Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
De K3 Kipjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 aug 2009 03:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor De K3 Kipjes » 13 apr 2019 21:56

Raya schreef:Wat ik me ook bedacht: wordt zo’n donkere bak niet bloedheet als de zon erop staat?
Zelfs met wat ventilatie zou ik niet staan springen om er een ei in te gaan leggen. :gutgut:

We maken het zo dat er een ruime ingang in komt en het deksel kan heel ver open, daarboven komt een apart dak dus luchten kan genoeg

Kip La La schreef:Het lijkt mij ook wat vergezocht zo’n bakje als hok. :geenidee:
we hebben maar 3 kipjes en ze hebben 20m2 om in te scharrelen

Gebruikersavatar
De K3 Kipjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 aug 2009 03:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor De K3 Kipjes » 13 apr 2019 21:58

jantien schreef:Ik vind het echt helemaal niets :mrnono:

Fijne onderbouwing :nuffig:

Raya schreef:Wat ik me ook bedacht: wordt zo’n donkere bak niet bloedheet als de zon erop staat?
Zelfs met wat ventilatie zou ik niet staan springen om er een ei in te gaan leggen. :gutgut:

We maken het zo dat er een ruime ingang in komt en het deksel kan heel ver open, daarboven komt een apart dak dus luchten kan genoeg

Kip La La schreef:Het lijkt mij ook wat vergezocht zo’n bakje als hok. :geenidee:
we hebben maar 3 kipjes en ze hebben 20m2 om in te scharrelen

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor jantien » 14 apr 2019 08:43

De K3 Kipjes schreef:
jantien schreef:Ik vind het echt helemaal niets :mrnono:

Fijne onderbouwing :nuffig:


Je vraagt om meningen, dus krijg je reacties..
Dat opberghok is 109 cm bij 55 cm. Daar moet ongetwijfeld de voerbak nog in en water? In het begin schreef je 4 kippen, later 3. Begrijp dat het er nu 3 zijn?
Behalve dat de wandjes totaal geen vocht kunnen opnemen is het dan ook veel te klein voor 3 kippen als dat hun enig hokje wordt. Ze kunnen de kont niet keren als het slecht koud weer is, Je kunt er geen zit plank in maken...wat de meeste kippen wel graag hebben.
Waarom zou je voor zoiets als hokje willen vraag ik me af. Alleen voor de eventuele bloedluis?
Nee, ik geloof nooit dat kippen, ook al zijn het er maar 3 er gelukkig (en gezond) in zullen worden/blijven.

Loustalet 5
Berichten: 159
Lid geworden op: 03 feb 2018 12:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor Loustalet 5 » 14 apr 2019 10:30

Als er bepaalde dingen worden aan aangepast, wordt dit een prima hok.
Als het als nachthok wordt gebruikt denk ik niet dat het echt nodig is om vb een drinkemmer en een schaal met voeder in te zetten. Bij mij staat er nooit iets of nooit meer dan een drinkbakje van 10 cm^2 (voor dorstige zomers), dat neemt echt niet veel plaats in. De kippen krijgen eten en drinken genoeg zodra de nacht voorbij is.

In de winter is een kunststoffen hok nog verrassend warm. Maar misschien heeft de opbergdoos nog wat isolatie nodig...

In de zon denk ik wel dat de box erg zal opwarmen. Misschien is het beter als hij in de schaduw kan staan.

Met slecht weer denk ik dat het geen probleem is, als je hem op een stenen ondergrond ofzo zet, niet gewoon in de modder. En wat op stok zitten betreft, ik heb ook een paar kleine hokken zonder stokken. Ze zitten gewoon in de legnesten of bij elkaar, dus ik denk niet dat het zo erg is als ze geen stokken hebben.

Zo dat is dan mijn volledige mening. :-)

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor Deborah123 » 14 apr 2019 10:55

Je kunt ook een kunststof speel huis op MP kopen en ombouwen tot kippenhok.
Met de zoekterm: little tikes chicken coop
In Google zie je voorbeelden.

Gebruikersavatar
De K3 Kipjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 aug 2009 03:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor De K3 Kipjes » 14 apr 2019 19:06

jantien schreef:
De K3 Kipjes schreef:
jantien schreef:Ik vind het echt helemaal niets :mrnono:

Fijne onderbouwing :nuffig:


Je vraagt om meningen, dus krijg je reacties..
Dat opberghok is 109 cm bij 55 cm. Daar moet ongetwijfeld de voerbak nog in en water? In het begin schreef je 4 kippen, later 3. Begrijp dat het er nu 3 zijn?
Behalve dat de wandjes totaal geen vocht kunnen opnemen is het dan ook veel te klein voor 3 kippen als dat hun enig hokje wordt. Ze kunnen de kont niet keren als het slecht koud weer is, Je kunt er geen zit plank in maken...wat de meeste kippen wel graag hebben.
Waarom zou je voor zoiets als hokje willen vraag ik me af. Alleen voor de eventuele bloedluis?
Nee, ik geloof nooit dat kippen, ook al zijn het er maar 3 er gelukkig (en gezond) in zullen worden/blijven.


De reactie die je nu geeft kan ik meer mee dan de vorige... :nuffig:
Zitstok wordt zoiets als deze alleen dan zelf gemaakt en lager https://www.dierenverblijf.com/120-zitstok.html
Dus past daar prima in, zijn 3 kipjes, m'n profiel heet niet voor niets 'De K3 Kipjes' :P
De wandjes worden geïsoleerd zoals ik al eerder schreef, zonder daar ruimte voor in te leveren aan de binnenkant.
Hun huidige (houten hok wat kleiner is dan deze en waar ze al best wat jaartjes gelukkig en gezond in leven) staat op instorten en is vergeven van de bloedluis wat ik persoonlijk slechter vind voor hun gezondheid. Omdat ik las dat dit bij kunststof vele malen minder is wil ik hier op overstappen. Maar ik snap dat als je zelf 48 kippen hebt dit een klein hokje vind.

Loustalet 5 schreef:Als er bepaalde dingen worden aan aangepast, wordt dit een prima hok.
Als het als nachthok wordt gebruikt denk ik niet dat het echt nodig is om vb een drinkemmer en een schaal met voeder in te zetten. Bij mij staat er nooit iets of nooit meer dan een drinkbakje van 10 cm^2 (voor dorstige zomers), dat neemt echt niet veel plaats in. De kippen krijgen eten en drinken genoeg zodra de nacht voorbij is.

In de winter is een kunststoffen hok nog verrassend warm. Maar misschien heeft de opbergdoos nog wat isolatie nodig...

In de zon denk ik wel dat de box erg zal opwarmen. Misschien is het beter als hij in de schaduw kan staan.

Met slecht weer denk ik dat het geen probleem is, als je hem op een stenen ondergrond ofzo zet, niet gewoon in de modder. En wat op stok zitten betreft, ik heb ook een paar kleine hokken zonder stokken. Ze zitten gewoon in de legnesten of bij elkaar, dus ik denk niet dat het zo erg is als ze geen stokken hebben.

Zo dat is dan mijn volledige mening. :-)

Het zou inderdaad nachthok moeten worden. In hun huidige hok is nu ook plaats voor een klein drinkbakje en er hangt ook een klein voerbakje, buiten hebben ze een grote watervoorziening en een groter voerbakje. Fijn dat het warm is in de winter, daar maak ik me meer zorgen om. Er komt een apart dak boven wat schaduw genoeg biedt. Hij komt niet direct op de bodem maar krijgt heuze pootjes zodat hij van de grond af staat. Dat hebben we nu ook en vinden we fijn voor de kipjes. Stok had ik hierboven beschreven, maar kan ook zonder als het moet. Denk dat ze een stok als deze wel fijn vinden, dat hebben ze nu ook maar die is ook aan vernieuwing toe. Ze hebben 1 legnest, helemaal achterin het hok, daar legden ze altijd alle 3 tevreden op. Ze zijn wat ouder dus leggen niet meer elke dag maar ik wil ze geen legnest ontnemen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor jantien » 14 apr 2019 21:26

Laatste zin in reactie van jou op mij is van een bijzonder laag gehalte....
Succes verder met je dieren.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor braser » 14 apr 2019 21:32

Begrijp niet dat mensen zo kippen houden.
Ziet er niet uit.
Bouw een fatsoenlijk hok wat aanzicht heeft met een beetje licht en ventilatie voor de kippies in plaats van zo een verschrikkelijk lelijke kunststof bak.
Dat je geen vuilnisbak neemt? Die is ook van plastic.

frankip
Berichten: 2963
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor frankip » 15 apr 2019 06:53

Jantien , Elk jaar komen er weer nieuwe kippenhouders bij. In plaats van dat ze afgaan op de tientallen jaren ervaring van anderen, willen ze het wiel toch weer zelf uitvinden. Ze hebben geen oren voor de goede raad van de ervaren kippenhouders. Ze willen toch beginnen met een vierkant wiel. Helaas moeten levende dieren daar het slachtoffer van worden. Zij zijn het die in een plastic opbergbox de nacht en regenachtige dagen door moeten brengen.Er staan meters tekst op dit forum over hoe het beste een nachthok voor kippen te maken, en waar aan te denken , en wat juist niet te doen. Op basis van ervaring is deze kennis verkregen. Als ze dan toch met een vierkant wiel gaan beginnen......... Ga je daar dan nog veel energie in steken ? Helaas voor de kippen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippenhok maken van opbergbox voor tuinkussens?

Berichtdoor jantien » 15 apr 2019 09:32

Dank je Frank, je hebt helemaal gelijk.
Is het niet waard :mrnono:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten