Broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Robbie89
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mar 2017 20:49
Land: Nederland
M/V: M

Broedmachine

Berichtdoor Robbie89 » 19 jan 2018 21:01

Hallo ik heb een broedmachine met keer systeem. Ik heb hem nu 2 keer gebruikt en de uitkomst was niet zo heel goed ik had 36 eieren waarvan er 7 zijn uitgekomen de eerste keer had ik 72 eieren waarvan 10 uitgekomen. Na de eerste keer vertrouwde ik de temperatuur en de luchtvochtigheid niet nu heb ik er een extra meter bij in gemaakt maar die geeft hetzelfde aan ik broed op 45/50% luchtvochtigheid en op 37,7 graden. Waar kan het aan liggen? Of ligt het aan de tijd van het jaar?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2018 04:49

Welke broedmachine heb je ?
Voor een motorbroeder is 37,5/37,6 goed. Vochtigheid kan wel wat lager denk ik.
Het beste kun je de temperatuur en de vochtigheid eiken.
Heb je wel eens eieren open gemaakt die niet uitgekomen waren. Daar kun je soms ook aan zien wat er fout gegaan is.

Robbie89
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mar 2017 20:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine

Berichtdoor Robbie89 » 20 jan 2018 08:04

Ik heb deze broedmachine: https://www.ho-michielsen.nl/dieren-en- ... gJCV_D_BwE


Oké wat is de beste luchtvochtigheid dan?
Ik zal de temp wat lager zetten de volgende keer.
Daarom heb ik er een extra meter bij ingezet om hem hier mee te kunnen vergelijken. Misschien moet ik opzoek gaan naar een geeikte meter en hem daar is Mee vergelijken.
Ik heb er nog nooit ingekeken ik zal ook niet weten hoe ik dan kan zien wat er mis gaat. Ik had al wel 3 eitjes waar al een gaatje in zat maar we zat helaas geen leven meer in..

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Fryske » 20 jan 2018 09:01

Hoi Robbie,

Waren de eieren wel bevrucht? Heb je dat gecheckt?

Ik broed zelf met een Puisor en heb steevast een hoge uitkomst.
Temperatuur 37,5 graad en ik broed droog wat wil zeggen dat ik geen vocht toevoeg waardoor de LV zo om de 30 tot 35 is. 50 Lijkt mij te hoog.

Wanneer stop je met draaien? En wat doe je dan met de LV?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2018 09:28

De broedmachine die jij hebt heb ik ook gehad maar dan voor minder eieren.
De temperatuur die mijn machine op de display aangaf was 0,2 graden celcius lager dan in de broedmachine. Het wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is.
Dus inderdaad controleren met een eik themperatuurmeter.
De vochtigheid in mijn machine gaf 5% te laag aan op de display. Bij deze machine zou 40 % (in de machine) goed zijn.
Het beste is eiken met een nattebol vochtigheids meter. Werkt alleen bij broedtemperatuur.

Robbie89
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mar 2017 20:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine

Berichtdoor Robbie89 » 20 jan 2018 09:42

Fryske schreef:Hoi Robbie,

Waren de eieren wel bevrucht? Heb je dat gecheckt?

Ik broed zelf met een Puisor en heb steevast een hoge uitkomst.
Temperatuur 37,5 graad en ik broed droog wat wil zeggen dat ik geen vocht toevoeg waardoor de LV zo om de 30 tot 35 is. 50 Lijkt mij te hoog.

Wanneer stop je met draaien? En wat doe je dan met de LV?


Ja van de 36 waren er 25 bevrucht.

Oké dan heb ik de lv idd een heel stuk hoger. Ik haal op dag 18 de eieren uit het keer systeem en doe dan de Lv naar 65/70.

Robbie89
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mar 2017 20:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine

Berichtdoor Robbie89 » 20 jan 2018 09:47

tuff cookie schreef:De broedmachine die jij hebt heb ik ook gehad maar dan voor minder eieren.
De temperatuur die mijn machine op de display aangaf was 0,2 graden celcius lager dan in de broedmachine. Het wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is.
Dus inderdaad controleren met een eik themperatuurmeter.
De vochtigheid in mijn machine gaf 5% te laag aan op de display. Bij deze machine zou 40 % (in de machine) goed zijn.
Het beste is eiken met een nattebol vochtigheids meter. Werkt alleen bij broedtemperatuur.


Ik had oom een afwijking in de temperatuur deze had ik al bij gesteld.
Toch zie ik dat de temp wel iets schommeld af en toe maar dat is maar 0.2.
Ik zal eerst de machine is droog laten draaien en te temperatuur en lv is goed controleren en dan nog maar is een keer een poging doen

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Fryske » 20 jan 2018 10:14

Nog ter aanvulling op de LV. Ik stop ook op dag 18 (de inlegdag niet meegerekend) maar de LV verhoog ik niet eerder dan de eerste eieren zijn aangepikt. En dan nog soms niet omdat bij het aanpikken de LV vaak al uit zichzelf verhoogt door het vocht uit de eieren. Te vroeg verhogen geeft kans op verdrinking van de kuikens in het ei.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2018 10:38

Heb je het piepschuim om de machine als je broed ? Van de verpakking, is er speciaal voor zodat de machine beter op temperatuur blijft.

Robbie89
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 mar 2017 20:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine

Berichtdoor Robbie89 » 20 jan 2018 11:11

Bedankt voor de tips allen.
Wat ik dus ga doen:
- temperatuur en lv ijken
- broeden op 37,5 graden en een lv van 30/35
- pas als de eerste uitkomt de lv verhogen naar 65%


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten