Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 18 aug 2020 06:42

Leuke oplossing, maar ik mis de benodigde ventilatiegaten boven in en inderdaad, het kan met de volle zon er op een behoorlijk goede oven worden.

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Haan42 » 18 aug 2020 08:52

Bovenin, recht tegenover de ingang zit een ventilatieopening.
Nu het nog kuikens zijn houden we de temperatuur in de gaten.
Als het volwassen dieren zijn komt het geheel onder een hoge haag te staan en hebben ze overdag 3000m2 gras ter beschikking, samen met 2 schapen.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Dr_Haantje » 18 aug 2020 08:59

Ik vind het een originele creatie en leuk gevonden!
Zit er ook ergens een deur in?

Het materiaal zal voorkomen dat er ongedierte in blijft hangen en spleten/groeven zijn er volgens mij niet, dus eigenlijk ideaal.
:duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 18 aug 2020 09:16

Heel handig dat alles verplaatsbaar is.
Ik heb begrepen dat de ventilatie boven in tegenover de ingang (voor de kipjes) zit. Daardoor kun je tocht krijgen en daardoor kunnen de kipjes snot krijgen. Het beste zou zijn de ventilatie boven in de wand te maken waar ook de ingang zit. De warme lucht stijgt op en de frisse lucht komt dan weer door de ingang binnen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 aug 2020 09:34

Ik vraag mij wel af waarom het geheel verplaatsbaar moet zijn als het enkel voor de nacht is?
Dan krijgen ze toch niet de kans het stukje kaal te scharrelen? Of zie ik dat verkeerd?

Dat verplaatsbare maakt het toch minder veilig omdat roofdieren nu onderdoor kunnen graven. Zou je dat rennetje dan niet liever volledig veilig maken?

JorisN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2020 23:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor JorisN » 18 aug 2020 09:47

outdoorkippenman schreef:Prachtig hok, mooi gebouwd, geen schroefje of moeite gespaard! Mooie degelijke ren er meteen aan vast. Mooi gemaakt hoor! Hoe ziet de binnenkant en buitenkant er nu uit? Tevreden van de hokverf en je gebruikte beits en andere materialen?



Zo ziet de binnenkant eruit:
Afbeelding

De zitstok is gemonteerd op bloedluisbakjes en ik heb onlangs nog een mestplank toegevoegd die ik elke paar dagen met een plamuurmes afschraap.
Mooi is het wel, maar ideaal zeker niet. Momenteel zit ik met een serieuze bloedluisplaag. Doordat het hok dubbelwandig is en er aan de buitenkant veel spleten zijn tussen de plankjes krijg ik ze moeilijk weg.
Straks naar de dierenarts om ByeMite te halen dat ik erin ga vernevelen.

En dit is de buitenren:
Afbeelding
Planten staan er nog niet in, daar zou ik eens werk van moeten maken.
Wel is er een stofbadje en schommel. In de hoek heb ik ook nog een trapje van 4 zitstokken gemaakt, dat staat op de eerste foto niet op. De oudere kippen gebruiken dit niet veel, maar de kuikens die onlangs geboren zijn wel:
Afbeelding

Op de helft van de ren heb ik ook nog dakplaten gelegd zodat ze wat meer beschut zijn tegen de regen.


Ik ben heel tevregen over de rode beits van Xyladecor die ik gebruikt heb.
Maar de hokverf van Aveve lijkt niet goed te werken. Deze geeft ook niet veel wit af en de bloedluizen lopen er gewoon over. De volgende keer ga ik andere witkalk gebruiken.

Haan42
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Haan42 » 18 aug 2020 12:10

Pearlsofpassion , het verplaatsbaar heeft in mijn ogen het voordeel, dat je de bodem niet hoeft schoon te maken.
Het nachthok kan ik zo op een platte kruiwagen zetten, zodat ik dichter bij de waterpomp zit en dan kan ik hem zo schoon spuiten.
Als er toch vossen worden gesignaleerd komt er een gazen bodem in.

Wat ventilatie betreft, ik kan er zo nodig een stel gaten met een boor bijmaken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 aug 2020 12:14

Oh, maar in los zand hoef je ook niet schoon te maken. En dan bedoel ik enkel onder de zitstok he. Mijn ouders hebben 15 jaar zo'n hok gehad zonder bodem (ook zonder veel muren maar goed) , gewoon vast, en dat is nooit vies geworden. Er was gewoon aarde onder de zitstok en omdat het er nooit nat werd, was dat los en de ontlasting verdwijnt daar gewoon in als de kippen het eens onderscharrelen.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 23 aug 2020 08:57

JorisN schreef:Op de helft van de ren heb ik ook nog dakplaten gelegd zodat ze wat meer beschut zijn tegen de regen.


Ik ben heel tevregen over de rode beits van Xyladecor die ik gebruikt heb.
Maar de hokverf van Aveve lijkt niet goed te werken. Deze geeft ook niet veel wit af en de bloedluizen lopen er gewoon over. De volgende keer ga ik andere witkalk gebruiken.

Bedankt voor je antwoorden. Jammer van je bloedluisprobleem. Ik gebruik hiervoor al jaren lege wc rolletjes. Ik vouw 1 of 2 rolletjes over de lengte en stop die in een ander rolletje. Deze pakketjes (stuk of 3) laat ik een paar weken in het hok zitten, bij legstokken. Bijna alle bloedluizen vertrekken naar deze kartonnen villa's waarna ik ze weggooi. Werkt bij mij al jaren, beter dan wel product ik geprobeerd heb...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 23 aug 2020 10:31

Wat een goed idee :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten