liggend of staand keren

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

liggend of staand keren

Berichtdoor dewoldhoeve » 21 jun 2013 21:07

Niet zozeer een specifiek merk broedmachine, maar is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de manier van keren in de broedmachine? En dan bedoel ik liggend in bv een hemel en staand in van die korfjes zoals in bv een MS.
Ik heb meerdere machines en maak gebruik van beide systemen. Ik heb practisch gezien een voorkeur voor liggend op horden omdat je dan verschillende groottes eieren in de machine kunt leggen. Van kwarteleieren, kippen, kalkoenen, pauwen, nandoes, emoes etc. het enige wat je moet doen is de juiste horde zoeken.
die keerroosters in de MS moet je kleine eieren in keukenpapier leggen en grotere eieren passen er niet in. Heb geen grotere MS machine, misschien dat die anders zijn?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: liggend of staand keren

Berichtdoor Ron » 21 jun 2013 23:20

Een kennis die had nandoes, hij had zelf horden gemaakt om die keien in te kunnen leggen.
Echter bij een MS dan moet je de hele machine al gaan ombouwen.

En als je meerdere afmetingen eieren uitbroed, dan zijn die liggende hordes een stuk handiger.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: liggend of staand keren

Berichtdoor dewoldhoeve » 21 jun 2013 23:28

Dat bedoel ik. Ik heb er standaard horden voor nandoe en emoe eieren bij. Vind ik een voordeel.
Iemand bekend met de grotere grumbach. Wat zijn daar de mogelijkheden op dit gebied.?

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: liggend of staand keren

Berichtdoor buldog » 21 jun 2013 23:51

dewoldhoeve schreef:Dat bedoel ik. Ik heb er standaard horden voor nandoe en emoe eieren bij. Vind ik een voordeel.
Iemand bekend met de grotere grumbach. Wat zijn daar de mogelijkheden op dit gebied.?


Ik gebruik nu een paar jaar de Grumbach S84.
Maar de leghordes van de grote machines zijn precies hetzelfde als die van de S84
Dit zijn liggende hordes met een rollen systeem waarbij de rollen vrijlopen en op diverse breedtes uit elkaar geplaatst kunnen worden. De legborden worden over het oppervlakte bewogen waarbij de rollen de grond raken en draaien.
Ik heb geen ervaring met joekels als Emoe eieren, alleen met Serama , kriel en hoender eieren.
Ik kan je eventueel wel in contact brengen met iemand die je daarover wel alles kan vertellen.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten