Puisor superieur broedmachine ervaring

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Gilbert1984 » 09 jun 2017 23:05

Hallo,
Vervelend dat hij oploopt, ik heb dat zelf niet gezien bij mijn broedronde, en ik heb ook mijn er niet over gehoord. Bij mij bleef de temperatuur heel constant eigenlijk. De enige keer wanneer hij bij mij opliep was als hij open geweest was en opnieuw op temperatuur moest komen.

Staat hij bij jou in de buurt van een kachel misschien dat er warme lucht voorbijkomt?

Anders weet ik ook niet zo snel een oorzaak.

Groeten Gilbert

Gebruikersavatar
Kokkie
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor Kokkie » 10 jun 2017 13:24

Nee hij staat in de schuur. Temperatuur blijft nu gelukkig wel stabiel. Heb de temp gemeten met geijkte thermometer en was verder goed. Ook de verkoper gaf aan dat de temp voor deze machine geen probleem is.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor SofieB » 13 jun 2019 21:22

bij mij zonder vocht toe te voegen 38 a 40 % vochtigheid.
Met de binnenste ring gevuld kom ik op 63 a 65%. morgen een hygrometer plaatsen en een analoge thermometer om te verifiëren. als bovenstaande klopt, kom ik met 8% afwijking net op die 55% van de handleiding.

Ik ga marans eieren uitbroeden. De kweker raadde me 37.5 graden en 45% vochtigheid aan voor een goede uitkomst. laatste 3 dagen zakken naar 37 graden en vocht 60%.

om dat te bereiken, ben ik aan het testen met van die bellenblaas kokertjes van de kinderen :gutgut: . past nog net naast het keersysteem aan beide zijdes en kan veel vocht in zodat het niet te snel zal verdampen. per koker die je bij plaatst, ga je 6 percent omhoog. ik ga er dus net geraken met 2 kokers. de vochtigheid de laatste 3 dagen zal een kwestie zijn van alsnog die middelste cirkel te gebruiken. met de buitenste vrees ik dat ik te hoog zal zitten. of vormt dat geen probleem?

onderaan zijn trouwens gaatjes via waar je kan water toevoegen met een dokterspuitje zonder dat je het deksel moet verwijderen.

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor pokkie » 31 jan 2020 19:16

Kokkie schreef:Ik merk dat de temperatuur van mijn puisor oploopt naar 38,7. Kan ik hier iets aan doen? Vocht percentage is wel goed.

Doet ie bij mij ook, maar dat is alleen met opwarmen even, daarna zakt ie even tot onder de ingestelde waarde, en kruipt dan weer langzaam op tot de juiste waarde en blijft netjes stabiel.
Dat heeft te maken met het warmte element wat heet wordt na opstarten.
Na uitslaan ylt de warmte nog na, dan zakt ie weer en stabiliseert het geheel.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Puisor superieur broedmachine ervaring

Berichtdoor SofieB » 16 mar 2020 11:09

Het is mijn 2de broedsessie met deze machine nu. De eerste is erg goed verlopen met heel goede uitkomst.

Ik mik op 37,5°. Door gebruik te maken van een thermometer die gevoelig is op 0,1° en een analoge hygrometer, pas ik mijn instellingen aan.
Ik meet de temperatuur op hoogte van de eieren zelf. Temperatuur zet ik op 38,0° om 37,5 te behalen aan de eieren. Dat verschil tussen beide is eigenlijk de hele tijd zo stabiel gebleven. Ik herinner dat ik de eerste keer dat ik de machine gebruikte, regelmatig probeerde 0,1° meer en minder in te stellen om die 37,5° zo constant mogelijk te houden en dat dat weinig zin had. Deze keer echter beslist om bij die 38° te blijven en de machine haar werk te laten doen.
Ik heb tot op 2 weken dagelijks nagekeken en goed bevonden. alles zeer stabiel.

Ik zit nu op dag 18 Ik ga vanavond de eieren uit het keersysteem halen en het vochtpercentage verhogen. Ik controleerde vanmorgen de temperatuur (enkele dagen niet echt nagekeken) en ik merk dat de temperatuur verhoogd is naar 37,8 à 37,9° wat nagenoeg de instelling is van de machine. Vreemd dat het verschil tussen machine en thermometer ineens kleiner zou zijn. Ik denk dat ik de vorige keer de laatste week ook heb moeten zakken. Doet me toch wat vrezen voor de uitkomst als de temperatuur al enkele dagen wat te hoog was. Donderdag a vrijdag weet ik meer...


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten