Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Brahmabrouwer
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 dec 2012 09:13
Land: Nederland
M/V: M

Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Brahmabrouwer » 03 apr 2014 16:50

Hallo allemaal!

het broedseizoen is weer begonnen en wil graag iets nieuws gaan uitproberen. Ik wil graag een aparte kleur zijdehoenders gaan fokken(platenbond of vuilwit).Ik had daarom de vraag of iemand de combinaties kent waar deze kleurslagen uit voortkomen want ik hoor veel verschillende dingen en de kippencalculator vind ik ook niet al te duidelijk!

alsvast bedankt! :-D

(p.s. weet iemand wat er voortkomt uit een blauwe haan x witte hen?)

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Henk69 » 03 apr 2014 18:49

geen platenbont of vuilwit.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Jan Bollen » 03 apr 2014 21:37

Je koopt je een trio platebonte zijdehoenders en kweekt daar kuikens uit en die zijn dan ook platenbont.
Als je vuilwitte zijdehoenders wil dan koop je een trio blauwe zijdehoenders en daar komen dan blauwe en vuilwitte zijdehoenders uit.
Eigenlijk is het heel eenvoudig.

Of wil je die platebonte en die vuilwitte gaan kruisen dan krijg je dus vuilwitte en platenbonte en misschien nog wat anders van kleur.

Gebruikersavatar
Brahmabrouwer
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 dec 2012 09:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Brahmabrouwer » 04 apr 2014 10:44

nee dat wil ik niet. wordt toch opzoek gaan naar blauwe hennen dan.. iemand een idee waar ik ze kan halen? liefst in noord brabant of in het noorden van limburg.

alvast bedankt voor de reacties! :duimop:

Peppie
Berichten: 1049
Lid geworden op: 08 feb 2012 19:00
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Peppie » 04 apr 2014 13:16

Ja dat klopt. Uit blauw x blauw kan blauw,vuilwit en ik dacht zelfs zwart komen,maar zwarte heb ik nog niet gehad uit deze combi. Uit vuilwit x zwart is altijd blauw! Zwart x blauw kan blauw en zwart uitkomen.
Ik heb nu een deel blauwe zijdehoen kriel kuikentjes lopen,maar dat duurt nog een tijdje voordat die groot zijn. Maar als je interesse hebt,stuur je maar een bericht.

Wat er uit blauw x wit komt weet ik niet uit ervaring,maar de calculator geeft aan dat daar blauw en zwart uit gaat komen.

Gebruikersavatar
Brahmabrouwer
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 dec 2012 09:13
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Brahmabrouwer » 04 apr 2014 14:22

Peppie schreef:Ja dat klopt. Uit blauw x blauw kan blauw,vuilwit en ik dacht zelfs zwart komen,maar zwarte heb ik nog niet gehad uit deze combi. Uit vuilwit x zwart is altijd blauw! Zwart x blauw kan blauw en zwart uitkomen.
Ik heb nu een deel blauwe zijdehoen kriel kuikentjes lopen,maar dat duurt nog een tijdje voordat die groot zijn. Maar als je interesse hebt,stuur je maar een bericht.

Wat er uit blauw x wit komt weet ik niet uit ervaring,maar de calculator geeft aan dat daar blauw en zwart uit gaat komen.


jammer dat het krielen zijn.. ik ben opzoek naar de grote gebaarde variant want heb zelf al buff gebaarde zitten:)
ik zal gaan kijken wat er uit de combi blauw x wit komt en zal zodra ik het weet hier zeggen!

bedankt voor je reactie peppie!

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vuilwitte/platebond zijdehoen fokken

Berichtdoor Nymeyer » 03 jan 2018 15:45

Brahmabrouwer schreef:
Peppie schreef:Ja dat klopt. Uit blauw x blauw kan blauw,vuilwit en ik dacht zelfs zwart komen,maar zwarte heb ik nog niet gehad uit deze combi. Uit vuilwit x zwart is altijd blauw! Zwart x blauw kan blauw en zwart uitkomen.
Ik heb nu een deel blauwe zijdehoen kriel kuikentjes lopen,maar dat duurt nog een tijdje voordat die groot zijn. Maar als je interesse hebt,stuur je maar een bericht.

Wat er uit blauw x wit komt weet ik niet uit ervaring,maar de calculator geeft aan dat daar blauw en zwart uit gaat komen.


jammer dat het krielen zijn.. ik ben opzoek naar de grote gebaarde variant want heb zelf al buff gebaarde zitten:)
ik zal gaan kijken wat er uit de combi blauw x wit komt en zal zodra ik het weet hier zeggen!

bedankt voor je reactie peppie!


En ben je toevallig nog achter het antwoord gekomen, evt door proberen? Ik verwacht dat dit afhangt van het wit, of dit dominant of recessief is?


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten