Rcom King Suro voor hobbykweker?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
wittmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2016 13:49
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: België

Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor wittmann » 04 apr 2023 13:45

Hallo,
Momenteel ben ik bezig met een eerste broedpoging van 20 poule de bresse kippen. Ik gebruik hiervoor een broedmachine van Michielsen (2 verdiepingen voor max 96 eieren). Ik heb bij gebruik de hogere verdieping verwijderd zodat alles mooi met piepschuim omhuld is. De temperatuur is prima op peil te houden, maar de vochtigheid is nattevingerwerk. De eerste dagen schoot die boven de 50 percent (te veel water ingegoten), erna enkele dagen wat droger gebroed om ditte compenseren, rond de 30, en sindsdien 35 a 40% aangehouden. Elke 2 dagen dien ik er water bij te gieten maar alles bij elkaar blijft dit (excuseer de woordspeling) nattevingerwerk om die vochtigheid exact in te stellen.
Een ander nadeel is dat na het openen van de machine, er een overshoot is van de temperatuur tot wel 39 graden indien ik niet ingrijp: ik dien dan naast de machine te wachten tot de ingestelde temperatuur bereikt is en het verwarmingselement uitschakelt, en het deksel te openen zodat er wat overtollige warmte kan ontsnappen. Zeer omslachtig allemaal, en de ventilator is dan ook nog eens luidruchtig.
Voor iemand die de luchtkamer al goed kan beoordelen zal deze machine geen probleem zijn, maar die ervaring heb ik (nog) niet.
Ik zie momenteel een Rcom King Suro die tweedehands te koop is. Zou dit een betere aanschaf zijn voor mij? Die regelt immers automatisch de vochtigheid, en de capaciteit van 20 eieren volstaat voor ons.
De machine staat opgesteld in een ruimte met constante temperatuur, ong 13 a 15 graden (bewust niet in het woongedeelte waar er door de nachtverlaging wel een temperatuurschil is tussen dag en nacht), maar ik neem aan dat die Rcom dat wel kan bolwerken.
Een MS broedmachine ziet er ook goed uit, maar die aankoopprijs ligt al stukken hoger.
Ik zou 1x per jaar (max 2x) een reeks uitbroeden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor tuff cookie » 04 apr 2023 13:59

R com King Suro is een perfecte broedmachine. Temperatuur en vochtigheid op een tiende te regelen. Daar broed ik altijd mee. Wel na elke broed de machine openen en alle stof en pluis verwijderen, vooral de ventilators, eventueel met stofzuiger en klein kwastje.
Tweede hands is oppassen geblazen, meestal is er iets defect aan, of het display of de ventilators.

wittmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2016 13:49
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: België

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor wittmann » 04 apr 2023 14:49

Goed om weten, misschien dat ik dan beter meteen voor een nieuwe ga.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor tuff cookie » 04 apr 2023 19:10

Ja, beter :duimop:

wittmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2016 13:49
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: België

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor wittmann » 04 apr 2023 19:53

Mocht je het toevallig zien zitten om je instellingen hier eens te posten (eerste 18d en op het einde)?
Laat jij ze ook uitkomen in de King Suro of heb jij nog een aparte kast?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor tuff cookie » 04 apr 2023 21:46

Tot nog toe laat ik ze uitkomen in de King Suro, maar ben wel bezig met een uitkomst kast (is nog niet klaar)
Ik check eerst met een ijk thermometer of de temperatuur (37,5 C.) overeen komt met wat de diplay aan geeft. Dat kan per machine verschillen. Stel dat het b.v. 3 tiende graad lager is dan op de diplay, dan stel ik de temperatuur in op 37,8. Dat kun je ook doen met de vochtigheid maar dan controleren met een natte bol hygrometer.
Eigenlijk moet je dat met elke broedmachine doen. Ze zijn van uit de fabriek in gesteld. Er schijnt een manier te zijn dat je de display kunt instellen maar dat heb ik zelf nooit durven uit proberen.
Mijn instellingen zijn dus 37,5 in werkelijkheid en de vochtigheid zo rond de 32 % in werkelijkheid het is altijd raadzaam om de luchtkamer op grootte te bekijken tijdens het broeden (met schouwlamp)
Nog wel een tip; De eieren moeten de eerste 18 dagen rechtop tussen de plastic scheidingslatjes geplaats worden. De plastic latjes zijn buigzaam en de eieren zwaar. Bij het kantelen hangen de eieren een beetje door. Als ze terug kantelen dan vallen ze een beetje om tegen het latje aan de andere kant. Dat geeft iedere keer een schok in het ei dat vooral in het begin van aanbroeden funest kan zijn. Ik heb er het volgende op gevonden; Bakpapier in reepjes vouwen en tussen de eieren en de latjes schuiven, aan het eind een propje papier zodat de eieren rechtop blijven staan.
Je zal nu wel denken, kan ik niet beter een ander broedmachine kopen, en misschien is dat ook zo. De reden dat ik toch deze broedmachine prefereer is dat hij de temperatuur en vochtigheid constant houd ongeacht de omgeving.
De vochtigheid na de 18de dag stel ik in op 70%. De temperatuur kan 1 tiende omlaag omdat de kuikens zelf ook warmte produceren.

wittmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2016 13:49
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: België

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor wittmann » 05 apr 2023 17:06

Bedankt voor je tips!
Inmiddels de machine besteld, komt morgen al aan. Ik zal ze binnenkort reeds kunnen gebruiken.
Van onze huidige reeks eieren (20) waren er al 6 zeker niet bevrucht, en ik vermoed dat er nog eens 3 andere onbevrucht waren, wat ik als amateur niet zo duidelijk kon zien. 2 lijken er gestopt tijdens de ontwikkeling.
Slechts 8 poule de bresse en 1 bloemenkip (als dat maar geen haan is :? ).

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor tuff cookie » 05 apr 2023 20:59

Goh, wat een pech. Ik heb laatst 12 eieren over de post gekregen daar zijn er 7 van gaan ontwikkelen en 3 kuikens van uit gekomen, maar dat ligt duidelijk aan het vervoer (schokken).
Hopelijk gaat het met de nieuwe broedmachine beter.

wittmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2016 13:49
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: België

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor wittmann » 20 apr 2023 19:18

Uiteindelijk bleken van onze eerste reeks van 20 eieren er 11 onbevrucht te zijn!
5 bresse en 1 bloemkip zijn zonder problemen uitgekomen. 1 vrucht is gestopt tijdens het broeden en 2 kuikens waren volledig ontwikkeld, maar hebben niet aangepikt.
Inmiddels is de King Suro nu 11 dagen geleden gevuld met 16 bresse eieren (van elders). Bij het schouwen na week 1 bleek elk ei bevrucht te zijn.
Het was wel wat prutsen met de vochtigheid, lager dan +-53 kreeg ik die niet. Met de nattebol gemeten was dit tussen 40 en 45. Ik dacht dus aan een defecte sensor, zonder probleem de kap gewisseld, maar nog steeds een te hoge LV. In de kamer waar de machine staat meet ik trouwens 48% LV. Ik vermoedde dat de LV, na opwarming in de machine, zou dalen, maar deze blijft gewoon gelijk? Ook de afwijking op de nattebol, die toch dé maatstaf zou moeten zijn, lijkt me zeer raar.
Bij het schouwen heb ik opnieuw de eieren gewogen en de luchtkamers bekeken, die LV maakt je immers gek. Het gewichtsverlies zat rond de 0.6 a 0.7% per dag wat me prima leek te zijn. Ik heb dus geen water meer toegevoegd omdat de ontwikkeling goed lijkt te verlopen. Afwachten nu op het schouwen na 14 dagen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rcom King Suro voor hobbykweker?

Berichtdoor tuff cookie » 20 apr 2023 20:59

Klinkt redelijk goed. Ik heb ook weleens te hoge luchtvochtigheid en als oplossing zet ik dan het vacuümpompje uit, gewoon het stekkertje uit de broedmachine halen maar ook het slangetje eraf halen, dan daalt de vochtigheid wel. Mocht het dan te laag zijn dan kun je dat een paar dagen zo laten om te compenseren met te hoog, alleen met de laatste 3 dagen van het broed niet want dan moet de vochtigheid omhoog. Je kunt dus compenseren tot dag 18. De vochtigheid is bij mij ook altijd opletten hoor.
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt en hoor graag.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast