Huisvesting brahma's

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor jantien » 21 feb 2024 15:33

Ik zou zeker niet voor zo’n klein kunststof hok van Nestera, kan me niet voorstellen dat kippen daar vrolijk van worden..en dan die prijzen :duimneer:
Daarbij, hout werkt ademend en is dus goed voor het hokklimaat en maak je er een vaste dichte ren ( ook aan bovenkant) aan dan kun je het hok altijd open laten staan wat ook weer goed is voor de kippen en is dus ook handig als je wat langer weg bent.
Schapengaas zou ik niet gebruiken, daar kunnen en de kippen vast komen te zitten en roofdieren van buiten kunnen er met gemak doorheen. Het woord zegt het al, schapengaas, gemaakt voor schapen.
Als je tuinhuisje van hout hebt kun je bv. ook de voertoren ophangen in het hok. Gaat niet met kunststof hok en zitstokken /zitplanken ook niet.
Je hebt hele leuke tuinhuisjes voor nette prijzen en zonder een trapje zullen je toekomstige brahma’s je eeuwig dankbaar zijn :duimop:

Sarynda
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2024 12:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Sarynda » 21 feb 2024 15:44

Ik heb echt superveel aan jullie, bedankt!

Een kunststof schuurtje kopen en aanpassen zie ik niet zo zitten, ik denk dat zo'n schuurtje giga broeierig wordt in de zomer...

Een houten tuinhuisje is een idee, maar dan moet ik dat wel voorgemonteerd geleverd krijgen want ik ben niet zo handig. Tweedehands kopen is mijn auto weer niet groot genoeg voor...

Mijn plan is nu om, met kippengaas, een omheining te maken van een meter hoog, van ongeveer 16m2. Hier mogen ze elke dag los in en op dagen dat wij thuis zijn mogen ze in de hele tuin. Is 16m2 voldoende voor 4 brahma's, voor enkele weken per jaar?

Verder wilde ik dan dit hok neerzetten:

https://kippenvilla.nl/collections/hout ... x150x235cm

Waar ik voor een kleine meerprijs de nesthokken aan de buitenkant kan laten hangen en ik dus effectief 125x125 kan gebruiken. Dat is ruim genoeg toch, voor 4 brahma's? Daarnaast een kleine overkapping om het voer onder te zetten, in de ren. Qua ventilatie zou ik gaten bovenin het hok kunnen boren of een deel weghalen aan twee tegenovergestelde kanten. Volgens de faq zou dat goed moeten zijn.

Zou dat goed zijn? Anders hoor ik het graag!

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor MilMol » 21 feb 2024 18:52

jantien schreef:Ik zou zeker niet voor zo’n klein kunststof hok van Nestera, kan me niet voorstellen dat kippen daar vrolijk van worden..en dan die prijzen :duimneer:


Ik heb nog anders nog geen tekenen van depressie waargenomen bij mijn kippen. :gutgut: Ook nog geen bloedluis trouwens. Maar duur zijn ze inderdaad wel.

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor frankip » 21 feb 2024 19:30

Mijn twee kippen, 1 brahma en 1 orpingtonachtige hebben een hok van 1.5x1.5 meter , en weet je , ze kruipen met zn twee in een bench van ongeveer 30 x50 cm , en daar gebruiken ze dan de helft van . Alleen op die plek hoef ik krant te leggen, de rest gebruiken ze nooit. Wel hebben ze 1000 m2 tuin met diverse overkappingen enz waar ze kunnen schuilen tegen regen , wind , of gewoon leuk vinden om de poep op te houden tot onder de tuintafel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor tuff cookie » 21 feb 2024 19:46

Wat betreft de verluchting; bovenin gaten boren is prima, alleen zou ik niet tegenovergestelde openingen maken in verband met tocht die kan ontstaan door het luikje onderin het hok waar de kippen door gaan. Om tocht te voorkomen kun je de gaten in dezelfde wand boren als waar het luikje in zit. Het idee erachter is dat warme lucht (onder andere van de kippen) omhoog stijgt naar de gaten bovenin en koele frisse lucht onder erin komt. Als je van plan bent 's avonds het luikje te sluiten voor eventuele roofdieren dan kun je naast het luikje b.v. een ventilatie rooster plaatsen of laten plaatsen. Of gaten boren kan natuurlijk ook.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten