Huisvesting brahma's

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Sarynda
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2024 12:31
Land: Nederland
M/V: V

Huisvesting brahma's

Berichtdoor Sarynda » 19 feb 2024 19:19

Hallo allemaal,

Als onze tuin er klaar voor is willen wij kippen gaan houden. Omdat de tuin niet overal even hoog omheind is (op twee plekken een omheining van ongeveer 90cm), was ik op zoek naar een type kip dat nauwelijks tot niet vliegt en wel gewoon in de regen kan lopen. Daardoor uitgekomen op brahma's. Orpingtons kunnen ook, maar brahma's zijn voor mij makkelijker verkrijgbaar.

De kippen kunnen, zolang er iemand thuis is, gewoon in de tuin (ruim 300m2) lopen. Zo eens in de twee weken is er niemand thuis en eens per jaar zijn wij zo'n 2-3 weken op vakantie, dan heb ik ze liever in de ren. Mocht het buiten nou altijd goed gaan en de kippen zijn netjes binnen als het automatische deurtje dicht gaat, dan kunnen ze ook naar buiten als er niemand thuis is, maar het kan dus zijn dat dit niet gebeurt als we moeten blijven opletten.

Met dit in gedachten had ik het volgende hok uitgekozen:

https://kippenvilla.nl/collections/hout ... 8298228872

Waarom dit hok? Simpelweg omdat ik hierin kan staan. Ik heb in de tuin de perfecte plek gevonden, waar de opening van het hok op het zuidwesten zou staan. Op deze plek heb ik nog, naast het hok zelf natuurlijk, ongeveer een meter (iets meer) in de breedte speling. De ren of het nachthok (of allebei een beetje) kan dus groter. Deze webshop doet aan maatwerk, dus alles kan eigenlijk.

Zou ik hierin 3 à 4 brahma's kunnen huisvesten? Het liefste 4, maar welzijn van de kippen gaat natuurlijk voor. Hebben jullie tips over het ruimer maken als dit nodig is (ren of nachthok of allebei) of misschien een tip voor een ander hok? Ik doe het natuurlijk graag meteen goed.

Alle tips zijn welkom, ook adviezen over andere rassen die misschien geschikt zijn. Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Kippenboerke4 » 19 feb 2024 20:33

Er zijn veel soorten rassen , brahma is een goede keuze!

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 feb 2024 20:42

Heb je afmetingen van het eigenlijke nachthok?
Die vind ik niet meteen.

Nu, dat rennetje eraan is zowiezo te klein om zo grote kippen in te houden. Ook als het maar een maar weken per jaar is.
Als ze toch aan maatwerk doen, kan je het dan groter laten maken? Of enkel een nachthok en zelf een ren er omheen bouwen?

Zuidwest is bij ons de meest voorkomende windrichting waaruit de wind komt. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar in de meeste delen van NL of Vlaanderen is dat volgens mij wel zo. Vandaar dat opening op zuidoost als ideaal wordt gezien. Westen of zuidwest zou ik toch echt proberen vermijden. Kan je het hok ook anders laten maken zodat de opening naar de andere kant kan?
Heb je al bekeken hoe het met de ventilatie zit of hoe je die wil?

Sarynda
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2024 12:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Sarynda » 19 feb 2024 21:13

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

De opening kan zeker ook aan de andere kant, dat is geen probleem.

Het nachthok is 120x80 en kan dus evt groter. De ren is klein, weet ik, maar kan dus ook evt een meter langer gemaakt worden. Omdat de kippen vrijwel altijd los lopen dacht ik dat een iets te kleine ren (dus een meter langer dan wat hier staat) ook goed zou zijn.

Een ander hok wat ik vond, waarvan ik de precieze maten heb opgevraagd, is deze:

https://www.dierverblijven-methorst.nl/shop/b1-diep/

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 feb 2024 08:13

80cm lijkt mij klein voor grote brahma's. Dan gaan ze wss met hun staart tegen de wand schuren wat de veren beschadigt. Zonde.
120 cm krijg je volgens mij wel 4 op, want ze kruipen toch altijd strak tegen elkaar aan.

Tja, die ren...
Persoonlijk zou ik toch liever minstens 5 a 10m2 hebben. Voor tijdelijke huisvesting he, voor permanente is dat uiteraard te weinig. Als het echt enkel en alleen voor 's nachts zou zijn, voor de veiligheid ( want zo'n rennetje is eenvoudiger rat-en marterproof te maken) dan zou 4m2 misschien nog wel kunnen, maar voor meer dan een paar uur wringt het voor mij toch echt bij zo'n grote dieren.
Nu zowiezo vermoed ik dat ze na 2 dagen de buurt bij elkaar schreeuwen als je ze plots gaat opsluiten wanneer ze gewend zijn buiten te lopen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor jantien » 20 feb 2024 09:57

Goede keuze, brahma’s :ilove:
Ik neem aan dat je over grote brahma’s praat?
Als ik jou was zou ik een tuinhuisje kopen waarbij de dieren niet een trap op hoeven (doen brahma’s liever niet is mijn ervaring), ze hebben dus alle ruimte op de grond en daarboven de zitstokken ( ik heb planken wat ze hier altijd erg fijn vinden). En je kunt er in staan dus makkelijk schoonmaken. Daaraan een ren maken op loophoogte van jou en je bent klaar :duimop:

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor frankip » 20 feb 2024 18:36

Goed idee Jantien :duimop:

Sarynda
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2024 12:31
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Sarynda » 20 feb 2024 18:45

Ik heb het inderdaad over de grote brahma's. Ik merk dat een vaste ren aan het nachthok snel te klein is, ook voor enkele dagen/weken. Een ander idee dat ik heb is een deel van de tuin (ongeveer 16m2) omheinen en daar een nachthok inzetten. Ik dacht aan schapenhek als omheining, zou dat goed werken? In het nachthok hoef ik niet persé te staan, dus daarvoor zou ik een nestera kunststof hok kunnen neerzetten, de grootste maat (https://kippenvilla.nl/collections/kuns ... 4wLjAuMA...) Deze kan evt op de grond maar waar zet ik het voer dan? Met het hok op poten kan het voer eronder maar moeten de brahma's dus de ladder op.

Je merkt, ik doe het graag meteen goed!

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 feb 2024 20:13

Voer buiten het hok onder afdak is het beste.

Je moet idd opletten, weinig commerciele hokken zijn geschikt voor grote brahma's. Ik zou ook voor een tuinhuis gaan.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Huisvesting brahma's

Berichtdoor MilMol » 21 feb 2024 09:56

Je kunt ook zoiets inrichten als nachthok en er dan een buitenren met voldoende ruimte omheen of aan vast maken voor als ze daarin moeten worden opgesloten: https://www.keter.com/nl-nl/tuinhuizen/ ... uinhuizen/


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten