broedmachine luchttoevoer

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Piepsmoederke
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:18
Land: Nederland
M/V: V

broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Piepsmoederke » 10 dec 2018 18:28

Ik heb een broedmachine gekocht. Ik heb een tijd geleden een poging gedaan met broeden. Helaas met slecht resultaat. 3 kuikentjes volledig volgroeid dood in het ei. :( De dooier was half ingetrokken en de luchtkamer niet aangepikt. Nu wil ik het graag ooit weer gaan proberen, maar niet weer de ellende van dooie kuikentjes hebben. Vooraf had ik me goed ingelezen en heb de temp en luchtvochtigheid volgens mij het gehele broedproces goed gehad, dus dat lijkt mij niet de oorzaak. Nu denk ik zelf dat het aan de ventilatie zou kunnen liggen. Er zit 1 klein gaatjes van ongeveer 1 cm diameter in de zijkant van het apparaat. Daarnaast 1 gaatje van 0,5 cm in diameter wat volgens mij bedoelt is voor het vullen van het water. Onder op het apparaat zitten nog 2 hele kleine gaatjes, niet groter dan 0,5 cm in diameter. Is dat niet veel te weinig? Er zouden 56 eitjes in uitgebroed moeten kunnen worden. Voordat ik er extra gaten in ga boren, of een rozet in ga plaatsen wilde ik het jullie even voorleggen. Moet er lucht bij? Zo ja hoeveel? Of is het de oorzaak waarschijnlijk niet?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor tuff cookie » 10 dec 2018 20:29

Wat voor soort broedmachine heb je ?
Een broedmachine met ventilator of een vlakbroedmachine (zonder ventilator)
Welk merk broedmachine heb je ? Of een zelfbouw ?
Kun je een foto plaatsen van de broedmachine ?
Allemaal vragen maar misschien komen we dan verder.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Roan12 » 10 dec 2018 21:03

Hoeveel eieren heb je in de machine gelegd tijdens de testronde?

Piepsmoederke
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Piepsmoederke » 10 dec 2018 21:12

tuff cookie schreef:Wat voor soort broedmachine heb je ?
Een broedmachine met ventilator of een vlakbroedmachine (zonder ventilator)
Welk merk broedmachine heb je ? Of een zelfbouw ?
Kun je een foto plaatsen van de broedmachine ?
Allemaal vragen maar misschien komen we dan verder.

Ik ben gaan speuren op het web en wat blijkt. Ik heb een foute aankoop gedaan. Ik heb de IN-56DDI gekocht. De testresultaten zijn zeer slecht van dit type. Afgekeurd zeggen ze zelfs. Temp blijkt in de hoeken veel te koud te zijn en niet constant. Ik heb de verkoper inmiddels benaderd of er garantie verstrekt wordt. Met dit apparaat durf ik niet meer te broeden.

Piepsmoederke
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Piepsmoederke » 10 dec 2018 21:14

Roan12 schreef:Hoeveel eieren heb je in de machine gelegd tijdens de testronde?


Ik was begonnen met 5. 4 bevrucht. 1 in een vroeg stadium overleden en 3 pas vlak voor uitkomst.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor tuff cookie » 10 dec 2018 21:35

Dit zijn inderdaad ondingen, (chinees) heb ik vroeger ook gehad. Temperatuur en luchtvochtigheid op display klopte niet met de werkelijkheid.
Goede merken zijn onder andere R-com en Brinsea

Piepsmoederke
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Piepsmoederke » 10 dec 2018 21:39

tuff cookie schreef:Dit zijn inderdaad ondingen, (chinees) heb ik vroeger ook gehad. Temperatuur en luchtvochtigheid op display klopte niet met de werkelijkheid.
Goede merken zijn onder andere R-com en Brinsea


Bedankt voor de merk tips. Ik zal me er eens beter in verdiepen. Blijkbaar zegt een mooi ogend apparaat niet dat het ook echt werkt. Arme kuikens...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: broedmachine luchttoevoer

Berichtdoor Roan12 » 10 dec 2018 22:01

Ik ken deze machine niet. Maar zou de volgende keer toch wat meer eieren inleggen. Bij een testronde zou ik toch minimaal een 20 eieren inleggen. Geeft je betere informatie. Waarschijnlijk zal je meer met een machine moeten oefenen om de juiste instellingen te krijgen. Elke machine is anders en kan iets afwijken.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten