Goudhalzig

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
ties
Berichten: 399
Lid geworden op: 06 dec 2003 15:42
Land:
M/V: V
Locatie: Strijen

Berichtdoor ties » 14 sep 2004 20:48

Mijn van dit jaar fokhaan heeft goude veren in zijn nek. De eerste generatie heeft nog niks van goud in de hals of andere plekken. Maar als ik hem aan een dochter koppel zal dan 25 % van de kuikens gouden veren hebben :?: Valt er daar goudhalzig mee te fokken? Of een andere kleur? Maar ik kan helaas nu geen foto maken want hij zit in de rui. :( Mij lijkt het wel leuk om hier wat me te experimenteren.

Afbeelding


Hier zie je het een beetje.


Ties :daag:

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 14 sep 2004 21:22

ties schreef:Mijn van dit jaar fokhaan heeft goude veren in zijn nek.

Mja, ik zou niet weten hoe dat komt...In welke kleuren bestaat de Jersey allemaal? Ik dacht dat dat alleen in zwart, wit en blauw gezoomd, dus ik denk dat als je haan zuiver is, dat je het ergens anders moet gaan zoeken. Ik heb eens ergens gelezen dat roest bij blauwe dieren een tamelijk veel voorkomende fout is, waarom juist, weet ik niet...Misschien is het dat?

ties schreef:De eerste generatie heeft nog niks van goud in de hals of andere plekken. Maar als ik hem aan een dochter koppel zal dan 25 % van de kuikens gouden veren hebben :?:

Mja, omdat ik dus niet zeker ben van waar het komt, kan je het wel eens proberen... Wat was je anders van plan om te doen? Meestal wordt er toch vader op dochter oid gekoppeld, dus waar zou je het niet doen he ;)

ties schreef: Valt er daar goudhalzig mee te fokken? Of een andere kleur?

Mocht het echt veroorzaakt zijn door goudhalzig (en dan bedoel ik genetisch goudhalzig) dan is het zeker te doen van goudhalzig te fokken. Heeft het echter met de onvolledige dominantie van zwart te maken, dan zit er dus ook patrijs/tarwe/wildkleur oid in, dus dan zou je zoiets er ook uit moeten kunnen fokken.

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
ties
Berichten: 399
Lid geworden op: 06 dec 2003 15:42
Land:
M/V: V
Locatie: Strijen

Berichtdoor ties » 14 sep 2004 21:28

Bedankt voor de uitleg. Jersey giants heb je in zwart, blauw en wit. En er schijnt iemand bezig te zijn met buff. Ik denk niet dat het roest is want ik heb die van een zeer ervare jersey giant fokker en die zei dat misschien een zilverfactor is, maar iedereen kan een fout maken.

Ik waarschijnlijk hem aan een dochter paren. Mocht er iets schokkends of iets anders intressant uit komen dan meld ik het meteen.

Ties :eet:

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 14 sep 2004 21:31

ties schreef:Ik denk niet dat het roest is want ik heb die van een zeer ervare jersey giant fokker en die zei dat misschien een zilverfactor is, maar iedereen kan een fout maken.

Een zilverfactor lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het kan natuurlijk, maar het lijkt me nogal raar dat blauw en een zilverfactor voor goud zorgt! Dan zou ik eerder aan eerder aan een goudfactor denken..
Ben eens benieuwd hoe het zit, dus laat maar iets weten!! Als je het niet vergeet tenminste ;)

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
ties
Berichten: 399
Lid geworden op: 06 dec 2003 15:42
Land:
M/V: V
Locatie: Strijen

Berichtdoor ties » 15 sep 2004 18:47

Ik denk niet dat ik het vergeet, het enige wat roet in het eten kan gooien is dat de haan niet meer bevrucht maar volgend jaar is hij twee dus misschien word het dan wat minder. Tegen die tijd besluiten of ik er mee verder ga of niet.

Ties :schater:

Gebruikersavatar
Pieter Pauwels
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jan 2006 19:30
Land:
M/V: V
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Berichtdoor Pieter Pauwels » 13 apr 2006 14:03

Oke, te veel antwoorden over dit onderwerp om ze allemaal te lezen, maar op de eerste pagina staat iets over het Aarschots hoen. Johny sprak er o.a. over dat er nog maar 4 fokkers overgebleven zouden zijn. Als ik mag geloven wat ik gelezen heb is dat zeker niet correct. Daarom zou ik iedereen die meer wilt weten over het Aarschots hoen (koekoek goudhalzig is de enige erkende kleurslag tot nog toe) aanraden om de volgende link te volgen ;):

www.aarschots-hoen.be

Voila


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten