eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
luppie
Land: Nederland
M/V: M

eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 jun 2019 22:19

Ik heb een tijd geleden een arduino broedmachine regelaar gemaakt. Dit weekend heb ik eindelijk een kast gemaakt om ook echt de gaan broeden.

De kast is van 12mm MDF en ongeveer 30x30x30 cm en ik doe er 8 kriel eitjes in met het doel 4 kuikens/kippen over te houden. De binnenkant heb ik bekleed met radiatorfolie als isolatie en de deur heeft dubbel plexiglas. Ik hem een instelbaar luchtrooster en de deurknop maar ook de de eierhouder die kan kantelen geprint met een 3D printer. Ook de lamphouder en wat houders voor de temperatuursensoren komen uit de 3D-printer.

Ik wacht nog op een keramische warmtelamp van 25 watt en tot die tijd test ik met een 40W kooldraadlamp.

De besturing gaat doormiddel van twee arduino pro mini's. Dit heb ik gedaan omdat de twee digitale ds18b20 temperatuur sensoren super traag zijn en samen met de vochtsensor de PID van de regeling in de weg zaten. Dus 1 arduino die meet en een andere die het rekenwerk doet en de verwarming en bevochtiging aan stuurt.

Bevochtiging gaat via een ultrasoon vernevelaar die ik via zijn USB aansluiting pulserend aan stuur om zo de gewenste vocht te halen. De warmtelamp word ook via een solid-state relais pulserend aangestuurd. Ik heb twee 12V computerventilatoren die ik op 5V laat draaien. Zo heb ik wel een redelijk luchtvolume maar geen hoge snelheid zodat het redelijk rustig blijft in de kast.

eieren worden dmv een timer automatisch gedraaid maar kan ik ook op de knop nog laten draaien met een standaard modelbouw servo van 9 gram.

Het geheel is afleesbaar op een Nokia 5110 display en de gewenste waardes zijn met een draaiknop instelbaar. Normaal word de gemiddelde gemeten temperatuur, vochtigheid en uitgestuurde percentages weergegeven maar met een druk op de knop kan ik ook de individuele waardes zien. Ik heb er ook een alarm in gemaakt wanneer de temperatuur onder of boven een grenswaarde komt.

besturing kastje met de gemeten, gewenste en uitgestuurde waarden temp. en vocht.
Afbeelding

Afbeelding

kast met het luchtrooster
Afbeelding

geprinte deurknop met koffersluiting
Afbeelding

en de setup van warmtelamp(defect), eierhouder met servo, ultrasoon bevochtiger op een fles, en twee ventilatoren. Alles even los in de kast gesmeten.
Afbeelding

luppie
Land: Nederland
M/V: M

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor luppie » 16 jun 2019 22:35

vanmiddag voor het eerst aan gezet en de temperatuur schommelde 1 graad en vocht schommelde 20%. Ik heb 1x de PID aangepast en nu lijkt het al super heel weinig schommeling meer. Hij is ook binnen 10 minuten van kamertemperatuur naar een stabiele 37,7 graden.

wel word dus de lamp uitgewisseld voor een keramische die geen licht geeft alleen hoop ik dan dat de 25 watt voldoende is.
https://youtu.be/4nr2ICUqYj4

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Re: eigen bouw broedmachine met arduino besturing

Berichtdoor tuff cookie » 17 jun 2019 11:01

Ziet er allemaal heel indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Terug naar “Broedmachines”