Cochin groot goud blauwgezoomd

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 13 okt 2017 19:28

Bij de hennen zit zeker wat bruikbaars. Om de gouden kleur zou ik mij nu niet zo veel zorgen maken. Dat komt later wel. Nu zaak dat de zoming erop gaat komen. Bij een hen al iets van in de borst te zien. Zou de hen op de 2e foto in het midden paren met een Goud zwartgezoomde haan als je die hebt om de zoming te verbeteren. Dat zal ook de goudenkleur ten goede komen.

Het blauwe haantje zou je eventueel kunnen gebruiken op een goud zwartgezoomde hen. Zaak is wel om ook daar weer te selecteren op de zoming en het liefst met blauw erbij.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 22 feb 2018 23:09

hallo,

ondertussen zijn mijn cochins weer wat groter geworden.
deze 3 Blauwe dieren ga ik gebruiken voor de verdere kweek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel de vos op bezoek gehad, wat ik niet had voorzien (nu wel).
met gevolg dat ik geen ouder dieren meer over heb + een nieuwe zilverzwartgezoomde haan die ik had bij gehaald ter verbetering van de zoming en staart vorm.
ik heb direct de 10 eieren die ik nog had in de kast gelegd, waar ik nu 4 kuikens van heb.
hopelijk heb ik daar nog iets bruikbaars uit en overleeft hier mijn de andere bloedlijn.

1ntje is volledig wit (vader zzg moeder gzg) waardoor ik er van uit ga dat bijde ouders drager waren van ressesief wit?
Is dit een probleem voor mijn kleurslag, of gaan er gewoon af en toe zoon witte uitvallen?


Verder ga ik bovenstaande blauwe haan kruisen met mijn 2 overgebleven "zuivere" gzg hennen en
ga ik de 2 blauwe hennen waarschijnlijk kruisen tegen deze orpington haan
Afbeelding

heb hem als kuiken gehaald bij iemand met prachtige grote ouderdieren (duitse vader)
ik ben erg tevreden over zijn zoming en vollume en zou hem dan ook graag gebruiken in mijn kweekprojectje.
maar na verder onder zoek kom ik uit dat als de zoming doorloopt in de staart, zoals mijn haan. dit genetis op basis van ER (berken) is gemaakt en mijn dieren, met zwarte staart op basis van eb(aziatisch patrijs).
is dit een groot probleem, of fok ik dat er op 2j weer uit? iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 23 feb 2018 16:36

Heb je ook foto's van de kuikens?

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je project! Gebruik van je blauwe dieren met goed gezoomde dieren moet vast iets moois opleveren. Succes!

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 23 feb 2018 19:45

Afbeelding

Dit zijn de 4 kuikens om mijn andere bloedlijn in stand te houden. 3hanen en 1hen wrs. De donkere beloven nu al redelijk mooi gezoomd te worden (zoals hun vader). De witte komt dan volgens mij uit 2x split ressesief wit? Moest hij nu echt een goed type hebben, zou ik hem dan gebruiken? En kan ik zien of de andere spit voor wit zijn?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 23 feb 2018 22:09

Ik denk inderdaad ook dat het recessief wit is. Waarschijnlijk is er ooit een wit dier gebruikt in de lijnen om type te verbeteren. Wel heel toevallig dat het er nu uitvalt.

Je kunt er mee fokken, de vraag is of je dat wilt. Je kunt namelijk niet zien welke dieren van de nakomelingen split zijn. Als je dit witte kuiken wilt gebruiken voor de fok zou ik heel goed van de nakomelingen bijhouden uit welke ouders ze komen. Zo zou je kunnen volgen welke dieren er evt. recessief wit dragen en welke dieren dit mogelijk samenbrengen waardoor er weer wit uitkomt. Dit zou ik wel proberen te vermijden aangezien witte dieren geen tekening laten zien en je dus niet weet hoe hun zoming is. Zou zonde zijn als er in een verdere generatie veel witte kuikens geboren worden. Zou niet helpen om je doel te bereiken, maar voor het opzetten van je stam zou het wel kunnen. Zeker als je een goed type ermee in kunt brengen.

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 23 feb 2018 23:56

Bedankt. Ik ga hem laten uitgroeien omdat ik er maar 4 kuikens van heb maar wrs zal ik hem niet gebruiken.
Wat denk je van de kruising van de orpington haan met berken als basis met mijn cochins met meerzomigpatrijs als basis?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Roan12 » 24 feb 2018 14:55

Ik heb geen ervaring met Berken, of kleuren op deze basis.
Ik kan je wel vertellen dat Berken dominant is over de basis waarop jij nu je gezoomden maakt. Op zich is het niet erg als je Berken er weer uit wilt krijgen. Het is ook redelijk simpel om dat te doen. Berken is dominant dus dat zie je in het uiterlijk, ook als ze er maar 1 gen van hebben.

Als je gebruik wilt maken van de Orpington haan, zou ik het volgende doen. Als deze op Berken is, dan kruis je de F1 uit Orpington x gezoomd met een goed gezoomd dier op patrijsbasis. Selecteer vervolgens op het volgende. Je kunt gebruik maken van het kuikendons. Als je weer terug wilt naar de huidige basis, op patrijs dus, dan zoek je de kuikens uit op dons met rugstreeptekening. Deze zouden geen berken meer in zich moeten hebben. Laat deze opgroeien en kies de dieren met een goede zoming uit om mee verder te gaan. Er zullen ook wat getoepten uitvallen, deze zou ik niet gebruiken. Je kunt ook alle kuikens uit laten groeien, kijk dan weer naar de staarttekening. Dan kun je denk ik ook wel een eind komen. Ik bedenk dit volgens de theorie, hopelijk werkt de praktijk ook goed mee. Dan lukt het zeker! :duimop:

Veel succes!!

reteip
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:54
Land: belgie
M/V: M

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor reteip » 10 jan 2019 22:29

Het is al weer even geleden dat ik nog eens iets post maar het project loopt verder. Naast de witte bleken de kuikens 2 mooie geel zwartgezoomde hanen en 1 zilverzwart gezoomde hen te zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Met die laatste haan heb ik nog redelijk laat op het jaar kunnen kweken met bovenstaande goudblauw hen. Met als bruikbaar resultaat deze haan, waar ik erg tevreden over ben ( in deze faze)
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog een aantal andere kruisingen gemaakt
Zwarte cochin tegen gzg en de gzg orpinton haan tegen de goudblauwe hen.
Uit deze kruising zijn geen mooi gezoomde dieren gekomen (wat te verwachten was).
Maar wel veel betere (grotere) types. De beste hennen ga ik gebruiken om terug te kruisen tegen bovenstaande goudblauwe haan. En hopenlijk vallen er uit de terug kruising van de orpington kruising nu wel mooi gezoomde dieren.

Als 2de toom ga ik ook verder met de zilvere dieren.

Gebruikersavatar
Lady Daisy
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 dec 2006 17:13
Land:
M/V: V
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Cochin groot goud blauwgezoomd

Berichtdoor Lady Daisy » 14 sep 2019 10:26

Ik ben heel benieuwd hoe dit kweekseizoen verlopen is bij jouw?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten