kweekprojecten 2018 ???

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Roan12 » 10 mar 2018 20:20

Mag ik vragen hoe je bij de citroenpellen komt als je alleen goudpel en zilverpel hebt? Het is namelijk een misverstand dat er uit de kruising zilver x goud = citroen oplevert. De hanen zullen gelig zijn doordat ze fokonzuiver zilver worden. Hennen kunnen goud of zilver worden afhankelijk van de kleur van de haan.

Bij citroenpel wordt gebruik gemaakt van verdund goud. Door een verdunningsgen wordt het goud lichter en lijkt op geel.

Ik ben benieuwd of je er een paar mooie goudpellen bij krijgt. Als die kleur zeldzamer is, zou het mooi zijn als je daar mee verder kan. Lijkt me zonde als een mooie kleur in een niet bekend ras uitsterft! Veel succes!

Tip, vanaf een week of 3 kun je al enigsins wat zien aan de kammetjes. Ervaren fokkers selecteren vanaf deze leeftijd de kuikens al uit op kamfouten. Je kunt dus dan al gaan kijken. Als je het nog te moeilijk vind kun je de kuikens altijd nog wat groter laten worden.

Gebruikersavatar
LinsNC
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jan 2018 23:10
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Westerlo

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor LinsNC » 11 mar 2018 11:42

Doe ik zeker! Thanks

dufke
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 mar 2017 17:10
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor dufke » 18 mar 2018 20:57

Vraagje, :bonka: :?:
Ik ben van plan dit jaar Mechels Hoenders uit te broeden, maar... worden deze gemakkelijk broeds??

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 02 mei 2018 22:38

1ste projectje zijn de 1ste kuikens er :
brahmahaan 4de generatie met plofkipbloed x hennen 3de generatie.
weinig kuikens,maar er komen nog 2 rondes...
hoop ik uiteindelijk toch 4 hennen aan over te houden en liefst zilverpatrijs.

de zijdehoenhaan zilver of geel patrijs zit al effe samen met zijdehoen hennen goudpatrijs.
haantje nog eens goed bekeken afgelopen weken en denk dat hij toch zilver is ipv geel,want zie eigenlijk geen bruin op de schouders.
er lijkt een hen broeds te worden en zal ik daar 1 nest eieren van laten uitbroeden.
ik wil enkel een haantje uit die combinatie en is een nest van 8 tal eieren genoeg.
ik hoop er een goudpatrijshaantje uit te verkrijgen,maar als dat niet is dan zal het een geelpatrijs haantje worden.

daarna zal het brahmahaan goudpatrijs met plofkipbloed (4de generatie) x brahmahennen (1 goudpatrijs en 1 zwart getekend goud vuil-Columbia) zijn en daar wil ik ook een haan uit verkrijgen.
wil ik een goudpatrijshaan uit hebben en voorkeur gaat naar snel groeiend maar ook snel in de veren,maar hoeft geen kolos te worden.

de zijdehoen chocohaan word dit weekend apart gezet met 3 zijdehoen chocohennen.
zal waarschijnlijk pas broedronde beginnen als 1 van die hennen broeds is.
daar wil ik 1 of meerdere chocohaantjes van overhouden.

en daarna...zien we wel of we nog projectjes gaan doen :gutgut:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 01:37

project zijdehoen om een zijdehoenhaan goudpatrijs te verkrijgen uit mijn eigen dieren ondanks ik al lang geen zijdehoenhaan goud heb gehad is gelukt denk.
vele goudkleurigen zitten er niet bij van de 15 kuikens,maar 1 haantje is genoeg :gutgut:
ze zijn nog maar 3 weken,maar met mijn ervaring :gutgut: zou ik dat binnen 3 weken toch al wel kunnen zien.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor danielb » 11 jul 2018 12:48

en het laatste project dat ik dit jaar zeker wilde doen is ook succesvol gelukt.
een klein nestje choco zijdehoenders...
de 7 eieren die bevrucht waren zijn ook alle 7 uitgekomen :duimop:
nu hopen dat er een leuk haantje tussenzit.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: kweekprojecten 2018 ???

Berichtdoor Jan Sch » 11 jul 2018 16:01

Roan12 schreef:Mag ik vragen hoe je bij de citroenpellen komt als je alleen goudpel en zilverpel hebt? Het is namelijk een misverstand dat er uit de kruising zilver x goud = citroen oplevert. De hanen zullen gelig zijn doordat ze fokonzuiver zilver worden. Hennen kunnen goud of zilver worden afhankelijk van de kleur van de haan.

Bij citroenpel wordt gebruik gemaakt van verdund goud. Door een verdunningsgen wordt het goud lichter en lijkt op geel.

Ik ben benieuwd of je er een paar mooie goudpellen bij krijgt. Als die kleur zeldzamer is, zou het mooi zijn als je daar mee verder kan. Lijkt me zonde als een mooie kleur in een niet bekend ras uitsterft! Veel succes!

Tip, vanaf een week of 3 kun je al enigsins wat zien aan de kammetjes. Ervaren fokkers selecteren vanaf deze leeftijd de kuikens al uit op kamfouten. Je kunt dus dan al gaan kijken. Als je het nog te moeilijk vind kun je de kuikens altijd nog wat groter laten worden.

Als je de eerste keer goud x zilver doet, krijg je alleen onzuivere zilver hanen en goud hennen. Ga je met deze dieren verder; kun je ook citroen verwachten. De kleur zilver bevat ook de kleur citroen. Maar deze vererft recessief ten op zichte van goud. Krijg je die factor 2 keer en de goud factor heb je citroen te verwachten, zowel hanen als hennen.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten