Phoenix krielen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gast

Berichtdoor Gast » 09 jun 2004 14:42

Wat ik zelf doe is eieren in het hok leggen van mijn phoenixjes en hun eieren broed ik uit met de broedmachine en dan verwissel ik de eieren op de dag dat ze uitkomen en dan kijken ze altijd en accepteren ze de kuikentjes. Volgensmij is het heel dom om het zo te doen maarjah. Anders zie ik nooit phoenixkriellen met kuikentjes. Soms broeden mijn sussex hennetjes ook de eieren uit. Zo heb ik ook gehad dat 1 van mijn sussex hennetje een nest van fazanten had uitgebroed. Dus ik zoeken van welke kip die kuikentjes waren en toen groeide ze op zag ik dat het fazanten waren :-D . ik heb ze wel gehouden en ze lopen nog steeds met de kippen mee. :-D

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 09 jun 2004 15:08

Een fokster die ik ken heeft ook phoenix krielen, bij haar worden ze ook zelden broeds... In de drie jaar dat zij phoenix krielen heeft zijn ze bij haar ook nog nooit broeds geweest... het is dus geluk als er eentje broeds wordt

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jun 2004 15:26

Maar zeg nooit nooit!! Misschien word er wel een keer 1tje broeds. Dan heb je geluk :-D

Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 1821
Lid geworden op: 24 okt 2002 23:17
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Arnhem

Berichtdoor Marianne » 09 jun 2004 17:15

Ik zal het af moeten wachte, wat Ruben zegt. Ik heb al broedeieren afgestaan aan iemand in Noord-Holland die twee broedse hennen had (en geen haan)Ze kunnen dus blijkbaar wel broeds worden....
Misschien ben ik wel gewoon te ongeduldig!

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 11 jun 2004 19:40

roos schreef:Wat ik zelf doe is eieren in het hok leggen van mijn phoenixjes en hun eieren broed ik uit met de broedmachine en dan verwissel ik de eieren op de dag dat ze uitkomen en dan kijken ze altijd en accepteren ze de kuikentjes. Volgensmij is het heel dom om het zo te doen maarjah.

ik zou niet weten wat daar dom aan is?
vele liefhebbers en fokkers doen het zo...
heb het dit jaar ook zo gedaan: je moet niet wachten tot een hen broeds wordt, minder kans op beschadigde eieren of eieren die te lang koud liggen als ze in het verkeerde nestbakje gaat zitten...

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 1821
Lid geworden op: 24 okt 2002 23:17
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Arnhem

Berichtdoor Marianne » 11 jun 2004 22:20

Ik heb een broedmachine voor zo'n 20 eitjes op de kop getikt.Maar snap ik het nu goed wat jullie doen? Je broed de eieren uit met de machine en schuift daarna de kuikens onder een ( niet-broedse) kip???
Die mogelijkheid kende ik niet, of begrijp ik het verkeerd?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 11 jun 2004 22:40

nee, je schuift de kuikens onder een broedse kip!
nog beter is als je de kip laat broeden op namaakeieren en een of twee dagen voor de eieren in de broedmachine gaan uitkomen, wissel je de kalkeieren voor de eieren
de kip gaat dan denken dat het haar kuikens zijn en gaat er minder problemen van maken om ze te accepteren dan wanneer je ineens zomaar kuikens onder haar duwt!
heb zelf dit jaar meegemaakt dat ik de kuikens eronder zette en de kloek ze niet aannam, dus hou in dat geval wel een warmtelamp bij de hand!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 1821
Lid geworden op: 24 okt 2002 23:17
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Arnhem

Berichtdoor Marianne » 12 jun 2004 19:19

Ik dacht al!
Maar als mijn kippen broeds worden zie ik niet helemaal de extra waarde van het uitbroeden met de machine. Dan kunnen ze toch ook zelf eitjes uitbroeden?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 13 jun 2004 00:31

mja, zal even uitleggen hoe het bij mij in zijn werk gegaan is dit jaar:
de eerste ronde heb ik met de kip gebroed, maar daarna heb ik de eieren altijd gebroed in een volautomaat bij een vriend van mij!
er zijn alleen maar voordelen aan, zo goed als geen nadelen:
je begint eieren te verzamelen en als je uw hoopje hebt, moet je niet wachten tot je een kloek hebt, je stopt ze gewoon in de machine en je begint al te broeden!
ondertussen probeer je een kip broeds te krijgen, wat op een tijdspanne van 3 weken meestal wel lukt...als je goede broedhennen hebt tenminste ;)
je kan dan dus beginnen broeden op een moment die voor u geschikt is en je moet bv de eieren geen week ouder laten worden dan eigenlijk nodig is!
en die kip zal niet klagen omdat ze een week minder mag zitten...

een ander voordeel is dat de eieren geen schade kunnen oplopen door de kip (zware rassen of rassen met veel voetbevedering)
ze kunnen niet geroofd worden als je ren niet roofdier-dicht is
het is vele gemakkelijker om eieren te schouwen enzo aangezien je daarvoor de kip niet moet storen...
de eieren plaats je dan onder de kip voor ze gaan uitkomen, dus de kip voedt de jongen op, zodat je geen miserie hebt met warmtelampen enzo

doordat ik chabo's fok, zou deze methode heel gunstig voor mij kunnen zijn (als je fokhen natuurlijk op een normale manier legt en niet zoals die van mij na 8 eieren broeds wordt :? )
ik kan ongeveer onder mijn broedkrieltjes een krielei of 9 steken (11 zou misschien ook nog lukken, maar dat riskeer ik niet)
aangezien de kortbenige factor van de chabo's lethaal is, gaat 25% van de eieren sowieso niet uitkomen...
die 25% is natuurlijk op een groot aantal, maar voor hetzelfde geld heb ik dus dat 4 van de 9 eieren niet uitkomen door deze factor...
dan ben ik die hen dus "kwijt" voor de volgende weken omdat ze 5 kuikens moet verzorgen, terwijl ze er gerust 9 aan kan, ze doet dus eigenlijk maar de helft van het werk waarvoor ze eigenlijk hier is!
als ik nu echter met de broedmachine-methode werk, dan kan ik bv 13 eieren inleggen, zodat ik uiteindelijk misschien 9 kuikens heb die uit het ei komen en dan heeft de kip dus wel een volledige taak en heb ik bijna het dubbel aantal kuikens met dezelfde inspanning!
de meeste chabofokkers ruimen de eerste dag de langbenige dieren op, aangezien die nutteloos zijn voor de tentoonstellingen en ze niet oneindig veel plaats hebben...
voor hun is het dus nog beter van met een broedmachine te werken, aangezien ze dan alleen maar de kortbenige kuikens onder de kloek/warmtelamp moeten steken en dus optimale winst hebben..

als nadeel heb je natuurlijk dat bij een langdurige elektriciteitspanne de machine niet werkt...
heb je dan al een kloek: geen probleem, steek je de eieren daaronder
is de panne echter voor dat je een kip broeds hebt en duurt ze nogal lang, dan kan het zijn dat je eieren om zeep zijn
ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen een vriend heeft met een volautomatische broedmachine waar nog wel wat plaats over is...

mja, ik weet nog niet of ik het volgend jaar terug op deze manier ga doen!
misschien schakel ik wel helemaal over op kunstmatig broeden, dan kan ik een stuk vroeger beginnen met broeden, zodat ik niet (zoals nu dus) eieren moet vervoeren enzo tijdens de examens en zodat alle dieren weg kunnen voor het nieuwe academiejaar begint...

ochja, dat zijn dingen waar ik nog een hele tijd over kan nadenken ;)

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 13 jun 2004 00:31

mja, zal even uitleggen hoe het bij mij in zijn werk gegaan is dit jaar:
de eerste ronde heb ik met de kip gebroed, maar daarna heb ik de eieren altijd gebroed in een volautomaat bij een vriend van mij!
er zijn alleen maar voordelen aan, zo goed als geen nadelen:
je begint eieren te verzamelen en als je uw hoopje hebt, moet je niet wachten tot je een kloek hebt, je stopt ze gewoon in de machine en je begint al te broeden!
ondertussen probeer je een kip broeds te krijgen, wat op een tijdspanne van 3 weken meestal wel lukt...als je goede broedhennen hebt tenminste ;)
je kan dan dus beginnen broeden op een moment die voor u geschikt is en je moet bv de eieren geen week ouder laten worden dan eigenlijk nodig is!
en die kip zal niet klagen omdat ze een week minder mag zitten...

een ander voordeel is dat de eieren geen schade kunnen oplopen door de kip (zware rassen of rassen met veel voetbevedering)
ze kunnen niet geroofd worden als je ren niet roofdier-dicht is
het is vele gemakkelijker om eieren te schouwen enzo aangezien je daarvoor de kip niet moet storen...
de eieren plaats je dan onder de kip voor ze gaan uitkomen, dus de kip voedt de jongen op, zodat je geen miserie hebt met warmtelampen enzo

doordat ik chabo's fok, zou deze methode heel gunstig voor mij kunnen zijn (als je fokhen natuurlijk op een normale manier legt en niet zoals die van mij na 8 eieren broeds wordt :? )
ik kan ongeveer onder mijn broedkrieltjes een krielei of 9 steken (11 zou misschien ook nog lukken, maar dat riskeer ik niet)
aangezien de kortbenige factor van de chabo's lethaal is, gaat 25% van de eieren sowieso niet uitkomen...
die 25% is natuurlijk op een groot aantal, maar voor hetzelfde geld heb ik dus dat 4 van de 9 eieren niet uitkomen door deze factor...
dan ben ik die hen dus "kwijt" voor de volgende weken omdat ze 5 kuikens moet verzorgen, terwijl ze er gerust 9 aan kan, ze doet dus eigenlijk maar de helft van het werk waarvoor ze eigenlijk hier is!
als ik nu echter met de broedmachine-methode werk, dan kan ik bv 13 eieren inleggen, zodat ik uiteindelijk misschien 9 kuikens heb die uit het ei komen en dan heeft de kip dus wel een volledige taak en heb ik bijna het dubbel aantal kuikens met dezelfde inspanning!
de meeste chabofokkers ruimen de eerste dag de langbenige dieren op, aangezien die nutteloos zijn voor de tentoonstellingen en ze niet oneindig veel plaats hebben...
voor hun is het dus nog beter van met een broedmachine te werken, aangezien ze dan alleen maar de kortbenige kuikens onder de kloek/warmtelamp moeten steken en dus optimale winst hebben..

als nadeel heb je natuurlijk dat bij een langdurige elektriciteitspanne de machine niet werkt...
heb je dan al een kloek: geen probleem, steek je de eieren daaronder
is de panne echter voor dat je een kip broeds hebt en duurt ze nogal lang, dan kan het zijn dat je eieren om zeep zijn
ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen een vriend heeft met een volautomatische broedmachine waar nog wel wat plaats over is...

mja, ik weet nog niet of ik het volgend jaar terug op deze manier ga doen!
misschien schakel ik wel helemaal over op kunstmatig broeden, dan kan ik een stuk vroeger beginnen met broeden, zodat ik niet (zoals nu dus) eieren moet vervoeren enzo tijdens de examens en zodat alle dieren weg kunnen voor het nieuwe academiejaar begint...

ochja, dat zijn dingen waar ik nog een hele tijd over kan nadenken ;)

greetz
Ruben


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten