Zijdehoender kleuren

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 18 sep 2004 22:42

Nee hoor, 't is duidelijk: zoals ik eerder al zei, zal die goudhalzige een kruising zijn tussen een patrijs en een zwarte. Als je die kruist met een buff, dan krijg je dus zo'n patrijskleur. Niets aan de hand dus :-)

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 18 sep 2004 22:50

Aiiiiii, een paar maanden geleden heb ik haar "verkocht" (de zwarte hen met goud in de nek) in combinatie met een haan.
Ach.....zo droevig...ze is op haar nieuwe plek door roofvogels gepakt :twisted: :twisted:

Het jonge hennetje vind ik eigenlijk wel erg mooi.....
Ze heeft een zwart toefje op haar hoofd.....
Volgend jaar wil ik zeker weer kuikens......een combinatie met de buff-haan...zou dit de kleuren behouden van de kuikens en het zwart er wat uit kunnen fokken??

Siety

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 19 sep 2004 10:00

Siety schreef:een combinatie met de buff-haan...zou dit de kleuren behouden van de kuikens en het zwart er wat uit kunnen fokken??

Bedoel je nu een combinatie van een buff-haan met uw patrijshennetje?
Als alles zit zoals ik al eerder gezegd heb, dan is uw patrijshennetje heterozygoot, dus als je dan gaat terugkruisen met een buff, kan het zijn dat daar buff-kleurige dieren uitvallen, maar ook dat het patrijskleurige dieren uitvallen. Het probleem is dat buff ook bestaat uit onbekende modificerende genen die het zwart onderdrukken. Onbekend wil dus zeggen dat het dus ook een raadsel gaat zijn hoe ze gaan vererven. Het kan bv zijn dat je een buff gaat krijgen met nog zwarte tekening in ofzo, kan mooi zijn voor een liefhebber, maar daar ben je eigenlijk niet veel mee..

Als je persé mooie kleurtjes wil hebben enzo, dan kan je het beste gewoon dieren met de juiste kleur aanschaffen. Dan zit je niet met van die toverballen, ben je zeker dat als je er mee verder fokt, dat er geen rommel te voorschijn komt, breng je kopers van uw dieren niet in de problemen...

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
007
Berichten: 622
Lid geworden op: 29 jun 2004 12:00
Land:
M/V: V
Locatie: Twijzel

Berichtdoor 007 » 19 sep 2004 14:26

Even een vraagje tussendoor: Ik heb de kans om wat Zijdehoen broedeieren te kopen. Maar de ouders zijn een licht grijze haan en buff hennen. Wat voor kuikens zouden daar uit komen?

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 19 sep 2004 19:28

Ruben schreef:
Als je persé mooie kleurtjes wil hebben enzo, dan kan je het beste gewoon dieren met de juiste kleur aanschaffen. Dan zit je niet met van die toverballen, ben je zeker dat als je er mee verder fokt, dat er geen rommel te voorschijn komt, breng je kopers van uw dieren niet in de problemen...

greetz
Ruben


Hoi Ruben,

Dank je wel voor de tips :lol: :lol:
Het zou mooi zijn als het hennetje zich laat treden door de haan....nog geen 1x gezien dat het lukt.
Ze krijst al bij voorbaat ;)

Vorig jaar ben ik begonnen met de aanschaf van mijn zijdehoenders.
Niet het doel om er mee te fokken, maar gewoon gezellig kipjes en een vers eitje op zijn tijd.

Ook ik ben begonnen met verschillende kleurslagen....lijkt zo leuk!!!
(kun jij je niet voorstellen, maar echt...heel wat kipjes gezien en zijdehoenders waren mijn favourite ;) ;) )
Inmiddels vind ik het zo leuk dat ik er dit jaar voor het eerst kuikens bij heb gehad.....1x......vergeet het maar mooi...ik kan niet wachten op het komend voorjaar....vast al eerder omdat ik mogelijkheden heb om ze binnen te laten broeden en opgroeien.

Ooit zullen er toch ook fokkers zijn begonnen met verschillende kleurslagen bij elkaar te voegen.
Wie weet......dat door de combinaties die bij mij lopen, er weer een nieuwe kleurslag ontstaat......
Rommel :? Mijn lief kipje.... ;)
1 maal kopers gehad.....ik heb ze meteen verteld dat het geen erkende kleurslagen zijn.
Niet iedereen koopt kipjes voor de fok.


groeten Siety

Gebruikersavatar
007
Berichten: 622
Lid geworden op: 29 jun 2004 12:00
Land:
M/V: V
Locatie: Twijzel

Berichtdoor 007 » 19 sep 2004 19:44

Even een vraagje tussendoor: Ik heb de kans om wat Zijdehoen broedeieren te kopen. Maar de ouders zijn een licht grijze haan en buff hennen. Wat voor kuikens zouden daar uit komen?


OK, vergeet dat maar. Dat is helaas niet doorgegaan omdat de afstand te groot is.
Maar nu kan ik broedeieren kopen van iemand die een Buff haan heeft met een witte en een zwarte hen. Wat zou daar zoal uitkomen?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 19 sep 2004 20:36

Siety schreef:Het zou mooi zijn als het hennetje zich laat treden door de haan....nog geen 1x gezien dat het lukt.
Ze krijst al bij voorbaat ;)

Geen probleem hoor, ik weet niet hoe oud ze nu is, maar wacht maar tot volgend voorjaar ;)
Zie je goed, als ze beginnen leggen en er zit geen haan bij, dan gaan ze mooi op hun hurken voor u zitten...
Meestal lijkt het treden van een haan op een wrede verkrachting, maar als je goed kijkt, staat de hen het in veel gevallen toe wat de haan doet!!

Siety schreef:Ooit zullen er toch ook fokkers zijn begonnen met verschillende kleurslagen bij elkaar te voegen.
Wie weet......dat door de combinaties die bij mij lopen, er weer een nieuwe kleurslag ontstaat......

Tuurlijk, zelf ben ik ook met rasloze kipjes begonnen! Zolang je je maar op tijd bekeert, heb ik er niets op tegen ;)
Op een nieuwe kleurslag zou ik er niet te hard op hopen. Dan moet je die laten erkennen en da's niet al te simpel hoor!!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 19 sep 2004 20:40

007 schreef:Maar nu kan ik broedeieren kopen van iemand die een Buff haan heeft met een witte en een zwarte hen. Wat zou daar zoal uitkomen?

Da's niet altijd simpel te zeggen he. Ik weet niet of je de rest zoal wat gelezen hebt, maar onder recessief wit kan vanalles zitten, als je dat gaat kruisen met die buff, kan daar dus vanalles uitvallen! Ik heb het op een keer al eens uitgelegd, ben nogal moe, dus ik ga het niet nog eens typen.. Als er vragen zijn, wil ik die gerust beantwoorden, maar om alles opnieuw uit te typen!
Buff met zwart gaat iets geven dat lijkt op goudhalzig, maar dat is het genetisch niet!

Ik weet niet wat uw bedoeling is, maar als je wil gaan verder fokken (daarom nog niet voor tentoonstelling) dan zou ik toch eieren gaan halen bij iemand die op kleur fokt!

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 19 sep 2004 21:05

Ruben schreef:Zolang je je maar op tijd bekeert, heb ik er niets op tegen ;)


Kleurslagen, oke.....bekeren op ras....zijdehoenders...Dacht het niet ;)

Siety

Gebruikersavatar
kippie2
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jan 2005 20:07
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

zwart met goudpatrijs geeft wel kleur

Berichtdoor kippie2 » 24 jan 2005 16:51

Ik heb net pas alle berichten gelezen en wilde alleen even kwijt dat ik vorig jaar eenzwarte haan op een goudpatrijs heb gehad en er 2 zwarte hennen 2 zwarte hanen 1 goudpatrijs en 5 zilverpatrijs uit zijn gekomen mischien leren jullie hier kleurstellingen van ik heb er geen kaas van gegeten en zit met studie jullie verhalen te lezen mischien valt het kwartje bij mij ook nog eens bedankt voor jullie les in ieder geval.groetjes karin


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten