recessief wit ( met LAV) ?

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
MamakeVdochter Zoe
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 dec 2016 00:01
Land: belgie
M/V: V

recessief wit ( met LAV) ?

Berichtdoor MamakeVdochter Zoe » 19 mei 2017 19:28

Hallo ,

even een vraagje over kippen met het lav gen , ik ken van alle genetica in principe echt niets af maar een leghorn , beschikt die dan niet over het 'lav' ?? of toch de mogelijkheid een blauw in kuikens te geven ?

Tevens ben ik me ervan bewust dat een kruising niet doorkweekt in kleurslag van die aard doch , hoe bekomt men dan een aantal kippen die uiteindelijk de kleurslag doorgeven aan hun kinderen ?? Ik zie zovele kruisingen die erg mooi zijn maar als ze te koop aangeboden worden verkrijg je wel geen jongen van die kleurslagen dus vraag ik me af of het misschien zaaks is , ook aangezien het verminderen van de eierproductie de jongen daarvan te kruisen met n hybride zoals de leghorn zelf ?
Kan iemand mij hier het fijne van vertellen ?
Groet

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: recessief wit ( met LAV) ?

Berichtdoor danielb » 19 mei 2017 22:06

ik heb ook weinig kennis van de genetica van kippen en zeker als het gaat om kleuren.
maar als het gaat om een witte leghorn hybride,dan is deze normaal gezien dominant wit.
net zoals bij de witte vleeshybriden.
en dan zal de eerste kruising zogoed als allemaal witte kuikens geven.
de leghorn als raskip is er trouwens in vele kleuren.
zal iets van een 20 zijn.(ook blauw) (en misschien ook nog niet erkende kleuren)
dus wat een bepaalde leghorn als kleur doorgeeft is afhankelijk van welke kleurslag je gebruikt of met welke kleurslag je kruist en of deze kleurzuiver is......
een voorspelling van de kleur kan enkel als je weet dat de dieren kleurzuiver zijn en dat is iets van enkele generaties.
steeds selecteren.......
als je met 2 dieren kweekt met dezelfde kleur en ze zijn niet kleurzuiver,dan kan er vanalles uitkomen afhankelijk van de grootouders enz.....

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: recessief wit ( met LAV) ?

Berichtdoor Brahma's Ward » 20 mei 2017 21:25

lav is de afkorting voor het allel lavender, dit is recessief en geeft in homozygote vorm parelgrijs/isabel kleurige jongen naargelang het S allel.

Blauw maak je door een dier heterozygoot te fokken voor Bl, dus Bl/bl+.

Een leghorn is meestal inderdaad dominant wit I/I. Dit gaat in eerste generatie kruising bijna alleen witte jongen opleveren. In de F2 (2 de generatie) kan je eventueel wel blauwe dieren bekomen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: recessief wit ( met LAV) ?

Berichtdoor peertje » 20 mei 2017 22:24

... maar het is stukken sneller om een parelgrijs dier te kopen of van broedeieren...
het wit bij leghorn is meest dominant, lav is recessief... tel uit je winst als je ook niet precies weet of en waar er lav in zit...
heb je al aardig kans op een schema waar uit honderden dieren een paar parelgrijs zijn...
hou je van loterijen?
aardige kans met een nestje van tien eieren per jaar dat je lav niet meer tegen komt...

MamakeVdochter Zoe
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 dec 2016 00:01
Land: belgie
M/V: V

Re: recessief wit ( met LAV) ?

Berichtdoor MamakeVdochter Zoe » 24 mei 2017 23:35

hey allen ,

Allereerst dank voor de hulp hier , weer een beetje kippenwetenschap rijker :) . Inmiddels ook reeds contact opgenomen met een fokker waarvan ik vroeger al eens kippen kocht en die werkt aan bepaalde kleurslagen , volgens hem is het zoals ik al in de mot kreeg geen goed idee om de kleurslag lavendel zelf te kweken , resulteert in teleurstelling lol en eveneens gaf hij nu quasi exact diezelfde informatie die jullie delen , verdere info wou hij dan toch weer niet verschaffen want hij voelde zich een beetje ... ahum ' in z'n gat gebeten ' dat ik zelf met bepaalde ideetjes rondliep en dus doorhad dat ik me even in de genetica verdiept had , terwijl ik thans aangaf er werkelijk nog geen 20% van te kennen doch hij beschouwde me als potentiële concurrent en isdaarentegen wel bereid de eerste blauwe/paarse kleurslag die kan doorkweken aan mij door te verkopen als eerste en met een korting van 50% LOL :D , toch stiekem liever zelf de kleurslag kunnen verkrijgen , daar gaat het hem toch ook een beetje om , niet ? ja je kan kippen in alle kleurtjes kopen ja maar 't is gewoon leuk om zélf eens iets te proberen , zo begon het bij mij ook in de reptielensector , ik was ook slechts een leek en toevallig het vriendinnetje van een kweker terwijl hij werkte aan de albino kleurslag die echter maar niet tot zelden in bepaalde soorten bestaat terwijl ik dan per accident wél albino gekweekt had en bewust nog zwart erbij :mrgreen: , die exemplaren bestonden dus gewoon nog geheel niet en die twee gekruist verkreeg ik zwarte jongen met het albinogen , gevolgd door de F3 die geheel albino waren of gespikkeld wit of gespikkeld zwart , een nieuwe kleurslag was een feit ! ( kan hier wel niet zeggen welke soort dit was gezien dat ook mijn gehele identiteit onthuld ) maar ik veronderstel dus , om het bij het onderwerp te houden dat mits wat inlees en luister advies iedereen in staat is om een kleurslag te verkrijgen die hij of zij wenst ( als die dat wenst natuurlijk ) maar ik zou zo'n ideetje wel eens willen uitwerken en zie evenzeer graag resultaten van de echte kenners hier , als ' newbie ' .
Bedankt alvast voor de uitgebreide informatie die echter zeer duidelijk en waardevol is ! :duimop:


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten