Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 mei 2020 17:48

Butabi schreef:Hallo Iedereen,

Ik ben Peter en ben een newbie op dit forum en ben woonachtig te Opwijk/Belgie (Yep nen Belg)

Toen we beslisten om kippen te houden ben ik op het internet opzoek gegaan naar meer informatie en zo op dit forum terechtgekomen.
Leuk om hier ervaringen , tips en tricks te lezen ...

Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een kippenhok en ren te bouwen.
Hiervoor heb ik grotendeels gebruik gemaakt van oude paletten die we nog hadden liggen.

De huidige situatie is als volgt ....

Het Nachthok :

Het nachthok is opgebouwd op een fundering van betonblokken.
Hierop heb ik het nachthok gebouwd in betonplex.
De buitenkant is afgewerkt met pallethout.
Aan de binnenkant zijn de naden van de verbindingsbalken afgekit met hoogwaardige silicone.
(zoals gelezen om spleten en kieren te voorkomen waarin ongewenste gasten zich kunnen nestelen)
De 2 legnesten zijn elk 35cm breed x 35cm diep x 35cm hoog.
De zitstok (1meter) heeft afgeronde kanten en meet een diameter van 4,5 cm.
Onder de zitstok is een mest opvangbak voorzien om makkelijk te kunnen proper maken.
Als bedekking heb ik gekozen voor houtschilfers in het nachthok.
De legnesten zijn voorzien van stro. (aangenamer voor de kippen om op te zitten dacht ik)
Ook is er preventief tabakstro in het nachthok.
Verluchting is voorzien aan de zuid-oost kant, net als de toegangsdeur van het nachthok.

De Ren :

Deze is zo'n 18 vierkante meter.
voorzien van enkele zitstokken wat beplanting en een schommel :-)
Ik heb gekozen voor een trapbak om de kippen van eten te voorzien. (leek me handig)
Om te drinken komt er een silo.
Een zandbak is voorzien om zich te kunnen "wassen"
Het kippenren is voor de helft overdekt om zo te kunnen schuilen tegen de regen.

Momenteel zijn er nog geen kippen.
Ik wou eerst hun verblijft af hebben en zeker zijn dat ik niets vergeten ben :-)
Het idee was om hier een 4-5 tal kippen een onderdak te geven.

Graag input over dit project indien er nog extra tips en tricks zijn voor de dames hun intrede nemen !

Alvast bedankt iedereen !!!

Hier enkele foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wauw, prachtig!
Ik zou alleen nog een (openklapbaar) dak op je legnesten maken. Kippen leggen graag op een donker plekje met een dak boven hun hoofd, daar voelen ze zich veilig.
En ik vind het jammer als er geen gras hebben, maar ik begrijp ook wel dat dat waarschijnlijk toch niet lang zou overleven. :cool:

Maar echt super gedaan!
Ik wou dat ik zo kon bouwen (mijn kippenhok moet nog wat verbouwd).

Arne B
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Arne B » 23 mei 2020 07:06

Isabel schreef:En? Hoe vonden de dames het?

Vroeg mij trouwens af waarom je het steigerhout eventueel tegen de wanden gaat plaatsen. Zou zelf zo min mogelijk hout gebruiken i.v.m. bloedluis.


Even wennen haha..

De doorgang was wat spannend. Van buitenaf is het een donker gat/tunnel van ongeveer 50cm waar ze doorheen moeten lopen. Maar de 2de dag ging het al een stuk beter.

Nu het wat meer gaat waaien heb alleen het idee dat het wat tocht binnen. Ik ga nu voor het raam in de deur plexiglas maken, en dan boven de deur zo dicht mogelijk tegen het dak maak ik een ventilatierooster.

De binnenzijde van het hok blijft naadloos. Het is alleen de buitenkant wat ik wil beklede met steigerhout. Of maakt dat voor bloedluis niet uit?

Op dit moment is het alleen een beetje stress on de ren. De baas heeft namelijk een hele enge boomstam in de ren gelegd, en nu staan ze bij het luik. Maar durven er niet uit.. :lol:

Ik geef het wat tijd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 23 mei 2020 10:54

Durf niet te zeggen dat daar geen bloedluis in gaat zitten, ik zou het risico niet nemen. Voor het weer hoef je het niet te doen, aangezien het hok toch beschermd in de schuur staat.

Iedere verandering is ook doodeng... :schrik:

motten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020 18:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor motten » 24 mei 2020 21:39

Het hok en de ren heb ik zelf gemaakt. Ik had eerst een gekocht hok maar deze bleek al heel snel te klein te zijn. Met dit hok kan ik 8 tot 10 kippen kwijt.
Het hok is 155cm lang en 76cm diep. De ren buiten is 3 meter bij ruim 2 meter.
Ik heb alleen krielkippen dus het is groot genoeg voor ze.


Afbeelding

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Marjo_J » 25 mei 2020 12:01

Xiatje schreef:Na onze verhuis eindelijk terug plaats voor wat kippetjes... :-D
Gezien ik vroeger met mijn oude hok veel problemen heb gehad met bloedluis wou ik deze keer zelf een hok maken...bloedluisproof :cool:
Het hok is volledig opgebouwd uit betonplex en echt elk kiertje is afgekit... dus normaal gezien hebben bloedluizen geen kans... :onee:
Het hok staat hoog genoeg van de grond zodanig dat ze eronder ook nog kunnen schuilen...(en zo gaat er ook geen ruimte verloren).
Zou eventueel onderaan ook de achterkant/zijkanten nog willen afwerken, zodanig dat ze volledig uit de wind kunnen schuilen.. Wil alleen dat het een mooi geheel wordt... dus nog eventjes nadenken over het materiaal dat ik ervoor kan gebruiken...tips en ideetjes zijn altijd welkom :gulzig:

Zou er ook nog graag iets van decoratie op willen aanbrengen... Zelf iets schilderen of iets in smeedijzer ophangen ofzo... Ben nog op zoek naar iets leuk... :-D

Hierbij enkele fotootjes van mijn creatie :-)

Afbeelding

Afbeelding


Waw, tof zeg! Heb je die betonplex gewoon geverfd langs de buitenkant?

En waarmee heb je de naden afgekit? Ik heb gehoord dat kippen siliconen gewoon los pikken, dus ik ben benieuwd wat anderen als alternatief gebruiken :cool:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2020 14:31

Ik gebruik montagekit dat wordt hard en krijgen de kippen er niet uit, maar weet niet of het op betonplex houdt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2020 08:04

Niet ideaal. 2 lagen of een dikke laag zou kunnen werken maar bij mij loste 1 kant wel door de seizoenen. De horizontale toch. De verticale blijft wel mooi zitten.

KNed
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2020 00:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor KNed » 02 jun 2020 23:20

Wij zijn nieuw in de kippen-wereld, dus een hok in elkaar geknutseld.
Het nachthok (zonder legnesten) is 1 bij 1 meter. Naast het nachthok een ren en ook onder het nachthok kunnen de kippen buiten lopen. Het hok is gemaakt van tuinhout, veel foto's op internet bekeken en zo tot dit ontwerp gekomen. Het hoogste punt van het nachthok is ruim 1,5 meter hoog. De ren is aan de voorkant 1,2 meter hoog.

Het zijn nu nog kuikens van een week of 7 a 8. Overdag lopen ze met dit lekkere weer in de ren. Het nachthok is nog niet helemaal klaar van binnen dus daar kunnen ze nog niet in. 's nachts slapen ze nog binnen in huis.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 03 jun 2020 04:49

Hok ziet er al goed uit! :duimop:
Maar... mogen ze, als ze groter zijn, de hele dag in jouw tuin lopen? Anders is de ren echt te klein voor 3 Cochins. Want die heb je toch? :-)

KNed
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2020 00:42
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor KNed » 03 jun 2020 08:37

Bedankt. Inderdaad is het wel de bedoeling dat ze ook buiten de ren gaan lopen ja.
Al wil ik nog wel even kijken hoe dat gaat, volgens mij heb ik nogal wat planten in de tuin staan die officieel niet gezond voor ze zijn. Kijken of ze daar vanaf blijven.

Gisteren heb ik bijvoorbeeld de buxus gesnoeid, toen ze even naast de ren liepen wilden ze gelijk op die blaadjes afrennen. Of is dat gewoon nieuwsgierigheid?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten