goud berken vererving

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: goud berken vererving

Berichtdoor Ruben » 24 mei 2004 21:33

cochin67 schreef:Het is gewoon makkelijk als je weet wat je hebt aan kuikens zodat je eventueel al op de eerste dag op zoek kunt gaan naar nieuwe "pleegouders"

mja, dat kan je sowieso al doen hoor!
procentueel gezien heb je 50% kans op hanen, dus als je van plan bent van volgend jaar 10 eieren uit te broeden, dan kan je nu gerust al op zoek gaan naar 5 mensen die een haantje willen!
het is gemakkelijker van tegen iemand te zeggen van "sorry ik heb geen haan meer" dan dat ge er met een heel deel blijft zitten!
voor die persoon is dat meestal niet zo erg: aan hanen alleen geraken is echt niet moeilijk, kijk rond augustus, september maar eens op de vraag-aanbodsites, in't begin vragen ze er nog geld voor, maar die prijs zakt na een paar weken serieus naar beneden, vooral als de verkopers liefhebbers zijn!

wees u er van bewust dat veel mensen niet een haantje alleen willen en dat de kans dus groot is dat ge met een deel van de haantjes gaat blijven zitten, ook al hebt ge goed gezocht naar pleegouders!
pak het bij de verkoop ook slim aan: als je tussen je kuikens 5 hennetjes en 5 haantjes hebt, ga dan geen haantje met 3 hennetjes verkopen, want dan ga je er zeker overhouden!

cochin67 schreef:Ik ga maar gewoon op zoek naar een cochinhaantje met een mooi kleurtje,dan heb je altijd een verrassing wat eruit komt.

of je kan zeggen welke kleuren je mooi vindt en dan wil ik tijdens mijn pauzes (moet af en toe ook gestudeerd worden met de examens voor de deur ;) ) wel eens opzoeken wat je daaruit gaat krijgen
heb de laatste dagen tijdens mijn pauze's nog een heel deel over algemene genetica en kleurvererving bij hoenders gelezen (ja, voor mijn plezier :-) ) dus de kans is groot dat ik u ongeveer ga kunnen zeggen wat je mag verwachten!
dan is de verrassing er natuurlijk af, maar als je twijfelt tussen twee kleuren voor je haan, dan kan je op basis van de verwachte kleur van de nakomelingen misschien een betere beslissing maken!
je ziet maar...

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 28 mei 2004 13:04

Ik twijfel maar ik meen dat als je met zwart kruist dat er dan ook een deel buffcolumbiakleurigen uit gaan vallen. Andersom in ieder geval wel.
Berken en columbia ligt namelijk erg dicht bij elkaar.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 30 mei 2004 19:02

zwart met berken gaat volgens mij geen buffcolumbia-gen geven...
tenzij die zwarte columbia-achtergrond ofzo heeft, dan zou het misschien wel lukken!
maar die columbia-factor kan je niet tevoorschijn toveren, die moet er inzitten en blijkbaar zit die niet in berken..

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 03 jun 2004 12:53

Ruben schreef:zwart met berken gaat volgens mij geen buffcolumbia-gen geven...
tenzij die zwarte columbia-achtergrond ofzo heeft, dan zou het misschien wel lukken!
maar die columbia-factor kan je niet tevoorschijn toveren, die moet er inzitten en blijkbaar zit die niet in berken..

greetz
Ruben

(zilver)berken en (wit)columbia resp. goudberken en buffcolumbia zitten op hetzelfde gen.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 03 jun 2004 13:51

heb het even opgezocht in de voorbereidende cursus voor keurmeesters:
zilverhalzig wordt veroorzaakt door E^R en S
columbia wordt veroorzaakt door e^b, S en Co
bij zilverhalzig is deze Co-locus dus niet door Co (columbia-factor) bezet
de halzig-factor (E^R) zit op de E-locus (waar ook zwart, patrijs, wildkleur, tarwe...op zitten) en zit dus niet op dezelfde locus als de columbia-tekening, want die zit op de Co-locus

zwart gaat met zilverhalzig gewoon zwarte dieren geven die heterozygoot zijn voor halzig (E^R)
zwart met columbia weet ik niet, maar zou idd zilverhalzig kunnen geven door het feit het zwart het wit van het lichaam zou "opslokken" en Co de columbia-veren een dikke zwarte schachtstreep geeft en dit dan in combinatie met de zilverfactor...

mja, in hoeverre die cursus compleet is, weet ik niet natuurlijk :?

greetz
Ruben die zit te wachten op de heruitgave van Gankema

Gebruikersavatar
Koers
Berichten: 2647
Lid geworden op: 10 mei 2004 19:15
Land:
M/V: V
Locatie: Twello
Contacteer:

Berichtdoor Koers » 03 jun 2004 15:17

Ruben schreef:heb het even opgezocht in de voorbereidende cursus voor keurmeesters:
zilverhalzig wordt veroorzaakt door E^R en S
columbia wordt veroorzaakt door e^b, S en Co
bij zilverhalzig is deze Co-locus dus niet door Co (columbia-factor) bezet
de halzig-factor (E^R) zit op de E-locus (waar ook zwart, patrijs, wildkleur, tarwe...op zitten) en zit dus niet op dezelfde locus als de columbia-tekening, want die zit op de Co-locus


Is dat Grieks :shock: :P

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 03 jun 2004 16:42

Koers schreef:Is dat Grieks :shock: :P

;) bijna, probeer nog een keer ;)
de termen zijn niet zo moeilijk hoor, de meeste afkortingen komen van het engels ofwel van de stof waarmee ze te maken hebben:
E komt van eumelanine, het zwarte pigment
S komt van silver (hoofdletter wijst op dominantie)
Co komt van columbia...

waarvoor de R staat, ben ik nog niet uit, net zoals bij andere symbolen voor mogelijke allelen op de E-locus:
e^b is bruin, brown dus, e^Wh is dominant tarwe (wheaten)...
maar e+ is patrijs en e^y is recessief tarwe...vraag me niet hoe ze er aan komen ;)

andere symbolen: B voor de koekoek (barred), lav voor parelgrijs (lavender), ig (inhibitor of gold) zet het rode van bv patrijs om in geel, mo is de bonte factor (mottled)
en ga zo nog maar even door :-)

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ineke
Berichten: 2234
Lid geworden op: 09 okt 2002 20:04
Land:
M/V: V

Berichtdoor Ineke » 04 jun 2004 11:23

Ruben schreef:heb het even opgezocht in de voorbereidende cursus voor keurmeesters:

Ruben, wat jij daar noemt is allemaal abacadabra. Het klinkt heel interessant maar ik denk dat 99,9% van de kippenforummers er helemaal niks van begrijpen. Je zult het toch in normale 'nederlandse' taal moeten vertellen anders is het zonde van de moeite.
Wat betreft het onderwerp: hoe het zit, zit het, maar de ervaring leert dat het echt zo is dat de factoren aan elkaar verwant zijn.
Probeer maar gewoon, dan zie je het vanzelf.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 05 jun 2004 13:35

je hebt gelijk, ik zal na de examens een "vertaling" maken zodat iedereen er wat aan heeft!
en zoals ik al zei zou het dus wel kunnen dat ze zilverhalzig geven, maar dan op een andere manier dan met het "halzig"allel: de columbia zou ervoor kunnen zorgen dat het zwarte pigment in de hals samengebracht wordt rond de veerschacht en dat daardoor het wit of goud toch te voorschijn komt en dus toch een "halzig" tekeningpatroon geeft...
dit laatste staat zo niet in de boek, heb ik zelf wat proberen te beredeneren, zou dus ook verkeerd zijn!

Ineke schreef:Probeer maar gewoon, dan zie je het vanzelf.

daar heb ik spijtig genoeg de plaats niet voor, maar ik geloof je wel hoor!
alleen ben ik wel eens benieuwd welk genetisch mechanisme erachter zit...

greetz
Ruben


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten