Luchtvochtigheid van broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Kippenboerin
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2012 16:39
Land: Nederland
M/V: V

Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Kippenboerin » 06 jul 2012 21:13

Hallo,

Ondanks ik hier op het forum veel mee lees maar nooit iets plaats, bij deze een 'dringende' vraag.
Mijn eieren (30 kip en 10 fazant) lopen op het eind van het broedproces, dus de luchtvochtigheid moet omhoog gebracht worden. Ben dit al twee dagen aan het testen met het vullen van de waterreservoirs, nu komt hij niet hoger dan 56%.
Ruimte is goed geventileerd, broedtemperatuur constant stabiel etc.

Weet iemand waar dit aan ligt? Ik heb een Fiem cosmo met automatische kering.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Jan Bollen » 06 jul 2012 23:10

Als je dat nu al te hoog zet is de luchtkamer te klein en kan het kuiken niet voldoende ademen.
De 19de dag mag de luchtvochtigheid pas omhoog. Ik zet zo een grote ronde schotel om bierglazen te serveren vol lauw water in mijn broedkast.

Kippenboerin
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2012 16:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Kippenboerin » 07 jul 2012 10:30

Mijn eieren moeten vandaag aan 21 dagen zijn, vandaar mijn vraag ook aangezien ik al twee dagen bezig was met verhogen. Een paar zijn al aangepikt, dus ik probeer de lv nu gewoon zo hoog mogelijk te houden.. Maar hoger dan 60 gaat hij nu niet meer. Zelfs met extra waterbakjes etc.

Afwachten dus.. 7 van de 30 kippeneieren zijn iig al bezig met pikken!

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor laikaschat99 » 07 jul 2012 10:43

Ik weet niet wat je eraan zou kunnen doen. Ik denk nu inderdaad afwachten. Als je nu nog overal gaat prullen is het zeker mis. Veel succes aan je kuikens en aan jou met het wachten. :duimop:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Jan Sch » 07 jul 2012 18:27

Zou de luchtvochtigheid niet verhogen. Als het broedproces goed is verlopen, komen de eieren wel uit. Een broedse kip gaat de laatste dag ook niet in het water zitten.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Dieter » 07 jul 2012 18:40

60% is meer dan voldoende hoog...
Niets meer doen, enkel BM dichthouden en wachten.

Kippenboerin
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2012 16:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Kippenboerin » 08 jul 2012 09:58

Verwachtte uikomstdatum was gister rond 12.00 uur. Ondertussen heb ik al negen kuikentjes en twee aangepikte eieren nog in de broedmachine. Hopelijk komt de rest ook nog uit.

Ik lees verschillende dingen, de een zegt dat na 24 uur geen eieren meer uit kunnen komen de ander tot en met de 28e dag.. Iemand een vastberaden antwoord?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor José » 08 jul 2012 10:08

1. Dat er na 24 uur nadat het eerste ei is aangepikt niets meer kan uitkomen is niet waar.
2. Er zijn gevallen bekend waarbij tot dag 28 nog kuikens uit kwamen.

Vastberaden genoeg? Het scheelt wel als je in een eerder stadium geschouwd hebt en zeker weet dat ze allemaal bevrucht waren. Anders zit je voor niets te wachten en kunnen de onbevruchte zelfs ontploffen.

Gewoon rustig afwachten en de uitgekomen kuikens na 24 uur in een bak met warmtelamp overzetten en de schalen verwijderen. Succes!

Kippenboerin
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2012 16:39
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Kippenboerin » 08 jul 2012 10:31

Bedankt voor je antwoord. Ik wacht rustig af. Kuikentjes zitten onder de warmtelamp en doen het prima. Tja dat schouwen doe ik meestal wel. Maar met mijn Marans eieren vind ik dat zo lastig. Dus laat ik ze meestal voor de zekerheid maar liggen.

Zal binnenkort wat foto's plaatsen als me dat gaat lukken. 'T zijn zulke lieve kleine mukjes! :-)

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Luchtvochtigheid van broedmachine

Berichtdoor Jan Sch » 08 jul 2012 11:24

In de meeste broedmachines is de broedtemperatuur niet overal hetzelfde. Langs de kant is het koeler als in de midden. Daarom eieren enkele malen van plaats verwisselen. Als je gaat broeden, moet je weten waar het koudste is. Dus meten. Voor de juiste broedtemperatuur moet je een vaste plek aanhouden. Bij mij komen de grote de 21e dag uit. De krielen eerder en de Doornikse een dag eerder als de grote. Dus de eieren van de Doornikse leg ik een dag later in. De kuikens haal ik uit de broedmachine 36 uur nadat de eerste is uitgekomen. Daar kunnen ze prima tegen. Erna komen er normaal geen meer uit.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten