Wat te doen met kleine haantjes...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Jan Bollen » 20 jun 2009 21:10

Je gaat toch niet een jaar genieten van kuikentjes omdat je ze zo lief vindt (puur voor eigen genot) om nadien te bepalen of ze al dan niet verder van het leven mogen genieten? Bij jou kabee hebben ze 'misschien' nog de kans dat ze mogen blijven. Als je op voorhand het risico neemt op haantjes moet je op dat moment al een oplossing hebben als het inderdaad haantjes zijn. Kuikens omdat 'oh wat zijn ze schattig' is niet bepaald een teken van dierenliefde. Mijn advies is NIET DOEN !!!


Waarom moet er zo sentimenteel over gedaan worden? Kippen houden heeft niks met dierenliefde te maken. Als je van je hennen houd zou je ze moeten laten steriliseren. Voor de hen iedere dag de kwelling van een bevalling zodat jij 's morgens een eitje bij je boterham hebt- is dat dierenliefde? Kippen zijn eier- en vleesproducenten en die kunnen dat maar blijven doen als er kuikens worden uitgebroed, van je eigen kippen of van de kippen van iemand anders.

koop kuikens waar je het geslacht van weet .. dan heb je toch kuikens alleen broed je ze zelf niet uit ;)


Dan heeft iemand anders de haantjes al voor je opgeruimd en dan is het probleem niet bij jezelf :mrnono:

Kweek gewoon wat kuikentjes, het broedproces is ook heel fijn om mee te maken en verkoop of geef de haantjes aan iemand die ze kan slachten en opeten.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor nyckle » 20 jun 2009 23:54

Jan Bollen schreef:
Je gaat toch niet een jaar genieten van kuikentjes omdat je ze zo lief vindt (puur voor eigen genot) om nadien te bepalen of ze al dan niet verder van het leven mogen genieten? Bij jou kabee hebben ze 'misschien' nog de kans dat ze mogen blijven. Als je op voorhand het risico neemt op haantjes moet je op dat moment al een oplossing hebben als het inderdaad haantjes zijn. Kuikens omdat 'oh wat zijn ze schattig' is niet bepaald een teken van dierenliefde. Mijn advies is NIET DOEN !!!


Waarom moet er zo sentimenteel over gedaan worden? Kippen houden heeft niks met dierenliefde te maken. Als je van je hennen houd zou je ze moeten laten steriliseren. Voor de hen iedere dag de kwelling van een bevalling zodat jij 's morgens een eitje bij je boterham hebt- is dat dierenliefde? Kippen zijn eier- en vleesproducenten en die kunnen dat maar blijven doen als er kuikens worden uitgebroed, van je eigen kippen of van de kippen van iemand anders.

koop kuikens waar je het geslacht van weet .. dan heb je toch kuikens alleen broed je ze zelf niet uit ;)


Dan heeft iemand anders de haantjes al voor je opgeruimd en dan is het probleem niet bij jezelf :mrnono:

Kweek gewoon wat kuikentjes, het broedproces is ook heel fijn om mee te maken en verkoop of geef de haantjes aan iemand die ze kan slachten en opeten.



Jan ik kan me hier volledig in vinden!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Lies » 21 jun 2009 19:22

Jan schreef:
Waarom moet er zo sentimenteel over gedaan worden? Kippen houden heeft niks met dierenliefde te maken. Als je van je hennen houd zou je ze moeten laten steriliseren. Voor de hen iedere dag de kwelling van een bevalling zodat jij 's morgens een eitje bij je boterham hebt-


Dat gaat wel wat ver. Je kunt kippen ook voor de lol houden. Dat doe ik zelf in elk geval en ik ben heus niet de enige. Steriliseren gaat ook wat ver want die ingreep kan je ook als kwelling zien en daarnaast is een ei leggen op zich een natuurlijk iets waarvan niet bekend is of een hen dat als naar ervaart. Zoveel eieren leggen is niet natuurlijk, nee maar om nu sterilisatie aan te gaan raden :?
Elfi hier legt een ei in 15 minuten en er is niets dat er op wijst dat ze zich dan niet prettig voelt.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Jan Bollen » 21 jun 2009 21:42

Ik heb er hier die er een halve dag over doen om hun ei kwijt te geraken, en dat gaat niet van harte. Ik geef dit voorbeeld maar om dat er over liefde voor dieren gesproken wordt, ik houd ook van mijn dieren.
De meeste van mijn kippen komen naar mij toe voor een aai of om opgepakt te worden zonder dat ik speciale lekkernijen nodig heb, maar ik kweek kippen voor tentoonstellingen en daarom moet er gekweekt en geselecteerd worden. Het is ieder keer een wonder als de eitjes in de broedkast uitkomen. Nu ben ik weer in verwachting van een Ardennerkrieltje dat onder een vlierstruik op 9 eitjes zit, ik weet niet wanneer ze moeten uitkomen.

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Sigrid » 23 jun 2009 11:44

Met dat hennetje die zo zwaar van een ei bevalt wordt zeker niet gekweekt he?
Mijn ervaring is dat zoiets kans maakt op de dochters over te gaan.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Jan Bollen » 23 jun 2009 12:08

Daar heb ik nooit rekening mee gehouden. De ene hen zie je niet dat ze legt en de andere heeft er werkelijk veel moeite mee. Ik heb er nooit over gedacht dat het erfelijk zou kunnen zijn. Ik heb ze het eerste jaar, ik zal er eens op letten wat haar dochters doen.

amarins
Berichten: 701
Lid geworden op: 04 jul 2009 10:17
Land: Friesland
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor amarins » 09 jul 2009 13:45

Tsja, bij mij in de tuin zijn onlangs ook twee jonge haantjes gedumpt. Waarschijnlijk zat er iemand mee in z'n maag en heeft ie ze een "kans" willen geven in de vrije natuur. Aangezien de vorige hier gedumpte haan precies anderhalve dag van zijn vrijheid heeft kunnen genieten (toen is hij door een loslopende hond doodgebeten), heb ik deze twee nu in een zeer ruime konijnenren zitten.
Voor de zekerheid nog een advertentie op marktplaats gezet.
Sinds een week ben ik me nu aan het verdiepen in kippen/hanen, zo doende kwam ik ook op dit forum.

Ook heb ik ergens gelezen dat van een legsel 65% haantje is, dus kies je voor henneneieren, wees je dan bewust van het feit dat er minstens even veel haneneieren zijn geweest. Het is al eerder genoemd: iemand anders heeft dan de keus gemaakt wat er met die haantjes is gebeurd. Sluit in ieder geval niet je ogen hiervoor!

Wat ik je vooral wil meegeven: wees heel zeker van je zaak en anders: doe het niet! Dat voorkomt een hoop dierenleed!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Chantal » 09 jul 2009 14:50

Een eitje leggen kan dus voor veel kippen pijnlijk zijn ? Dat wist ik dus echt niet. Ik merk dus ook dat sommige kippen wel erg lang in het legnest moeten blijven zitten voor ze dat eitje kwijt zijn.

Gebruikersavatar
Dieter T
Berichten: 1756
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:11
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Dieter T » 09 jul 2009 14:53

Ik probeer ze gewoon te verkopen die haantjes en als het echt ni lukt gaan ze gratis weg , .. of blijven hier . :P

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Kareltje » 09 jul 2009 15:34

pfff ik heb weer geluk, van de 11 kuikens maar 2 haantjes, van een heb ik nog mijn twijfels maar dan nog.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten