Kalken, lakken of diatomeeen aarde

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Ilonan
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2023 20:05
Land: Nederland
M/V: V

Kalken, lakken of diatomeeen aarde

Berichtdoor Ilonan » 20 jul 2023 07:16

Beste kippenliefhebbers,

Als nieuweling en onervaren in kippen houden, heb ik een hoop gelezen op dit forum maar kom ik er toch niet helemaal uit. Daarom wil ik toch de vraag even stellen.

Ik ben bezig met een schuurtje om te toveren in een Binnenhok voor mijn nog niet aanwezige kippen. De binnenkant is behandeld met ik denk groene beits of verf. Nu wil ik dit helemaal wit hebben. Kan ik dit beter met kalk doen? Of kan ik het ook wit lakken met daarna diatomeeën aarde of alsnog kalk? Hoe vaak heb je kalk opnieuw te smeren en hoe vaak breng je diatomeeën aarde weer opnieuw aan?

Hopelijk weten jullie mij met jullie ervaring verder te helpen.

Groetjes,
Ilona

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalken, lakken of diatomeeen aarde

Berichtdoor tuff cookie » 20 jul 2023 10:54

Diatomeeënaarde hoef je alleen opnieuw aan te brengen als het eraf is gesleten.
Kalk is eigenlijk ook bedoeld tegen bloedluis maar werkt minder goed als diatom. Zelf heb ik mijn hokken met witte verf of cremewit geschilderd, daaroverheen op belangrijke plaatsen met diatom behandeld zoals onder en omgeving zitstok en legnestjes.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kalken, lakken of diatomeeen aarde

Berichtdoor jantien » 24 jul 2023 14:32

Als je een verfbaar papje maakt van diatomeeenaarde met water en je smeert daar je hele hok van top tot teen mee in krijg je in 1 klap een licht binnenhok en een goede bescherming tegen bloedluis. Herhalen als je ziet dat het op plekken wegslijt, meestal de zitstokken en de wanden waar ze vaak tegenaan zitten.
Vergeet ook je legnesten niet :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast