Lage uitkomst, half ontwikkelde kuikens en spreidpoten

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Sytze
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:13
Land: Nederland
M/V: M

Lage uitkomst, half ontwikkelde kuikens en spreidpoten

Berichtdoor Sytze » 03 jul 2017 16:06

Besten,

Ik heb een lage uitkomst met mijn broedmachine. Ze zijn allemaal half op weg geweest in de ontwikkeling en kuikens die uitkomen hebben spreidpoten. De genen van de ouders zitten goed, ongerelateerd aan elkaar en ook verschillende koppels. Wat doe ik fout?

Ik merk dat ik het broeden heel lastig vind. De meningen op het internet verschillen echt enorm over het broeden. Iemand vertelde mij uiteindelijk dat ze altijd droog broedde, dit ben ik nu dus ook aan het doen. Ik heb geen goede resultaten.. komt het hier door? De luchtvochtigheid was over het algemeen tussen de 40-50%. De stroom is ook een keertje uitgevallen voor een paar uren.

Sommigen hebben het over een luchtvochtigheid tussen 40-45%, anderen 45-50%, weer anderen hebben het zelfs over hoeveelheden tot 65%. Ook wat betreft de temperatuur zijn de meningen verdeeld. Ik ga nu uit van 37,7 en behaal deze ook stabiel.

Ik maak gebruik van een vlakbroeder. De eieren draai ik handmatig elke ochtend en avond.

Groeten, Sytze

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Lage uitkomst, half ontwikkelde kuikens en spreidpoten

Berichtdoor peertje » 03 jul 2017 18:00

Gezien mijn eigen goeie ervaring dit seizoen met een bm (verkeerde ijking, nul uitkomst), zou ik zeggen dat jouw ijking ook niet klopt en de temperatuur anders is dan wordt aangegeven... opnieuw ijken dus.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Lage uitkomst, half ontwikkelde kuikens en spreidpoten

Berichtdoor José » 04 jul 2017 05:12

Spreidpoten is eigenlijk altijd een gevolg van te warm broeden, dus zoals Peertje zegt: opnieuw ijken. De LV is niet verkeerd, tussen 40 en 50 max de eerste 18 dagen en daarna tussen 50 en 65 is optimaal. Maar de eerste 18 dagen iets droger is vaak ook geen probleem.
Het zal dus in de temperatuur zitten. Staat de BM wel in een ruimte die redelijk constant is qua temp en waar niet te veel schommelingen zijn door vaak (en zelfs tegenover elkaar) open gaande deuren? Een drukke gang tussen 2 vertrekken is bijvoorbeeld geen geschikte plaats voor een BM. Een stroomstoring, mits niet langer dan ca een half etmaal max is meestal ook niet problematisch. Maar ideaal is het natuurlijk niet. En verder een goed ontsmette machine vóór aanvang van het broeden, maar dat spreekt voor zich. Tot slot: ben je er zeker van dat er voldoende ventilatie in de BM is? Sommige mensen plakken te veel luchtopeningen af om de temp op orde te houden, dat kan ook fnuikend zijn.

Jammer! Een volgende keer hopelijk beter!

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Lage uitkomst, half ontwikkelde kuikens en spreidpoten

Berichtdoor pokkie » 04 jul 2017 17:40

Is het een stilstaandeluchtmachine of een motorbroedmachine?
Voor motorbroedmachine moet de temp. 37.7 graden zijn en stilsaandeluchtmachine 38.3 graden gemeten bovenkant ei.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten