Zelfbouw broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
stefstef1234
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2016 17:10
Land: nederland
M/V: M

Zelfbouw broedmachine

Berichtdoor stefstef1234 » 08 nov 2016 13:29

Goedendag,
Ik wil zelf een broedmachine gaan maken in een oude koelkast, dit omdat deze goed is geisoleerd.
Ik ga er een maken die:
Automatisch temperatuur regelt
Automatisch luchtvochtigheid regelt
Automatisch ieder uur de eieren draait.(precieze aantal eieren weet ik nog niet)

Temperatuur:
Dit wil ik gaan regelen met 2 verwarmingselementen, dit omdat ik zo veel mogelijk een constante temperatuur wil aanhouden. Dus een thermostaat met een verwarmingselement van bv 50 watt en een van 150 watt

De vochtigheid wil ik regelen door een verwarmingselement in een bak met water, deze verdampt het water en word zodoende in de machine gezogen.

Verder komt er een automatisch keersysteem in dat zelf ieder uur de eitjes draait.
Ik wil zorgen dat de eieren altijd onder een hoek staan van 45 graden, en als het gedraait word dat dan de eieren aan de andere kant onder dezelfde hoek staan.
Dit wil ik omdat ik heb gemerkt wanneer de eieren plat liggen, de meeste kuikens bij mij in een verkeerde positie liggen waardoor ik ze moet 'helpen' met uitkomen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik wil in de koelkast 2 of 3 rekken boven elkaar monteren.

Maar wat is jullie mening of de luchtstroming in zo'n broedmachine? Van onder de lucht naar boven zuigen en daar verwarmen en zorgen dat de verwarmde lucht er onder weer uitkomt?

Hoor graag iets van jullie!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Zelfbouw broedmachine

Berichtdoor Jan Bollen » 08 nov 2016 20:32

Moeilijk te bepalen omdat verschillende dingen onbekend zijn. Ik heb geprobeerd een diepvrieskast als broedkast te gebruiken maar de binnenkant is van kunststof en niet van metaal. Door het verwarmingselement vervormde de binnenbekleding en ging de deur niet meer dicht, gedaan met mijn experiment.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten