plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Marcel2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017 10:56
Land: Belgie
M/V: M

plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Marcel2 » 08 mar 2017 11:21

Beste forumgebruiker(s),
Ik gebruik een motorbroeder (model houten meubel) waarin een automatisch keerrooster en een uitkomstlade zijn ingeschoven.
Vermits ik, op gebied van kunstmatig broeden, maar een leek ben vraag ik U het volgende:

Dien ik het automatisch broedrooster bovenaan of onderaan te plaatsen of maakt dat niet uit ? (in het verleden had ik slechts povere resultaten (20 % uitkomst) bij het plaatsen van het keerrooster bovenaan)

Verder ben ik in bezit van een R-com King Suro (volautomaat) als reserve- incubator. In de handleiding staat nergens dat men de eieren dient te verluchten. Moeten deze dan niet verlucht worden of is het beter van wel ?
:crazyeyes:

Gebruikersavatar
Erik B
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 feb 2017 09:49
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Erik B » 08 mar 2017 17:49

Ik zou zeggen bovenaan, maar heb je een foto. Dan is je vraag misschien beter te beantwoorden.

Marcel2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017 10:56
Land: Belgie
M/V: M

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Marcel2 » 08 mar 2017 20:27

Dank voor uw reactie.
Bijgevoegd foto zoals U gevraagd heeft. Momenteel laat ik ze proefdraaien als voorbereiding voor de inleg. Het keerrooster bevindt zich momenteel onderaan en de uitkomstlade bovenaan, daar waar de ronde hygrometer met goudkleurige rand aanhangt.
vriendelijke groet, Marcel
/home/marcel/Bureaublad/DSC_0351.JPG

Marcel2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017 10:56
Land: Belgie
M/V: M

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Marcel2 » 08 mar 2017 20:45

Sorry, lukt me klaarblijkelijk nog niet om de foto in de reactie te plaatsen. Is broedkast gemaakt door Gert Kers waarbij in de broedruimte 10 cm van de bodem en 10 cm van de bovenzijde (voorzien van ventilatoropening) keerrooster of uitkomstlade kunnen geplaatst worden.(Boven de broedruimte bevindt zich het verwarmingscompartiment met TS 7000 ingebouwd, ventilator en verwarmingselement.

Gebruikersavatar
Erik B
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 feb 2017 09:49
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Erik B » 08 mar 2017 23:25

Ik zou de hygrometer goed controleren. Ik heb ook een hygrometer met een gouden rand gehad (ik denk dezelfde) deze heb ik gekalibreerd zoals hier http://www.humidorguide.nl/humidor-preparation/calibrating-hygrometer omschreven. Na een paar dagen gaf deze al een afwijking van 15% aan! Ik heb nu een natte-bol hygrometer gekocht. Dit is volgens mij de enige betrouwbare hygrometer.

Marcel2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017 10:56
Land: Belgie
M/V: M

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Marcel2 » 09 mar 2017 10:40

Geachte heer, beste Eric,

Ja, die hygrometer heb ik ook als back-up.

Maar maakt het uw inziens veel uit of het keerrooster bovenaan of onderaan staat ?

Spijtig dat het me niet lukt om een foto op dit forum te plaatsen (ben niet zo vlot met pc) maar het is een houten en geïsoleerde broedmachine gemaakt door Gert Kers met verwarmingscompartiment bovenaan met ingebouwde TS 7000, vierkant verwarmingselement 200 W en ventilator die zich bevindt tussen de broedruimte en het verwarmingscompartiment. In de broedruimte zijn holle wanden zodat de verwarmde lucht via de zijkanten naar boven wordt afgezogen. Ik heb vastgesteld dat de temperatuur onderaan 0,5 ° warmer is dan bovenaan.De display van de TS 7000 geeft de temperatuur onderaan exact weer maar niet bovenaan. Ik kan het keerrooster of de uitkomstlade ongeveer 10 cm van de bodem of 10 cm van het plafond (met ventilatoropening) plaatsen maar ik weet niet wat het beste is.

Ik heb nog een vraagje: Moeten de eieren verlucht worden in dergelijke kast en hoe doe ik dat verluchten het beste (ivm tijdelijk warmteverlies) ?
mvg Marcel

Gebruikersavatar
Erik B
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 feb 2017 09:49
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: plaatsing keerrooster en verluchten van eieren

Berichtdoor Erik B » 09 mar 2017 23:47

Hallo Marcel,
Ik zou het niet weten. Heb je ook geen link naar een internetpagina waar een soortgelijke machine op staat.
Bij mij zit het keerrooster boven en de uitkomstlade onder, maar ik heb een heel andere machine.

Ik verlucht de eieren niet. De deur van de broedmachine is bij mij alleen open om de eieren te schouwen of het waterbakje bij te vullen.

Misschien dat iemand anders hierop antwoord heeft


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten