wie kan mij helpen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..

Berichtdoor 232323 op 10 maart 2010 14:01

ik heb 2 brahma buff columbia hennen samen met een wit zwarte columbia haan , kan er mij iemand zeggen welk kleur kuikens daaruit voortkomt en zijn die dan ook kleurzuiver .
dank voor uw reacties
patrick
232323

Years of membership

Land: BELGIE
M/V: M

Berichtdoor sanne op 10 maart 2010 14:32

als je 2 kleuren door elkaar heen gooit wordt uiteindelijke kleur dus nooit kleurzuiver.
sanne

Years of membershipYears of membership

Lokatie: Gasselternijveenschemond

Berichtdoor Harm2 op 10 maart 2010 14:43

sanne schreef:als je 2 kleuren door elkaar heen gooit wordt uiteindelijke kleur dus nooit kleurzuiver.

Vaak wel zo, maar in dit geval fout. Het zijn beide columbia's alleen de grondkleur verschilt. Goud (buff) en zilver (wit) zijn geslachtsgebonden waarbij zilverdominant is. Uit deze combinatie vallen dus gewone fokzuivere wit-zwartcolumbia hennen en fokonzuivere (voor zilver) wit-zwartcolumbia hanen. Vaak kan de grondkleur van de columbia's uit een dergelijke combinatie wel better/witter. Ik ken meerdere fokkers van buffcolumbia's en columbia's die deze kruising uitvoeren om bijv. de bouw van de buff's te verbeteren en zelf om de egaliteit van de buff's te verbeteren. Ook kan bovenstaande kruising uitgevoerd kunnen worden om bijv. de tekening van de columbia's te verbeteren(al ligt dat niet erg voor de hand).
Harm2

Lokatie: fryslân

Berichtdoor sanne op 10 maart 2010 15:04

Weer wat geleerd! :gutgut:
sanne

Lokatie: Gasselternijveenschemond

Berichtdoor Sigrid op 11 maart 2010 00:25

De klassieke goud x zilver kruising levert problemen op met autosomaal rood in de zilveren dieren.
Deze zullen vlekkerig zijn, de hanen kunnen roze schouders krijgen en de hennen roze koppen en roze strepen langs de snavel naar beneden, sommigen ook een roze vleugelboog en nog wat vlekken in het zadel.

Leuk als je een gouden haan gebruikt op zilveren hennen en de haantjes daaruit zijn waardeloos.
Wie goeie zilvers hieruit krijgt is aan een bril toe of een tovenaar met witsel :gutgut:

Corrigeer me als ik het fout heb ;)
Sigrid

Years of membershipYears of membershipYears of membership

Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Harm2 op 11 maart 2010 15:39

Om mooie witten te krijgen is goud x zilver niet echt logisch nee (om goud te verbeteren wel erg bruikbaar!). De hanen zijn inderdaad waardeloos qua kleur al verschilt de hoeveelheid goud/rood in de veren wel veel naar mijn idee. Ik heb met zilverpel Fries hoen hennen (uit zilver x goud) wel ZG kleur gekregen op de t.t.'s. In en in sneeuwwit is anders maar acceptabel zeker wel, menig grijze keurmeester die het geen eens zal opvallen. Daarnaast zijn deze zilveren hennen gepaard aan en goede zilveren stam wel te gebruiken naar mijn mening. Kanttekening hierbij is wel, dat de zilverpellen mogelijk een dosisje ig bij zich hebben/hadden.
Harm2

Berichtdoor 232323 op 13 maart 2010 11:13

oke ,maar er niets gezegd over de buff (goud) kuikens , wat worden deze
patrick
232323

Years of membership

Land: BELGIE

Berichtdoor Harm2 op 13 maart 2010 12:13

Uit een wit-zwartcolumbia haan X buffcolumbia hennen vallen alleen maar (voor het oog) wit-zwartcolumbia dieren. Waarbij de hennen fokzuiver voor de witte grondkleur zijn en de hanen fokonzuiver.
Harm2

Berichtdoor mathijsVDE op 27 apr 2010 20:02

Harm2 schreef:
sanne schreef:als je 2 kleuren door elkaar heen gooit wordt uiteindelijke kleur dus nooit kleurzuiver.

Vaak wel zo, maar in dit geval fout. Het zijn beide columbia's alleen de grondkleur verschilt. Goud (buff) en zilver (wit) zijn geslachtsgebonden waarbij zilverdominant is. Uit deze combinatie vallen dus gewone fokzuivere wit-zwartcolumbia hennen en fokonzuivere (voor zilver) wit-zwartcolumbia hanen. Vaak kan de grondkleur van de columbia's uit een dergelijke combinatie wel better/witter. Ik ken meerdere fokkers van buffcolumbia's en columbia's die deze kruising uitvoeren om bijv. de bouw van de buff's te verbeteren en zelf om de egaliteit van de buff's te verbeteren. Ook kan bovenstaande kruising uitgevoerd kunnen worden om bijv. de tekening van de columbia's te verbeteren(al ligt dat niet erg voor de hand).

dat is hem dus
mathijsVDE

Land: Belgie

Berichtdoor Salasander op 28 apr 2010 12:49

En als je een wit zwartcolombia haan op buff hennen zet? Zou daar dan buff zwartcolombia kunnen uitkomen?
Of als je een buff haan op een wit zwartcolombia hen zet.
Salasander

Years of membershipYears of membershipYears of membershipYears of membership

Lokatie: Wetteren

Keer terug naar Fokkerij