Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2020 07:36

Super leuk !
Ik vind het helemaal niet lelijk. Leuk om zien.
Ik hou meer van een houten chaletje, maar das persoonlijk. :-D

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 04 okt 2020 09:25

Erg leuk gedaan en bovendien zeer bloedluisonvriendelijk. :duimop:
Zelf zou ik het geheel hebben aangekleed met wat houten planken, of iets dergelijks, en er een huisje van gemaakt, maar ook dat is weer persoonlijk.
Ik ben benieuwd hoe het met de afvoer van vocht is gesteld.. ..ik zag al onderin het "hok" een kraantje zitten. :mrgreen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2020 09:56

Als je er een wand rond zet, zit je weer met iets waar bloedluis in kan schuilen. ;)

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 04 okt 2020 10:32

Goed punt! :lol:

Zou het dan echt zo zijn dat bloedluizen de ren in rennen, zich volzuigen met kippeningredienten en dan het binnenhok uit rennen om te schuilen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2020 10:48

Nee, ze gaan 's nachts op zoek naar de kippen en als het licht wordt kruipen ze weg in kieren.
Ze gaan daarbij niet heel ver, maar langs de deur naar een dubbele wand kan wel.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 04 okt 2020 12:06

Misschien helpt een extra slot op de deur... :cool:

Maar door dit topic krijg ik zelf ook weer zin om een vers hok te bouwen.. eerst een kapschuur.

K8000
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2020 20:21
Land: belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor K8000 » 04 okt 2020 12:47

Dr_Haantje schreef:Erg leuk gedaan en bovendien zeer bloedluisonvriendelijk. :duimop:
Zelf zou ik het geheel hebben aangekleed met wat houten planken, of iets dergelijks, en er een huisje van gemaakt, maar ook dat is weer persoonlijk.
Ik ben benieuwd hoe het met de afvoer van vocht is gesteld.. ..ik zag al onderin het "hok" een kraantje zitten. :mrgreen:


Er zijn legnesten toegevoegd, deurtje , ingang en ventilatieopeningen, voor de rest is de ibc container onveranderd gebleven, de bodemkraan zit er nog steeds op, kan ooit van dienst zijn bij het reinigen met hogedrukreiniger.
Het geheel aankleden met planken heb ik overwogen. De looks heb ik uiteindelijk achterwege gelaten, het idee was een hok makkelijk reinigbaar met weinig kieren en naden waar bloedluis zich schuil kan houden.
Nu is het een jaartje alle seizoenen eens afwachten of er minpunten naar boven komen. Zoals temperatuur in winter niet te koud en zomer niet te warm, vochtigheid/condensatie, natuurlijk ook of bloedluis onder controle blijft.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 04 okt 2020 13:23

K8000 schreef:Nu is het een jaartje alle seizoenen eens afwachten of er minpunten naar boven komen. Zoals temperatuur in winter niet te koud en zomer niet te warm, vochtigheid/condensatie, natuurlijk ook of bloedluis onder controle blijft.

Dit bedoel ik dus inderdaad. Ik hoor graag de resultaten!

Waar ik bang voor ben is de condensatie waardoor schimmels binnenin de overhand gaan krijgen en dat na de condensatie een broei-effect optreed wanneer de zon er op gaat schijnen.
De luchtvochtigheid zal erg hoog worden.

Maar het idee en uitvoering is super!

Heb je een thermometer en hygrometer in het hok gehangen? Bij AC-Tion ( :mrgreen: ) kun je van die goedkope weerstations met buitensensor kopen voor weinig.
Zelf heb ik de buitensensor boven in het nachthok hangen waardoor ik de vochtigheid en temperatuur in de gaten kan houden vanuit de luie stoel.
Met een wat duurder exemplaar kan dat ook via een app, maar dat vind ik dan net weer even te ver gaan.

Bartjebart
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2020 10:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Bartjebart » 04 okt 2020 13:38

Mocht vocht een probleem zijn in de winter dan kan je met een gatenzaag altijd nog een paar gaten in de bovenkant maken. Door de golfplaat erboven hoef je dan om invallende regen niet bezorgd te zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 04 okt 2020 19:22

Dat is inderdaad nog wel een punt, de ventilatie. Hoe is dat nu geregeld ?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten