Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2020 06:55

Ik weet het niet...
Epoxy zou niet krasbestendig zijn en kippen durven wel krassen maken met hun nagels. Dat zal wel jaren houden, maar op een keer zou het wel eens kunnen dat ze hem te veel beschadigen...
En je houten ondergrond gaat wel leven hé... Met temperatuursverschillen en luchtvochtigheid. En ik weet niet of je planken zo dik zijn dat ze niets doorbuigen? Het zou wel eens kunnen dat die epoxy op termijn gaat scheuren.

Bovendien zou mijn idee zijn dat de buitenzijde van je hok eerder gaat rotten dan de binnenzijde. Kippen plassen niet he. Dus als je het een beetje schoon houdt en ze stoten hun drinkwater niet om, denk ik niet dat de binnenzijde zo behandelen zo nuttig is.
Wat staat er op je buitenzijde op? Want dat vind ik erg mooi en lijkt mij ook geen gewone beits oid toch? Heb je de onderzijde daar ook mee gedaan?

Jelle86
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jelle86 » 19 jun 2020 20:13

Pearlsofpassion schreef:Ik weet het niet...
Epoxy zou niet krasbestendig zijn en kippen durven wel krassen maken met hun nagels. Dat zal wel jaren houden, maar op een keer zou het wel eens kunnen dat ze hem te veel beschadigen...
En je houten ondergrond gaat wel leven hé... Met temperatuursverschillen en luchtvochtigheid. En ik weet niet of je planken zo dik zijn dat ze niets doorbuigen? Het zou wel eens kunnen dat die epoxy op termijn gaat scheuren.

Bovendien zou mijn idee zijn dat de buitenzijde van je hok eerder gaat rotten dan de binnenzijde. Kippen plassen niet he. Dus als je het een beetje schoon houdt en ze stoten hun drinkwater niet om, denk ik niet dat de binnenzijde zo behandelen zo nuttig is.
Wat staat er op je buitenzijde op? Want dat vind ik erg mooi en lijkt mij ook geen gewone beits oid toch? Heb je de onderzijde daar ook mee gedaan?



Als het op termijn beschadigd raakt zit je op hetzelfde punt als niet behandelen. De onderplaat zit geen beweging in. Deze ligt op voldoende balken van oude pallets. Qua bodem rotten is het simpel, water komt van boven. Waterbak omstoten is zo gebeurt en hoe snel droogt dit wanneer er bodembedekking op ligt.
Onderkant is onbehandeld. Daar komt immers ook nooit water bij en is goed geventileerd.

Buitenkant is geschilderd met buitenlak. Net als ons huis.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2020 21:19

OK, maar 'van je leven niet' is dus wat overdreven. :-D
Ik zou het niet doen... Zeker niet aangezien het spul niet geheel onschadelijk voor de gezondheid is bij het aanbrengen.

Ik vind je hok verder wel erg mooi hoor.
Zeker de buitenlak vind ik erg mooi. En het is ruim, goed opgebouwd, ziet er degelijk uit. :duimop:

Jelle86
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jelle86 » 19 jun 2020 21:24

Dankje.

Oké oké.
Erg lang niet dan :gulzig:

In een goed geventileerde ruimte valt het erg mee. En het werk Is ook maar even. Maar goed of het een voor of nadeel is. De tijd zal het leren. Het is mijn 1e kippenhok.

JorisN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2020 23:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor JorisN » 16 aug 2020 21:05

Vorig jaar ook een eigen kippenhok met ren gebouwd:
Afbeelding

Buitenkant van het hok is bekleed met opgeschuurd palettenhout dat daarna een laagje rode beits gekregen heeft.
Binnenkant zijn dunne 2dehands multiplex platen, een afdankertje van de buurman. Deze heb ik witgekalkt met hokverf.
Achteraan het hok heb ik 2 grote deuren gemaakt waaronder ik een kruiwagen kan plaatsen om zo het hok gemakkelijk proper te maken.
In het hok ligt ook een linoleum vloertje omdat dit wat makkelijker proper te maken is.

De ren is volledig afgesloten, dit leek ons het beste aangezien we naast een bos wonen.

Hieronder de link naar het foto-album met constructie-foto's:
https://photos.app.goo.gl/SDFFTeacZ9bf85jm9

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor lnge » 16 aug 2020 23:16

Mooi hok! :duimop:
Mooie veilige ren ook! Ik zou er wel wat struiken nog in zetten. Dat vinden ze altijd fijn om onder te zitten. Geeft schaduw en beschutting.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 17 aug 2020 00:01

JorisN schreef:Vorig jaar ook een eigen kippenhok met ren gebouwd:
Afbeelding

Buitenkant van het hok is bekleed met opgeschuurd palettenhout dat daarna een laagje rode beits gekregen heeft.
Binnenkant zijn dunne 2dehands multiplex platen, een afdankertje van de buurman. Deze heb ik witgekalkt met hokverf.
Achteraan het hok heb ik 2 grote deuren gemaakt waaronder ik een kruiwagen kan plaatsen om zo het hok gemakkelijk proper te maken.
In het hok ligt ook een linoleum vloertje omdat dit wat makkelijker proper te maken is.

De ren is volledig afgesloten, dit leek ons het beste aangezien we naast een bos wonen.

Hieronder de link naar het foto-album met constructie-foto's:
https://photos.app.goo.gl/SDFFTeacZ9bf85jm9
Prachtig hok, mooi gebouwd, geen schroefje of moeite gespaard! Mooie degelijke ren er meteen aan vast. Mooi gemaakt hoor! Hoe ziet de binnenkant en buitenkant er nu uit? Tevreden van de hokverf en je gebruikte beits en andere materialen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 17 aug 2020 10:27

Prachtig hok ! Mooi en degelijk gemaakt. Overal aan gedacht, ook een stuk overdekt in de ren.

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Haan42 » 17 aug 2020 22:13

Nachthok met een ren voor de nacht.
Ik heb van een IBC tank en een kattenren een nachthok met ren gemaakt.
Het is de bedoeling dat de kuikens van de week erin gaan en als ze groot zijn is het alleen voor de nacht.
Het geheel is in 2 delen verplaatsbaar, zodat het elke week verzet kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 18 aug 2020 04:57

Heel vindingrijk, maar lijkt mij aardig warm worden met deze temperaturen..? :krab:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten