Zijdehoender kleuren

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Nicky
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 aug 2003 01:32
Land:
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Zijdehoenders

Berichtdoor Nicky » 25 jan 2005 09:08

Hoy
Met "bekeren" heeft Ruben het over het mengen van kleuren hoor...denk ik toch...

Nu ben ik eigenlijk ook wel een zijdehoenderfan. Ze houden mijn moestuin netjes en broeden wat eieren van de marans uit. En deze job doen ze tot ieders tevredenheid.

Over het mengen van kleuren... Nu ben ik toch ook nog niet lang echt bezig met raskippen (daarvoor jaren gewone legkippen zonder haan) maar ik had snel door dat je de kleuren echt wel uit elkaar moet houden.
Zelfs zo kom je nog regelmatig voor verrassingen te staan. En meestal eindigen de mannelijke verrassingen in de pot, want wie heeft daar nu behoefte aan.... Een haan waar je niet kan mee fokken.
Zelf zonder het mengen van kleuren en rassen is het al moeilijk genoeg om een fatsoenlijke kip te verkrijgen.
Zijdehoenders zijn op het ogenblik in alle kleuren te krijgen. Je kan eventueel ergens eieren kopen en onder je broedse kip leggen...

Groetjes
Nicky

Gebruikersavatar
kippie2
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jan 2005 20:07
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor kippie2 » 25 jan 2005 14:00

Hoi Nicky bedankt voor je bericht als eerste wilde ik voor mn zelf alle kleuren die er te krijgen zijn hebben ,maar als ik dan van elke kleur er ook een haan bij moet nemen word het lastig of weet jij een kleur haan die bijna overal op kan toevallig?groet karin.

Gebruikersavatar
ikkejipke
Berichten: 94
Lid geworden op: 10 jan 2005 14:24
Land:
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen

Berichtdoor ikkejipke » 28 jan 2005 10:18

goede keuze,
in Belgie zijn nog veel te weinig die zijdehoentjes kweken in vergelijking met Nederland, en wat uitstraling betreft dit moet ieder voor zichzelf uitmaken, ik vind ze in ieder geval schattig en tof.

groetjes :duimop:

Gebruikersavatar
Nicky
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 aug 2003 01:32
Land:
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Kleurtjes

Berichtdoor Nicky » 28 jan 2005 21:35

Hoy
Kippie2.... Moest dat bestaan! Dat zou wel lekker makkelijk zijn... Er zijn wel kleuren die je kan mengen, maar welke? Ik hoorde van een zijdehoenderfokker dat als je Goudpatrijs met zilverpatrijs kruist je weer zilver en goud krijgt, maar dan omgekeerd. Als je haantje goud is en je hennetje zilver vb dat je dan gouden hennetjes en zilveren haantjes kreeg. En omgekeerd. Maar hij wist het ook niet zeker dus... :?:
Als ik echt eens tijd heb dan ga ik het wel eens uitzoeken. Voorlopig werk genoeg met mijn marans en zijdehoenders kleurzuiver te houden of te krijgen.

Toch nog een vraagje voor Ruben : gebeurt de kleurvererving nu voor elk ras hetzelfde?

De groetjes
Nicky

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: zwart met goudpatrijs geeft wel kleur

Berichtdoor Ruben » 01 feb 2005 00:04

kippie2 schreef:Ik heb net pas alle berichten gelezen en wilde alleen even kwijt dat ik vorig jaar eenzwarte haan op een goudpatrijs heb gehad en er 2 zwarte hennen 2 zwarte hanen 1 goudpatrijs en 5 zilverpatrijs uit zijn gekomen

Die zwarte hanen en hennen zouden normaal gezien enige tekenen van goude aanslag hebben vertoond, al kan dat bij de hennen zo goed als totaal gereduceerd zijn. Dat goud en zilver, dan hangt het er van af welk geslacht en of het echt zilver was en niet roodgeschouderd zilver... Maar het kan dus idd:)

greetz
Ruben

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Kleurtjes

Berichtdoor Ruben » 01 feb 2005 00:21

Nicky schreef:Ik hoorde van een zijdehoenderfokker dat als je Goudpatrijs met zilverpatrijs kruist je weer zilver en goud krijgt, maar dan omgekeerd. Als je haantje goud is en je hennetje zilver vb dat je dan gouden hennetjes en zilveren haantjes kreeg. En omgekeerd. Maar hij wist het ook niet zeker dus... :?:

Gouden haan x zilveren hen klopt, dat geeft gouden hennen en zilveren (roodgeschouderd zilveren) hanen. Omgekeerd klopt niet! Best is ook van dit niet teveel te doen. Het is niet simpel om het zilver terug mooi zilver (zonder gelige aanslag) te krijgen.

Nicky schreef:Toch nog een vraagje voor Ruben : gebeurt de kleurvererving nu voor elk ras hetzelfde?

Normaal gezien wel, de grote lijnen dan toch. Er kunnen wel verschillen optreden qua intensiteit enzo...

greetz
Ruben


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten