Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor brenda17 » 18 apr 2017 18:47

Ik snap er niets van. Ik heb een volautomatische broedmachine van MS. Altijd geweldige uitkomst gehad, vaak 100 % van bevruchte eieren. Nu had ik eieren via de post laten komen 15 baardkuifhoen kriel en 27 serama voor nieuw bloed.

En nu zijn er slechts 4 Baardkuifhoen kriel kuikens ontwikkeld en 1 serama kuiken! De rest allemaal afgestorven.

Nu had ik ook serama eieren van mezelf uit proberen te broeden, maar telkens ook rond dag 12 - 18 afgestorven. Ik snap er gewoon niets van, alles is precies zelfde. Temperatuur en vochtigheid. Broedmachine staat op dezelfde plek. En ik krijg gewoon bijna geen kuikens meer uitgebroed.

Nu ga ik beide machines wegbrengen voor eens te laten nakijken, maar ik snap er gewoon helemaal niets van!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor José » 19 apr 2017 20:24

Heb je de MS tussen de broedsessies door wel steeds heel goed ontsmet? Dat is nogal lastig met een MS omdat je niet overal goed bij komt. Ik zeg niet dat dat de oorzaak is, maar het kán mogelijk een oorzaak zijn.
Ik heb bij mijn eerste MS ook veel gezeur gehad met LV en temperatuur. Heb echt intensief moeten spelen met de temperatuurknop, bij de tweede (grotere) geen last gehad.
In ieder geval heel jammer dat het niets is geworden. Misschien toch een andere BM aanschaffen?!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor danielb » 19 apr 2017 21:05

maar als ik mij goed kan herinneren heb jij vroeger nog eens 2 periodes gehad waarbij het misging.
ben je toen de laatste keer te weten gekomen wat het probleem was???
en zijn de aangekochte eieren in een andere broedmachine bebroed geweest en je eigen serama eieren in een andere broedmachine?
dat er iets is misgegaan met de gekochte eieren kan je de oorzaak trouwens niet altijd weten.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor brenda17 » 20 apr 2017 19:22

Nou ik denk dat de vorige keren dus ook aan de machine heeft gelegen met de serama eieren. Vorig jaar geen enkel ei uitgekomen, wel grotere krieleieren. Nu dus weer... helemaal niets.
De eieren waar gisteren leven in zat zijn nu ook afgestorven. Dus 0 uitkomst.

Alles sterft gewoon af. Het ene ei na 5 dagen... tot dag 19. Allemaal in verschillende stadiums zijn de eieren afgestorven. Dus niet alles tegelijk, dat maakt het zo vreemd!

Probeer hem altijd zo goed mogelijk te ontsmetten, maar inderdaad. Je komt niet overal aan.

Mijn vader wil gewoon persee weer een MS broedmachine kopen. Hij gaat er waarschijnlijk morgen of overmorgen met beide machines naar ittervoort.

Heb zelf liever een ander merk.. maar goed...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor danielb » 20 apr 2017 20:19

dus het gebeurd meer met serama eieren.
heb je soms ook natuurbroed met de serama eieren?

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor kees1965 » 20 apr 2017 22:25

Lastig om te zeggen wat de oorzaak zou zijn.
Persoonlijk zou ik na een aantal pogingen een andere BM kopen.
Zelf heb ik een Hemel BM, is zeer goed te desinfecteren en haal al jaren goede uitkomsten hiermee.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor brenda17 » 21 apr 2017 10:30

Vorig jaar ja, eerdere jaren nooit problemen gehad met serama eieren. Legde er 40 in en had vaak 30 - 35 kuikens. Sinds vorig jaar stierf alles af vanaf dag 12 - 18. Dacht dat het aan de ouderdieren lag. Heb nu ook serama eieren onder twee broedse hennen liggen, benieuwd of die wel uitkomen.

Ik heb altijd gezworven bij MS Broedmachines, hele fijne dingen waar ik toch al aantal jaren mee broed.
Maar nu zijn ze dus beide stuk. Één warmt niet meer op en de andere... geen idee wat daar mis mee is.
Vier weken geleden had ik daar wel gewoon nog kuifhoen kriel eieren in uitgebroed. Viel me wel op dat daar ook ontwikkelde kuikens niet uit de eieren kwamen. Maar nu dus geen enkel kuiken.

Gebruikersavatar
Chriss
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselstein (U)
Contacteer:

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor Chriss » 21 apr 2017 10:53

Persoonlijk vind ik de MS (heb een MS50 en 80) een hele fijne machine, heb altijd uitstekende uitkomsten. Vaak wel 100% van de bevruchtte eieren. Mijn ervaring is dat je met deze machine op een lage RV moet broeden, ik zit de eerste 18 dagen nooit boven de 40%.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor brenda17 » 23 apr 2017 12:18

Beide broedmachines waren thermostaten kapot. Waren 10 en 15 jaar oud volgens de verkoper.
Hij kon ze nog maken, maar toch besloten beide machines in te ruilen voor één grotere volautomatische machine van nieuwe model, nu één digitale. Niet meer met draaiknopje.

Ben benieuwd.... :o

Gebruikersavatar
Chriss
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 jul 2012 17:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselstein (U)
Contacteer:

Re: Allemaal afgestorven, hoe kan dat toch!!!

Berichtdoor Chriss » 23 apr 2017 13:20

Ga je een gelukkig mens van worden Brenda.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten