Zijdehoender kleuren

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
007
Berichten: 622
Lid geworden op: 29 jun 2004 12:00
Land:
M/V: V
Locatie: Twijzel

Zijdehoender kleuren

Berichtdoor 007 » 29 aug 2004 22:21

Ik denk dat ik, als ik mijn Faverolle krielen verkoop, 3 of 4 hennen met een haan Zijdehoenders ga kopen. Ik koop ze dan voor mijn plezier en niet voor de TT. Ik zat dan te denken om allemaal verschillende kleurtjes te doen, omdat dat wel zo leuk staat. Maar omdat ik niet veel van genetica weet heb ik wat vraagjes.
Ik zou wel graag wat kuikens van de Zijdehoenders willen hebben. Zijn er ook kleurencombinaties (haan met hennen) waar wel goed gekleurde kuikens uit komen en niet kuikens met een mengelmoesje aan kleuren?
Ik bedoel, als je bijvoorbeeld zwart en wit met elkaar kruist, dan krijg je toch gespikkelde en dus niet 1 kleurige kuikens? Maar soms lees ik hier op het forum dat als je (?) Patrijs met (?) zwart kruist je dan niet kuikens krijgt met een mengelmoes van kleuren?
Ik zou het liefst dus 4 of 5 verschillende kleuren willen hebben (elke Zijdehoen een andere kleur) Wat is een verstandige kleur voor de haan (die bepaald toch voor elke hen 50% van de genen) En wat zijn goede kleuren voor de 3 of 4 hennen, zonder dat er mengemoes kuikens uit komen?

Gebruikersavatar
annelies
Berichten: 20172
Lid geworden op: 24 nov 2002 20:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor annelies » 30 aug 2004 10:50

Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord. Ik heb nl zelf 3 hennen, 1 witte, 1 zwarte en 1 zilverpatrijs. Deze wil ik ofwel kruisen met een zwarte haan (met goudfactor in de nek) , of met een witte haan. Waar zouden de mooiste kleurcombinaties uitkomen? Ze zijn trouwens allen groot met baard.

Gebruikersavatar
*Nick
Berichten: 337
Lid geworden op: 08 aug 2004 14:51
Land:
M/V: V
Locatie: grobbendonk

Berichtdoor *Nick » 30 aug 2004 11:12

Ik dacht dat zwart met wit zwart blijft omdat zwart dominant is, tenzij de zwarte kip split is voor een andere kleur.

Enfin...dat denk ik toch :-D

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Zijdehoender kleuren

Berichtdoor Ruben » 30 aug 2004 16:05

007 schreef:Ik denk dat ik, als ik mijn Faverolle krielen verkoop, 3 of 4 hennen met een haan Zijdehoenders ga kopen.

Echt geen zin in een ander ras?
Er zijn al zoveel mensen met zijdehoenders en persoonlijk vind ik ze heel weinig uitstraling hebben...
Is er dan echt geen enkel ander ras dat aan uw wensen voldoet?
Wat dacht ge bv van uw zijdehoenders wegdoen en wat Faverollekrielen bijkopen ;)

007 schreef:Ik bedoel, als je bijvoorbeeld zwart en wit met elkaar kruist, dan krijg je toch gespikkelde en dus niet 1 kleurige kuikens? Maar soms lees ik hier op het forum dat als je (?) Patrijs met (?) zwart kruist je dan niet kuikens krijgt met een mengelmoes van kleuren?

kleuren bij zijdehoenders is hier al tamelijk veel aan bod gekomen en vooral de kleuren zwart en wit zijn volgens mij al in hun werking uitgelegd, maar kom, hier gaan we nog een keer ;)
Als je zwart en wit kruist, krijg je zwarte dieren.
Als je zwart en patrijs kruist, krijg je zwarte dieren.
Kruis je zwart en zilverpatrijs, krijg je ook zwarte dieren.
Kruis je wit en patrijs of zilverpatrijs, dan hangt het er vanaf wat er onder dat wit verstopt zit!
Kruis je patrijs en zilverpatrijs, dan krijg je zilverpatrijs met een gelige aanslag in het wit van hals- en zadelveren
Ook is het zo dat zwart niet 100% dominant dus het kan bv zijn dat de haantjes uit de kruising zwart x patrijs wat gouden aanslag in de hals vertonen ofzo, maar normaal gezien dus niet!

Welke kleuren heb je eigenlijk allemaal bij zijdehoenders?
Omdat het ras me niet veel zegt, weet ik ook niet wat er allemaal van te vinden is...
Ook weet ik niet in welke mate sommige kleuren hard gaan opvallen bij een zijdehoen, omdat die zijdevederige structuur de mooie tekening van sommige kleurslagen echt vervormt (bv bij patrijs :? )
Dus het kan goed zijn dat die gouden aanslag in de hals helemaal niet opvalt, of dat die gelige aanslag niet echt te zien is (of niet echt opvalt) door de veerstructuur!

007 schreef:Wat is een verstandige kleur voor de haan (die bepaald toch voor elke hen 50% van de genen)

Mja, dat hangt er natuurlijk af wat uw bedoeling is!
Zelf vind ik nog altijd het volgende: als je gaat fokken, probeer dan alles minstens raszuiver te houden en het beste is ook van alles kleurzuiver te houden!
Maar een verstandige kleur zou zwart zijn voor de haan, aangezien dit tamelijk dominant is en dus de kuikens in de meeste gevallen allemaal zwart gaan zijn...
Wil je echter ook nog verschillende kleuren in je kuikens die dan ook nog eens een fatsoenlijke kleur gaan vertonen, dan gaat het al een heel stuk moeilijker worden hoor :?

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 30 aug 2004 16:12

annelies schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord. Ik heb nl zelf 3 hennen, 1 witte, 1 zwarte en 1 zilverpatrijs. Deze wil ik ofwel kruisen met een zwarte haan (met goudfactor in de nek) , of met een witte haan. Waar zouden de mooiste kleurcombinaties uitkomen? Ze zijn trouwens allen groot met baard.

Wit met wit haan gaat wit geven.
Wat de witte haan gaat geven met de andere kleuren, hangt er van af wat er onder dat wit verstopt zit natuurlijk...
Wit met zwart geeft normaal gezien zwart, maar als bv onder dat wit buff verstopt zit, weet ik niet welke invloed dit gaat hebben op het zwart (volgens mij krijg je dan meer iets buff-achtigs)
Wit met zilverpatrijs hetzelfde: hangt er van af wat er onder dat wit verstopt zit: is dit bv zwart, dan krijg je zwarte kuikens, is dit zilverpatrijs, dan krijg je zilverpatrijs kuikens, is dit patrijs, dan krijg je zilverpatrijs met gelige aanslag...

Kruisen van die zwarte haan met goudfactor:
Ik zou deze haan niet gebruiken, is tamelijk moeilijk te voorspellen!
In cominatie met witte hen normaal gezien zwart!
Het feit dat er echter een goudfactor in zijn nek te zien is, wijst er wel op dat hij volgens mij niet fokzuiver gaat zijn, dus voor hetzelfde geld valt er iets anders uit. Dit in combinatie met het feit dat wit ook vanalles onder zich kan dragen, gaat dus er voor zorgen dat er eigenlijk vanalles wat kan uitvallen :?
In combinatie met een zwarte hen, zou dat normaal gezien zwart moeten geven, maar als ze alletwee fokonzuiver zijn voor zwart, zou het bv kunnen dat er patrijskleurige dieren of witte dieren uit gaan vallen!

Zoals je ziet, is het dus simpeler van ze gewoon kleurzuiver te houden, niet alleen voor jezelf omdat je dan weet wat je kan verwachten, maar ook voor de mensen die de dieren later van u kopen, dan kopen ze zeker geen weet-ik-veel-wat-zijdehoen!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
007
Berichten: 622
Lid geworden op: 29 jun 2004 12:00
Land:
M/V: V
Locatie: Twijzel

Berichtdoor 007 » 30 aug 2004 17:03

Echt geen zin in een ander ras?
Er zijn al zoveel mensen met zijdehoenders en persoonlijk vind ik ze heel weinig uitstraling hebben...
Is er dan echt geen enkel ander ras dat aan uw wensen voldoet?
Wat dacht ge bv van uw zijdehoenders wegdoen en wat Faverollekrielen bijkopen


Ik heb volgens mij echt Zijdehoenders nodig. Ik wil ze gebruiken voor het uitbroeden van eendeneieren in het voorjaar. Omdat eenden alleen op een bepaald moment leggen en dan ook maar 1 keer per jaar, wil ik er zeker van zijn dat ik, als de eenden leggen, ook een broedse kip heb. Faverolles staan er niet om bekend dat ze veel broeds worden, dus Zijdehoenders lijken mij echt wel geschikt.

Wat de kleuren betreft, dat zijn Zwart, Wit, Buff, Patrijs, Koekoek, Zilverpatrijs, Blauw en parelgrijs.

Wat nou als ik een Patrijs haan zou nemen met een blauwe, een buff, een witte en een patrijs hen? Wat zou er dan allemaal uitkomen?

007 schreef:
Wat is een verstandige kleur voor de haan (die bepaald toch voor elke hen 50% van de genen)

Mja, dat hangt er natuurlijk af wat uw bedoeling is!


Mijn bedoeling is dus om ze te laten broeden op eendeneieren. Maar ook wil ik wel wat Zijdehoen kuikens hebben. Ik zou dan graag wel goede kleuren willen hebben en geen toverballen, want die wil niemand hebben. Het beste is dus een bepaalde kleur haan met 3 of 4 verschillend gekleurde hennen en dat die dan goedgekleurde kuikens krijgen. Helemaal leuk zou dan zijn dat er ook nog verschillende kleuren uit komen, dus een zwarte haan lijkt mij dan niet geschikt omdat er dan bijna altijd zwart uitkomt.

Gebruikersavatar
annelies
Berichten: 20172
Lid geworden op: 24 nov 2002 20:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor annelies » 30 aug 2004 18:30

Hè Ruben, hartelijk dank weer voor je antwoord. Je bent dan wel geen zijdehoenfan maar ik ben toch maar wat blij met jou op het forum! ;)

Ik denk dan toch dat ik de zwarte haan ga gebruiken. Nu schrijf jij dat het waarschijnlijk een fokonzuivere haan is. Ik ga je daar niet op tegenspreken hoor, maar hij komt wel van een hele goede fokker af.

Nu is het ook zo , volgens de site van de zijdehoenclub, dat een zwarte haan met goud in de nek geen goede TT dieren zijn, maar wel de beste fokhanen... :roll: Weet jij het nog.... :?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 31 aug 2004 08:48

007 schreef:Ik heb volgens mij echt Zijdehoenders nodig. Ik wil ze gebruiken voor het uitbroeden van eendeneieren in het voorjaar.

Schaf u dan een broedmachine aan of doe uw eieren naar iemand die een broedmachine heeft, dan ben je veel veiliger af volgens mij, want ook al zijn zijdehoenders goede broedsters, je blijft dan nog altijd met levende dieren werken en daar kan altijd iets mee mis lopen...
Verder weet ik ook niet of het zo'n geweldig idee is van eenden door een kip te laten opvoeden, eendjes willen volgens mij toch graag in het water gaan, maar als uw zijdehoen dat gaat doen... :?
Btw, nu nie voor't één of ander, maar Doornikse krielen werden vroeger ook als broedras gehouden voor fazanten en patrijzen!!
Zoiets weten de mensen natuurlijk niet, iedereen die met kippen bezig is hoort dat zijdehoenders toch zo'n geweldige broedsters zijn, maar daardoor krijgen andere rassen ook niet de kans om naam te krijgen als "levende broedmachientjes" ook al zijn ze misschien even goed of misschien zelfs beter...

007 schreef:Wat de kleuren betreft, dat zijn Zwart, Wit, Buff, Patrijs, Koekoek, Zilverpatrijs, Blauw en parelgrijs.

Goed om weten :-)

007 schreef:Wat nou als ik een Patrijs haan zou nemen met een blauwe, een buff, een witte en een patrijs hen? Wat zou er dan allemaal uitkomen?

Patrijs haan met blauwe hen gaat zwarte en blauwe dieren opleveren
Patrijs met buff...ik weet niet, maar ik denk dat het iets buff-achtigs gaat worden!
Patrijs en wit, dan hangt het er weer vanaf wat er onder dat wit verstopt zit.
Patrijs en patrijs geeft patrijs (als ze fokzuiver zijn natuurlijk)


007 schreef:Ik zou dan graag wel goede kleuren willen hebben en geen toverballen, want die wil niemand hebben.

Als je kleuren gaat kruisen, krijg je altijd toverballen, ook al is dat niet zichtbaar!
Een heel deel van de kenmerken gaat heterozygoot worden dan en als die mensen dan met die dieren gaan kweken, dan weten die niet wat ze gaan verwachten...
OK, dan zit jij natuurlijk niet met toverballen waar je niet vanaf geraakt...maar de mensen waar je die dieren gaat halen, wilden misschien ook veel verschillende kleurtjes door mekaar zonder dat het zichtbare toverballen waren...
En als dat het geval is, dan ga je dus wél toverballen krijgen als jij gaat fokken!!
Om je een voorbeeld te geven: als je twee fokonzuivere zwarten zou kruisen, zouden daar parelgrijze dieren kunnen uitvallen, maar ook witte, zwarte of patrijskleur, afhankelijk van wat er nog in zit!
Erger nog: als ze nu juist een toverbalhaan hadden met een kleur die in de verste verte nog niet op een erkende kleurslag lijkt, maar die toch "zo verschrikkelijk liehief" is, dan ga je rommel in uw hokken halen en krijg je dus wél toverballen waar je niet vanaf geraakt!!

Wat ge bv wel kunt doen is ongeveer in dezelfde kleur blijven:
Als je nu zwart, blauw, parelgrijs en koekoek neemt, dan zit je tamelijk verwant van kleur te werken aangezien ze allemaal op zwart gebaseerd zijn!
Als we er weer vanuit gaan dat ze fokzuiver zijn (maar dat weet je dus pas na een paar keer fokken) dan zou je bv een zwarte haan kunnen nemen en een zwarte, een blauwe, een koekoekkleurige en een parelgrijze hen!
De combinatie zwart x zwart levert normaal gezien zwarten (is dit niet het geval, dan weet je dat er minstens 1 van de 2 fokonzuiver is, misschien zelfs alletwee, afhankelijk van wat er uit valt)
Kruis je zwart x blauw, dan krijg je zwarte dieren en blauwe dieren die allebei fokzuiver zijn!
Kruis je zwart en parelgrijs, dan krijg je zwarte dieren, maar die zijn allemaal fokonzuiver voor parelgrijs, dus die zou je dan nog kunnen verkopen als nuttig voor de fok van parelgrijzen!
Zwart met koekoek geeft fokonzuivere koekoek hanen en zwarte hennen
Dan heb je dus nog verschillende kleuren, een aantal is zelfs fokonzuiver (de parelgrijzen en de koekoeken) maar dan zit je toch niet met verschrikkelijk beesten waar je niets meer mee kan aanvangen!!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 31 aug 2004 08:58

annelies schreef:Ik denk dan toch dat ik de zwarte haan ga gebruiken. Nu schrijf jij dat het waarschijnlijk een fokonzuivere haan is. Ik ga je daar niet op tegenspreken hoor, maar hij komt wel van een hele goede fokker af.

Ik ben er niet zeker van dat hij fokonzuiver is he, maar een gouden aanslag in de hals lijkt me toch niet wat het moet zijn...
Het is juist voor zoiets dat de theorie eigenlijk op gaat!
Hier worden meestal vragen gesteld van "wat krijg ik als ik dat met dat kruis" maar meestal is het: "ik kruis bv zwart met zwart en er valt bv parelgrijs uit, hoe kan dat?" (antwoord hier is dat beide zwarte dieren hier fokonzuiver zijn voor de verdunningsfactor van parelgrijs, uit deze combinatie zouden dan normaal gezien ook zwarte krijgen, waarvan 1/4 fokzuiver zwart gaat zijn en 2/4 fokonzuiver voor parelgrijs)
Het is juist door dan te kruisen met een andere kleur (maar deze jongen niet te gebruiken voor verdere nafok, maar voor op te eten oid) dat men te weten kan komen wat er nu juist in uw fokdieren zit en proberen zo combinaties te vormen zodat al die slechte eigenschappen eruit geraken!

annelies schreef:Nu is het ook zo , volgens de site van de zijdehoenclub, dat een zwarte haan met goud in de nek geen goede TT dieren zijn, maar wel de beste fokhanen... :roll: Weet jij het nog.... :?

Ik weet het niet, het enige dat ik ken, is de theorie (en die ken ik dan nog maar voor een klein deeltje).
Er zit een verschil tussen de theorie en de praktijk: als je bv blauw neemt, dan zou je denken dat de combinatie blauw x zwart het beste is omdat je dan geen "nutteloze" vuilwitte dieren gaat krijgen... maar naar ik gehoord heb, zijn die "nutteloze" dieren juist heel belangrijk in de fok van blauw om een betere blauwe kleur te krijgen!
Zo'n dingen leer je natuurlijk alleen maar uit eigen ervaring of uit de ervaring van anderen!
Als ze dus op die site zeggen dat die met wat goud in de nek beter zijn voor de fok, dan ga ik dat niet durven ontkennen, gewoon omdat die mensen waarschijnlijk uit de ervaring weten waarover ze praten!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
007
Berichten: 622
Lid geworden op: 29 jun 2004 12:00
Land:
M/V: V
Locatie: Twijzel

Berichtdoor 007 » 31 aug 2004 10:01

:ty:

Ruben, bedankt voor al uw uitleg!

Schaf u dan een broedmachine aan of doe uw eieren naar iemand die een broedmachine heeft, dan ben je veel veiliger af volgens mij, want ook al zijn zijdehoenders goede broedsters, je blijft dan nog altijd met levende dieren werken en daar kan altijd iets mee mis lopen...


Ik heb een broedmachine, 2 zelfs. Maar eendjes zijn een stuk blijer als ze een echte moeder hebben, ook al is het een kip. Zou er iets mis gaan, dan kan ik ze alsnog in de broedmachine leggen.

Wat ge bv wel kunt doen is ongeveer in dezelfde kleur blijven:
Als je nu zwart, blauw, parelgrijs en koekoek neemt, dan zit je tamelijk verwant van kleur te werken aangezien ze allemaal op zwart gebaseerd zijn!
Als we er weer vanuit gaan dat ze fokzuiver zijn (maar dat weet je dus pas na een paar keer fokken) dan zou je bv een zwarte haan kunnen nemen en een zwarte, een blauwe, een koekoekkleurige en een parelgrijze hen!
De combinatie zwart x zwart levert normaal gezien zwarten (is dit niet het geval, dan weet je dat er minstens 1 van de 2 fokonzuiver is, misschien zelfs alletwee, afhankelijk van wat er uit valt)
Kruis je zwart x blauw, dan krijg je zwarte dieren en blauwe dieren die allebei fokzuiver zijn!
Kruis je zwart en parelgrijs, dan krijg je zwarte dieren, maar die zijn allemaal fokonzuiver voor parelgrijs, dus die zou je dan nog kunnen verkopen als nuttig voor de fok van parelgrijzen!
Zwart met koekoek geeft fokonzuivere koekoek hanen en zwarte hennen


Dat lijkt me dan het beste. Ik denk dat ik die kleuren dan maar ga nemen.
Nogmaals bedankt.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten