Puisor superieur broedmachine ervaring

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 03 feb 2017 18:35

Hallo,

Na een broedronde gedaan te hebben met een geleende broedmachine heb ik besloten om zelf een broedmachine aan te schaffen.

Reden van dit topic is om mijn ervaring met anderen te delen die ook twijfelen over welke broedmachine ze willen nemen.

Na heel wat uurtjes inlezen en vergelijken kwam ik eigenlijk op twee opties voor mezelf.

Of direct een wat duurdere broedmachine een ms 50 volautomatisch of een goedkope broedmachine. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een goedkope broedmachine de puisor superieur met een capaciteit van 52 eieren. Die houd de temperatuur zelfstandig op een zelf in te stellen temperatuur.

De reden dat ik voor deze machine gekozen heb is dat deze over het algemeen onder de echt goedkopere broedmachine als beste er uit kwam voor mij. Tussen de puisor en de ms 50 zitten qua prijs nog een heleboel andere machines maar dan zit je al snel weer rond de 300 euro, dat vond ik zelf dan weer net teveel om eens te proberen.

Als de puisor nu echt tegen valt kan ik altijd nog voor een ms 50 gaan of iets vergelijkbaars maar dan ben ik "maar" 150 euro kwijt en geen 300 euro.

Ik heb gelijk ook een kwik thermometer en een hygrometer aangeschaft om de digitale waardes te kunnen vergelijken.

Beperking van deze machine is dat hij in een ruimte moet staan met een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Hij staa't bij mij in een zijkamertje/kantoor in huis. Je hoort de ventilator wel draaien maar niet heel hard, in de woonkamer zou het wel storend zijn.

Eerst een dag proefgedraaid en ook de thermometer en hygrometer op verschillende plekken gelegd. De temperatuur ter hoogte van de eieren komt vrij goed overeen met de digitale thermometer, hoogstens 0,2 graDen verschil. De extra analoge hygrometer in de machine gaf ongeveer 8 % minder aan dan de digitale hygrometer.

Volgens de handleiding moest de luchtvochtigheid voor deze machine ongeveer 55% zijn. Dat is vrij hoog vond ik maar ik heb toch besloten om de eerste keer de handleiding te volgen.

Afgelopen maandag de eieren ingelegd, 15 van mijn eigen Brahma's en 33 gekochte cochin kriel eieren. Ik heb binnenste bodemring gevuld met water zoals beschreven in de handleiding en ben gaan draaien.

De temperatuur blijft goed constant, ook op de kwik thermometer. De luchtvochtigheid op de digitale hygrometer gaf 57% aan en de analoge 50%. Na ongeveer 2 dagen was de binnenring leeg, en stond de luchtvochtigheid op 30 % en analoog op 28 %.

Heb netjes volgenns de instructies de binnenring weer bijgevuld, kan trouwens zonder de machine te openen en toen ging de luchtvochtigheid weer omhoog rond de 55 en zakte in de loop van 2 dagen weer naar de 30. Dus de binnenrING moet ongeveer om de 2 dagen opgevuld worden.

Ik zit momenteel weer op zee voor 2 weken dus daarna schrijf ik mijn verdere ervaringen op.

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Groeten Gilbert

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Fryske » 03 feb 2017 20:01

Kan je nu al vertellen dat je, mits de eieren bevrucht zjn, een fantastische uitkomst krijgt! Ik gebruik voor alsnog geen controle middelen omdat de Puisor gewoon doet waar hij voor gemaakt is....eieren uit laten komen :-D Heb er inmiddels twee!

Water bijvullen doe ik gewoon met de deksel er even af. Wel met een klein trechtertje om knoeien in de buitenste ring te voorkomen. Om de dag aanvullen zodat de luchtvochtigheid vrij constant blijft. Volgens mij is het juist goed om af en toe even te luchten. Moeders zit ook niet 24/7 op de eitjes.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 03 feb 2017 20:26

Bedankt voor je reactie, ik ben in ieder geval blij om te horen dat jij er zulke goede ervaringen mee hebt. Ik hoop dat ik over een poosje ook zo enthousiast ben.

Dat van het deksel eraf halen zit wel wat in van wat jij zegt. Ik zal het aan mijn vrouw door geven, die heeft momenteel de eieren onder haar hoede. Is nog iets makkelijker ook dan met het deksel erop. Van de bevruchting kan ik pas wat zeggen als ik thuis ben.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 20 feb 2017 20:39

Afgelopen donderdagavond thuis gekomen, en afgelopen vrijdag de eieren geschouwd en uit het keermechanisme gehaald.

De bevruchting van mijn eigen eieren viel wat tegen er waren er maar 4 van de 15 bevrucht. Het goede daarvan was dat het de laatste 4 eieren waren die ik geraapt had en van 2 verschillende hennen. Dus het lijkt erop dat hij nu toch de smaak te pakken had :gulzig:

Van de 33 gekochte eieren waren er 6 onbevrucht en 3 vroegtijdig afgestorven. Er lagen dus nog 28 bevruchte eieren in.

Gisteravond het eerste ei aangepikt en vanmorgen uitgekomen vanmiddag zijn er nog 2 uitgekomen en de naar de 4e zit ik momenteel te kijken. Verder zie ik nog een hoop aangepikt en eieren dus verwacht de babyboom morgen.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 22 feb 2017 11:18

Gisteren dag 22 zijn de meeste eieren uitgekomen, er liggen er nu nog 6 in die nog niet uitgekomen zijn, daar is er al wel 1 van aangepikt dus ik kijk het nog een dag of 2 aan.

De uitkomst zit nu dus rond de 80 % wat ik zelf nog niet zo slecht vind eerlijk gezegd.

Ik zal als de broedmachine uitgaat de totale uitkomst nog hierop zetten.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor danielb » 22 feb 2017 17:54

hou ze in leven he ;)

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 23 feb 2017 14:54

Vandaag de laatste 5 eieren eruit gehaald en gekeken wat er in zat. Twee eieren had ik niet goed geschouwd en daar zaten wel embryo's in maar bij lange na nog niet volgroeid ik schat 1.5 tot 2 weken oud. In de andere 3 zaten volgroeide kuikens, bij 1 was de luchtkamer nog intact bij de andere twee vulde het kuiken het volledige ei. Weet niet precies wat daar fout gegaan is.

Dus eindresultaat van de 48 eieren is 17 onbevrucht, 5 eieren vroegtijdig afgestorven, 3 zo goed als volgroeide kuikens niet uitgekomen. De andere 23 eieren zijn uitgekomen.

Dus als ik puur naar de uitkomst kijk denk ik dat het een goed resultaat is. Als ik de onbevruchte en vroegtijdig afgestorven eieren niet meereken zijn er dus 23 van de 26 eieren uitgekomen. Ik ben daar erg tevreden over.

Gisteren lagen er twee dood, ik denk dat ze niet zo sterk waren. Ze waren ook vrij klein. Er zitten er 2 met spreidpootjes tussen, die heb ik ondertussen van elastiekjes voorzien en daar kunnen ze nu aardig mee uit de voeten.

Momenteel liggen er weer 7 eieren van mijn eigen kippen in die al een week bebroed zijn door mijn broedse hen. De hennen ben ik nu broeds af aan het maken.

Groeten Gilbert

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor danielb » 23 feb 2017 23:52

slachtoffers zul je altijd wel eens hebben.
dat moet je er nu eenmaal bijnemen.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 13 mar 2017 18:34

Goedeavond

Nog even een laatste update van de laatste 7 eieren van mijn eigen kippen. Uiteindelijk zijn alle 7 eieren uitgekomen.

Dat brengt deze uitkomst op 100 %.

Hij gaat nu de zolder op tot volgend jaar, maar al met al ben ik heel erg tevreden met deze machine. Voor relatief weinig geld goede uitkomsten.

Groeten Gilbert

Gebruikersavatar
Kokkie
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Kokkie » 09 jun 2017 22:42

Ik merk dat de temperatuur van mijn puisor oploopt naar 38,7. Kan ik hier iets aan doen? Vocht percentage is wel goed.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten