Bewegende eenden eieren?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 20 apr 2017 17:52

Op het filmpje en foto's hebben ze het duidelijk te warm. (Ik zei ook 37 graden, geen 38 :gossip: ). Zou de plaat dus nog maar wat hoger plaatsen en even goed op de grond meten met een echte kamerthermometer (dus niet zo'n onbetrouwbare digitale). Je kan de plaat ook wat meer in het midden in de bak zetten als je hem hoger hebt gezet, dan zie je beter hoe ze zich gedragen als ze er steeds onder vandaan willen. En kunnen ze er gemakkelijker omheen gaan liggen. Eendjes zijn niet heel snugger helaas. Dus die hebben niet het benul dat ze aan de andere kant van de plaat meer ligruimte hebben.

Als die ene kleinste blijft piepen bestaat er misschien toch nog een kans dat die het niet gaat redden, ik bereid je maar vast voor. Maar dat kan ook heel erg meevallen. Elke dag worden ze toch sterker als het goed is. En elke dag dat hij overleeft maakt hij steeds grotere kans om ook gewoon volwassen te worden. Nou ja, succes maar weer. Ze zijn erg leuk! Mis het best wel. Maar ja, kan helaas niet meer.

Let je wel met name bij die pieperd op dat die voldoende eet en drinkt en tierig blijft?! Al is het minder tierig dan de andere twee, als hij maar niet uitsluitend voor pampus ligt en niks binnen krijgt. En anders toch een keertje ORS proberen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 20 apr 2017 18:15

Fluffys schreef:jaa wat een schatjes he kiplala :ilove:

Whaha ja dat is ook nog een idee :mrgreen: :mrgreen: moet ik alleen meer vrije tijd zien te krijgen :gutgut: :lol:


Waarom? Er zijn vele verzorgingstehuizen vol met chronisch bedlegerige mensen. Sommigen zouden het misschien geweldig vinden om ergens voor te mogen zorgen in plaats van alle dagen te liggen niksen tot er eindelijk weer eens bezoek komt. 'T is maar een ideetje. Als je het handig aanpakt kan je zo een hele broederij voor particulieren opzetten. Zolang je de mensen vervolgens maar een leuk presentje geeft en vooral aandacht. Participatiewet voor kuikens zeg maar. :mrgreen: :roll: :oops:

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 20 apr 2017 18:23

Ach ja dom ik zie het ook inderdaad :gutgut: plaats hem wat hoger zo. Ik meet trouwens meet een kwikmeter en staat die daar goed mee haal ik die weg en leg ik er ter controle een gewone meter bij <gaat die ineens afwijken gaat die piepen :-)

Oke maar als ze er boven op gaan liggen kunnen ze het als nog gewon koud hebben dan? ze sliepen er rustig op vandaar en anders inderdaad de plaat naar het midden zetten maar had hem in eerste instantie bewust in de hoek dat er zo min mogelijk wind en trek lucht kon ontstaan,ik weet niet tegen hoeveel deze pulletjes kunnen.

Nou dat heb ik inderdaad in mijn achterhoofd maar dat hoop ik toch echt niet en ga echt mijn vreselijke best doen om dat te voorkomen nu :ilove: ja ze zijn zo schattig he :ilove: . Ben je er bewust mee gestopt?

Nou hij doet verder gelukkig tot nu toe mee al zie je dat die wat achter loop ,ze zijn wakker nu en piept minder dan de dag maar toch af en toe nog wel.. als die niet meer mee doet en zwakker begint te worden zal ik hem 2cc ORS toe dienen maar hopelijk is dit niet nodig :-) . Ik heb ze toevallig net alle 3 op rij water zien drinken 2 kleine slokjes zn beetje, ik heb ook geen idee wat ze dagelijks binnen moeten krijgen aan hoeveelheid ? ik ververs steeds het water omdat er in gepoept was dus :mrgreen: ...

Ik zal aankomende nacht ook nog een keertje kijken of alles goed gaat.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 20 apr 2017 19:16

Laat die nachtservice maar zitten hoor, dat redden ze best als je ze vóór de nacht op een comfortabele temp hebt afgesteld en ruimte hebt gegeven. Die kleine kan idd piepen van pijn, maar kan ook van warmte zijn en nog geen benul wat 'ie daarmee moet omdat hij prematuur en nog niet topfit is. Maar als hij het morgen gewoon nog doet is er al weer veel gewonnen. Over die andere twee hoef je je geen zorgen te maken, die ene blijft nog even aankijken. Je moet ook zorgen dat je zelf niet te veel inlevert qua fitheid. Als eendenmoeder krijg je het nog druk genoeg de komende weken.

Een kwikthermometer is juist nauwkeuriger dan een digitale, dus hou die er maar in. Tenzij het een koortsthermometer is natuurlijk, die moet in nauw contact komen met iets. Dus een gewone kwik- of alcohol kamerthermometer is prima!

Off-topic: Mijn eendjes had ik graag veel langer bij me kunnen houden dan anderhalf jaar. Daar dacht de vos helaas anders over. Alle drie in één nacht gesneuveld in het weiland. Kan er helaas ook niet meer aan beginnen want veranderde woonomstandigheden.

On-topic: Ik zou gewoon dan toch die ORS maar geven voor het slapen gaan en dan de volgende ochtend kijken hoe het gaat. Zet het gewoon in een bakje neer en wacht tot hij (en evt. de anderen) er van gedronken hebben. Dan kan je het weer vervangen daarna door gewoon water. Veel meer kan je toch niet doen. Morgen eventueel wat heel fijn geprakte eidooier door het voer, extra proteïne-boost. Succes!

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 20 apr 2017 20:24

Haha oke maar voor mijn gevoel moet ik gewoon even kijken dat alles gord gaat :mrgreen:

Ik heb ondertussen de plaat wat hoger gezet maar ik zit te denken een plaat is geen gerichte straler boven in bij de plaat is het warmer dan die 37 graden.. Maar we gaan het zien. Net gingen de pulletjes er wel weer onder maar die piepert gaat er dan boven op zitten piepen,dus opgepakt en onder de plaat geschoven en nu is die weer stil en communiceren ze weer schattig allemaal haha.

Ja we doen ons best en hopen dat die het gewoon red.

Maar ors.. Raken de darmpjes daar niet helemaal van slag af? Kijk bij die piepert snap ik het wel maar bij die andere 2? Als het wel moet hoeveel moet ik dan aanmaken? En als je zeg dan toch alleen de piepert ,kan die 2cc dan gelijk erin of in gedeeltes?

Ik zal morgen een eitje erbij doen

Frimo
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 okt 2010 10:43
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Frimo » 20 apr 2017 20:53

:ilove: :ilove: :ilove:
:ilove: :ilove: :ilove:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 20 apr 2017 21:01

als je de thermometer op de grond hebt liggen en het is daar 30 graden,dan is dat genoeg hoor.
ze zitten dan nog eens binnen en als ze niet op de warmste plaats liggen,dan hebben ze nog warmte genoeg hoor,tenzij je geen verwarming in huis hebt ;)
als de eendjes het goed doen,dan zou ikzelf enkel maar het meel geven dat dient voor eenden kuikens.
en natuurlijk altijd zien dat ze drinken hebben ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor José » 20 apr 2017 21:55

danielb schreef:als je de thermometer op de grond hebt liggen en het is daar 30 graden,dan is dat genoeg hoor.
ze zitten dan nog eens binnen en als ze niet op de warmste plaats liggen,dan hebben ze nog warmte genoeg hoor,tenzij je geen verwarming in huis hebt ;)
als de eendjes het goed doen,dan zou ikzelf enkel maar het meel geven dat dient voor eenden kuikens.
en natuurlijk altijd zien dat ze drinken hebben ;)


Ook als er eentje met achterstand is door een moeilijke start?! Ik denk dan juist dat je die snel kan helpen door hem wat extra energie te geven in de vorm van eenmalig ORS. Is inderdaad geen garantie, maar soms zie je ze dan echt opknappen. Aan de andere kant, als die "achterstands-pul" in staat is om op de warmteplaat te springen zal het ook wel meevallen met hoe zwak hij is.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor danielb » 20 apr 2017 22:42

op zich kan je niets verkeerd doen met ors,maar is eerder bedoelt voor verzwakte dieren om bijvoorbeeld ook uitdroging te voorkomen als ze een tijd niet goed hebben kunnen of willen eten en drinken.
maar denk dat deze eendjes toch goed eten en drinken de dag na uitkomst.
het slecht uitkomen zal oftewel aan de luchtvochtigheid gelegen hebben of de verstoorde broed in het begin.
dit laatste kan eventueel pas later voor problemen zorgen.

Fluffys
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2016 19:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewegende eenden eieren?

Berichtdoor Fluffys » 20 apr 2017 22:49

Maar wat is de hoeveelheid per dag bij een pulletje? Wat is normaal aan water en eten per dag?


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten