Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Kipcaravan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2018 08:52
Land: Duitsland
M/V: M

Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Kipcaravan » 22 nov 2018 06:33

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op het Kippenforum dus zal ik mezelf eerst kort voorstellen. Frank, 34 jaar, samen met mijn verloofde Claudia hebben wij vorig jaar een leuk boerderijtje in Duitsland gekocht waar we met veel plezier momenteel verbouwen (en kippen houden).

Ons kippenbestand telt circa 40 kippen op dit moment en het kippenhok is een gerenoveerd tuinhuisje dat eigenlijk vooral als nacht/schuilhok functie doet. Onze dames en haantjes hebben circa 800m2 buitenverblijf tot hun beschikking waar ze dan ook het grootste gedeelte van de dag verblijven.

Afbeelding

Australorp haan met zijn vriendinnetje een bonte Leghorn

Afbeelding

Vorig jaar hebben we via marktplaats een broedmachine verkregen en hebben we een succesvolle broed gehad waarvan deze leghorn een van de kuikens van was.

Afbeelding

Omdat ik zelf altijd interesse heb in dingen die (elektro)techniek bevatten heb ik tijdens het onderhoud van de broedmachine deze uitelkaar gehaald en kwam ik erachter dat de broedmachine dateerde uit 1934 :duimop: inclusief originele bekabeling, thermostaat e.d. De bekabeling was stroperig en e.e.a. was aan vervanging toe en toen ben ik zelf heel rustig aan onderdelen gaan verzamelen om de broedmachine te "renoveren".

De broedmachine: Een originele Inventum, gebouwd in Bilthoven te 1934. Het originele merkplaatje zit nog op de deur, alsmede de afmetingen en naam van de eerste eigenaar aan de binnenkant van de behuizing.

Na alles zorgvuldig uitgebouwd te hebben bedacht ik mij dat ik het "binnenwerk" volledig wilde vervangen en de originele onderdelen zoals verwarming, thermostaat e.d. gereviseerd en schoongemaakt opgeborgen in een kast zodat hij altijd weer terug naar zijn originele / antieke staat zou kunnen.

Globale aanpassingen: isolatie behuizing vervangen door schuimplaten, thermostaat vervangen door digitale computer met diverse broedprogramma's die de basis vormt voor alle apparatuur, verwarming vervangen door een 500W keramisch verwarmingselement die ondersteunt wordt door een halogeen 40W lamp om de schommelingen bij het bereiken van de ingestelde temperatuur tegen te gaan, ventilatieklep aangebracht achterzijde om te hoge luchtvochtigheid te regelen, waterreservoir ingebouwd met een aquarium verwarmingselement voor het bijregelen van de luchtvochtigheid, temperatuursensor, luchtvochtigheidssensor, "IN/UIT" verlichting vervangen door blauwe leds.

Na de eerste keer proefdraaien (leeg) nog wat kleine dingen aangepast en op dit moment draait hij reeds 4 dagen stabiel. Toch wel een mooi resultaat daar ik toch wel een leek ben op dit gebied.

Voorkant incl. origineel fabrieksplaatje
Afbeelding

Binnenkant incl. sensoren, lamp, verwarming. Is origineel voorzien van een binnenbehuizing die als een soort oven fungeert.

Afbeelding

Handmatig keren is mijn voorkeur om zo ook dagelijks de machine te controleren.

Afbeelding

Stabiliteit voor alles

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Pepone » 22 nov 2018 12:54

Goed bezig geweest hoor, ik mag dat wel, ouwe dingen weer als nieuw maken.


Groet, Ron.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor tuff cookie » 22 nov 2018 20:22

:duimop:
Petje af hoor ! Je bent voor mij geen leek. Ik zou het nooit voor elkaar krijgen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Jan Bollen » 22 nov 2018 22:31

Is dat verwarmingselement niet te zwaar? Hoe hoog gaat je temperatuur nog door voor dat hij stopt met verwarmen? Of heb je ook een koeling voorzien?

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Pepone » 23 nov 2018 12:39

Lees iets over een thermostaat, dus verwarming slaat af bij ingestelde temperatuur.
En zie een controlepaneel waar de temperatuur staat ingesteld.

Groet, Ron.

Kipcaravan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2018 08:52
Land: Duitsland
M/V: M

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Kipcaravan » 23 nov 2018 19:25

Jan Bollen schreef:Is dat verwarmingselement niet te zwaar? Hoe hoog gaat je temperatuur nog door voor dat hij stopt met verwarmen? Of heb je ook een koeling voorzien?


Hallo Jan,

In verhouding is het een zwaar element, wat zorgt voor snel opwarmen bij een koude start of na het openen van de broedmachine. De thermostaat stopt de verwarming ongeveer 1 graad vóór het bereiken van de ingestelde maximumtemperatuur en daardoor klimt de temperatuur over circa 2 á 3 minuten naar het gewenste maximum. Hetzelfde geldt voor de luchtvochtigheid. Ik heb de broedmachine wel voorzien van een luchtrozet waardoor het eigenlijk niet mis kan gaan. Ventilatie zou ook nog een oplossing zijn, maar omdat de broedmachine momenteel in onze woonkamer staat mag het zo stil mogelijk zijn :mrgreen:

Kipcaravan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2018 08:52
Land: Duitsland
M/V: M

Re: Onze zelfbouw broedmachine: even voorstellen!

Berichtdoor Kipcaravan » 23 nov 2018 19:29

Pepone schreef:Goed bezig geweest hoor, ik mag dat wel, ouwe dingen weer als nieuw maken.


Groet, Ron.


Hoi Ron,

Nieuw kopen kan altijd nog :gulzig:

Ik merkte al snel dat de behuizing zeer robuust gebouwd was toendertijd. Zwaar hout, goede isolatie e.d. Uit hygiëne overwegingen de isolatie compleet vervangen en toen de thermostaat er eenmaal uit was en ik de broedcomputer vond was het hek van de dam!


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten