ayam cemani

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
jan vos
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 okt 2015 10:41
Land: Belgie
M/V: M

ayam cemani

Berichtdoor jan vos » 27 mar 2016 08:54

ayam cemani zijn normaal volledig zwart, ik wil er ook gaan kopen en de koper heeft hele zwarte ouders (ook tenen en dergelijke) maar ze vertelt dat de kuikens soms wel bonte tenen hebben maar dat dit wegtrek als ze volwassen worden.

is dit zo?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: ayam cemani

Berichtdoor Roan12 » 27 mar 2016 10:59

Hebben ze ook een zwarte kam, gezicht en lellen.
Bonte tenen komen voor maar heb wel eens gehoord dat dat niet helemaal bij zal kleuren.

cieltje64
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2017 10:43
Land: nederland
M/V: V

Re: ayam cemani

Berichtdoor cieltje64 » 03 apr 2017 05:51

jan vos schreef:ayam cemani zijn normaal volledig zwart, ik wil er ook gaan kopen en de koper heeft hele zwarte ouders (ook tenen en dergelijke) maar ze vertelt dat de kuikens soms wel bonte tenen hebben maar dat dit wegtrek als ze volwassen worden.

is dit zo?


De witte teentjes worden níet zwart. Als het beestje witte nageltjes heeft, met 'n zwarte 'pit' erin, wordt deze wel zwart. Raszuivere cemani's zijn eigenlijk niet te koop, je hebt altijd kans dat er weer een bont exemplaar tussen de kuikens zit.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ayam cemani

Berichtdoor danielb » 08 apr 2017 05:13

die ayam cemani is weer een nieuwe rage die volgens mij weer snel voorbij gaat.
zijn mooie dieren hoor,maar er zijn te veel rassen die meer te bieden hebben dan de ayam cemani.
zijn ook de vraagprijzen die (net als bij de serama) effe aantrek geven om met die dieren te gaan fokken.
om dan tot de constatering te komen dat er niet al te veel mensen zijn die dat bepaald ras willen of er het geld aan willen geven dat in de beginfase werd gevraagd.
zou ik eventueel met de ayam cemani beginnen als ik geen andere kippen had????
ja hoor,maar niet met de prijzen die er nu in omloop zijn.......
ik zou er in ieder geval niet meer aan geven dan een ander gemiddeld ras.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast