vererving agresief gedrag

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Smetsjen
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 jun 2004 21:23
Land:
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor Smetsjen » 13 dec 2005 18:37

Zet er anders eens een taiwan shamo van mij bij. Hij zal vlug gekalmeerd zijn. :-D Grapstsjen ee

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Berichtdoor brahmatje » 13 dec 2005 18:52

Cochin krielen horen heel vriendelijk te wezen, en niet agresief. Er zijn wel stamen met cochin krielen die heel agresief zijn, in Afflighem (tentoonstelling) zat er vorig jaar een rij cochin krielen die heel agresief waren. Als je je hand in de buurt van de kooi hield dan vlogen ze er gelijk op af. Ik denk dat deze allemaal van dezelfde fokker waren, ze waren verder wel heel mooi.
Gelukkig is dit een uitzondering, en zijn de meeste cochinkrielen heel tam, ik zal als ik jouw was overwegen om de hennen ook weg te doen (die 2 parelgrijs hennen). Zeker als het een probleem is als ze agresief zijn. En zeker niet de haan bij deze 2 hennen zetten lijkt mij.

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 13 dec 2005 19:49

De haan gaat zoiezo niet bij de parelgrijze hennetjes hoor hij is tarwe en bedoelt om voor het eerst te fokken voor tt. ;) ...het hennetje wat bij hem hoort is wel heel tam en lief ...

Hij komt gelijk op je af en pikt waar hij pikken kan heb al een aantal bloeduitstortinkjes van hem gehad :roll: maar als je hem eenmaal goed heb is hij wel rustig verder...

Ik dacht dus met deze 2 een beginnetje te maken en daaruit gaan selecteren :oops:

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Berichtdoor brahmatje » 13 dec 2005 20:01

Als je die kleurslag wilt houden en je hebt er verder geen andere haan bij (die niet vals is) dan kun je toch overwegen om er mee door te fokken.
Misschien valt de vererving mee, dit is soms ook wel een beetje afwachten.
Ik zou de haan dan geen 2e keer aanhouden, dus volgend jaar weg doen nadat je genoeg nakomelingen hebt.

Gebruikersavatar
Sjaakje
Berichten: 4901
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:59
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor Sjaakje » 13 dec 2005 20:11

Ik vind het doodzonde om het lieve karakter van het hennetje te laten ondersneeuwen door het karakter van de haan. Gedag is ter aller tijden erfelijk, hoe kan men anders een omschrijving maken van de rassen met karakteromschrijving erbij? De kans is groot dat er wat mildere diertjes uitkomen omdat de hen van het goede karakter is maar ik zou zelf het risico niet willen lopen als ik jou was. Ik zou zelf 'soep van hem koken' ;) en kijken of je een ander mooi en lief exemplaar te pakken kan krijgen.

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 13 dec 2005 20:21

Sjaakje schreef:...'soep van hem koken' ;) en kijken of je een ander mooi en lief exemplaar te pakken kan krijgen.


Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk wel beginnen met twee dieren die onverwant zijn... ook geen goede start als beginnende fokker gezien de tijd en ervaring die het kost om uit zo'n combi weer de goede eigenschappen omhoog te halen en de slechte weg te fokken.
Persoonlijk zou ik de gok wagen en er toch een ronde van broeden, maar dat is mijn idee.

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 13 dec 2005 20:22

Ik zal nog eens even nadenken en kijken hoe ik het op kan lossen ;) ....Misschien dat ik hem idd toch 1 keer gebruik en dan uitselecteer op goed en lief ...en misschien dat ik tegen die tijd dat de broedemacine aangaat nog wel tarwe eieren kan halen zodat ik meer keus heb mochten zijn nakomelingen ook zo agresief zijn... ;)

Maar jullie denken niet dat dit gedrag overgaat of aangeleerd is ??? (kan volgens mij niet hoor heb hem al vanaf eitje ) ;)

Deze knappe vent is het ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
pieter.debruyne
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:48
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor pieter.debruyne » 13 dec 2005 21:01

Hoewel ik er niet veel van ken lijkt het me een echt goed beestje. Kweek er eens mee en zie wat er allemaal van nakomelingen uitkomt. Sommige hanen zijn wat agresief midden in de paartijd. Dikwijls valt het daarna wel wat mee. Het hoeft ook niet 100% te vererven hee. Het is genoeg dat je uit alle nakomelingen 1 haantje hebt dat niet zo aggresief is en toch de uitelijke kwaliteiten erft van papa. Zolang je hem maar niet blijft gebruiken.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: vererving agresief gedrag

Berichtdoor gonda » 13 dec 2005 21:49

toby schreef:Hoi na aanleiding van het topic over een agresieve haan heb ik nu dus een vraag...

Onze haan is ook erg agresief maar is onze start voor aankomend fokseizoen ...Vererft dit gedrag erg of valt dat reuze mee ? en houden jullie rekening met het gdrag als je fokt ??

Toby
een vraagje: is dat een haan die je zelf opgefokt hebt?
gonda

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: vererving agresief gedrag

Berichtdoor toby » 14 dec 2005 10:07

gonda schreef:
toby schreef:Hoi na aanleiding van het topic over een agresieve haan heb ik nu dus een vraag...

Onze haan is ook erg agresief maar is onze start voor aankomend fokseizoen ...Vererft dit gedrag erg of valt dat reuze mee ? en houden jullie rekening met het gdrag als je fokt ??

Toby
een vraagje: is dat een haan die je zelf opgefokt hebt?
gonda


ja dat klopt hij is met 1e paasdag hier uit het eitje gekropen... ;)

Of bedoel je dat niet??

Als je bedoelt zelf uit een combinatie gekweekt dan niet ...Ik heb de eieren van een man die serieus fokt met tarwe cochinkrielen voor tt's

We hadden 7 eitjes waarvan 4 bevrucht en uitgekomen ...2 hanen 2 hennen ...1 haan en hen waren niet goed genoeg voor tt's ivm. de kammen die niet goed waren dus zijn toen al eruitgeselecteerd (heeft die man gedaan) deze haan was dus het beste van de 2 (inmiddels valt zijn kam een beetje om wat ook niet mag)

Die man heeft mij gezegt dat ik deze hen en haan idd 1 keer aan elkaar kon koppelen en dan idd zoon moeder of dochter vader verder moest fokken....dus zoiezo zou het 1 malig zijn dat ze samen komen ...

Deze haan en hen zijn trouwens ook beide nog best wel met wat foutjes hoor ...ze hadden een zg allebij maar er waren nog wel genoeg punten om op te selecteren.... ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten