Broedmachine openen

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
irmablik
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2010 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Broedmachine openen

Berichtdoor irmablik » 05 mar 2019 17:19

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie hulp.
Sinds zaterdagavond (2 maart 2019) heb ik 10 Ko-Shamo eitjes in de broedmachine. Mijn broedmachine is redelijk ondoorzichtig, waardoor ik mijn mini analoge hygrometer niet kan aflezen. Gisteren heb ik een digitale hygro/thermometer gekocht en die is vandaag aangekomen. Deze wil ik nu graag in de broedmachine leggen, maar ik durf deze er niet in te leggen, omdat de temperatuur zo onwijs snel daalt bij het openen van de kap en ik bang ben dat dit kwaad kan voor de eieren.
Ditzelfde probleem heb ik ook als ik water wil/moet toevoegen i.v.m. het op peil houden van de luchtvochtigheid. De broedmachine heeft geen speciale opening of 'bakjes' waar water in komt, maar het gaat gewoon naar de bodem. Ook hierbij moet de kap dus open, waardoor de temperatuur flink daalt.
Mijn broedmachine is een Janoel12.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik gebruik de broedmachine nu voor de 2e keer, maar ben nog erg onzeker wat het broeden betreft.
Met vriendelijke groet,
Irma Blik.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine openen

Berichtdoor tuff cookie » 05 mar 2019 20:39

Op zich kan het geen kwaad om tijdens het broeden de machine even te openen om water bij te vullen of iets anders te doen. Alleen wanneer de eieren uitkomen dan is het belangrijk dat de machine dicht blijft omdat bij het openen er veel vocht verloren gaat en niet zomaar even weer op pijl is. Daardoor drogen de vliezen uit en plakken de kuikens vast in het ei.
Een broedende hen gaat ook per dag even van het nest af om iets te eten en drinken en zich te ontlasten.
Hooguit komen de eieren iets later uit als het lang duurt voor de broedmachine weer op temperatuur is, dit alleen als de machine vaak geopend is tijdens het broeden.
Sommige mensen laten de eieren ook wel luchten (aantal minuten naar het aantal dagen broeden)


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten