LV in broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

LV in broedmachine

Berichtdoor happybird » 07 jun 2017 11:14

Ik heb een sinds een aantal jaar een puisor broedmachine. Capaciteit van 51 eieren, en hij keert automatisch. In het begin had ik steeds zeer goede uitkomsten. De laatste 3 keer ging het echter minder. Kan liggen aan de eieren, maar die haal ik altijd ergens anders dus dat zou toeval moeten zijn.

Ik vermoed dus dat het toch iets te maken heeft met de machine. En ik verdenk de LV. De machine heeft twee bakjes die bijgevuld kunnen worden met water, een grote en een kleine. Om de LV op 60% te krijgen, moet alleen de kleine bak gevuld worden met water volgens de handleiding. Voorheen was dit inderdaad zo, maar nu geeft de machine aan dat de LV 68% is. Dit is nog zonder eieren, want als ik later de eieren toevoeg blijft ie het hele broedproces op 72% staan. Dit is te hoog. Ik snap niet hoe dit ineens verhoogd kan zijn. Alles is hetzelfde gebleven, ook de plek waar de machine staat.

Kan het zijn dat de gemeten LV niet helemaal meer klopt en toch in werkelijkheid lager ligt? Of moet ik hier toch iets aan doen? Zoals extra beluchtingsgaten maken?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 11:39

Heeft met de lv buiten de bm te maken. Ik heb hem nu net vanmorgen verhoogt, morgen 21 ste dag. Maar tot vanmorgen, en zo doe ik het nu steeds, had ik er een dop van een olijfoliefles instaan. Lv exact goed.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor happybird » 07 jun 2017 11:43

Jij hebt dezelfde broedmachine? Maar een dop van een olijfoliefles is wel extreem veel kleiner qua oppervlak dan het bakje (is eigenlijk een ring in de bodem) die ik nu in de broedmachine gebruik.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 12:03

Ja, Puisor Excellent en de Superieur :-D

Het is even uitproberen maar idd. de dop van de olijolie fles was exact goed. Je kan het ook proberen met een klein borrelglaasje. Je kan dit precies kwijt in de rand bij de twee kleinste rekjes.

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor happybird » 07 jun 2017 13:41

Ah oke, heb je er misschien een foto van? En je vult de ringen dus niet? Op welke lv zit je nu dan? En hoe doe je het aan het eind als de lv omhoog moet?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 14:05

Helaas geen foto met dop, wel waar het kan staan. Lv is dan 40/45 :-D
Vanmorgen gewoon water in de middenring gedaan ivm. uitkomen waardoor hij op 60+ staat.

Afbeelding

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor happybird » 07 jun 2017 15:39

Oke ik snap waar die zou moeten staan. De LV wordt dan wel goed verdeeld over de hele broedmachine? Aangezien het water maar aan 1 kant zit?

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor pokkie » 07 jun 2017 15:57

De eerste 10 dagen geen vocht in de machine, daarna weinig (een dopje van ca 2cm doorsnee)
2a3 dagen voor de uitkomst de vochtigheid verhogen tot 65%.
Succes!

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor happybird » 07 jun 2017 16:09

Ik heb zojuist de binnenring droog gemaakt. Klein shot glaasje er in. LV is nu 46%. Dat is goed dus?

Dit is dag 3, en de afgelopen 2 dagen is er dus een LV van 72% geweest. Hopelijk heeft dat geen effect op het broedresultaat... Bedankt voor de tips in ieder geval, en ik doe wel even een update als ik ga schouwen!

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: LV in broedmachine

Berichtdoor pokkie » 07 jun 2017 16:13

Die paar dagen maakt niet uit, 45% is ok.
Succes!!


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten