ik heb 2 brahma buff columbia hennen samen met een wit zwarte columbia haan , kan er mij iemand zeggen welk kleur kuikens daaruit voortkomt en zijn die dan ook kleurzuiver .
dank voor uw reacties
patrick
sanne schreef:als je 2 kleuren door elkaar heen gooit wordt uiteindelijke kleur dus nooit kleurzuiver.
Harm2 schreef:sanne schreef:als je 2 kleuren door elkaar heen gooit wordt uiteindelijke kleur dus nooit kleurzuiver.
Vaak wel zo, maar in dit geval fout. Het zijn beide columbia's alleen de grondkleur verschilt. Goud (buff) en zilver (wit) zijn geslachtsgebonden waarbij zilverdominant is. Uit deze combinatie vallen dus gewone fokzuivere wit-zwartcolumbia hennen en fokonzuivere (voor zilver) wit-zwartcolumbia hanen. Vaak kan de grondkleur van de columbia's uit een dergelijke combinatie wel better/witter. Ik ken meerdere fokkers van buffcolumbia's en columbia's die deze kruising uitvoeren om bijv. de bouw van de buff's te verbeteren en zelf om de egaliteit van de buff's te verbeteren. Ook kan bovenstaande kruising uitgevoerd kunnen worden om bijv. de tekening van de columbia's te verbeteren(al ligt dat niet erg voor de hand).